Da har jeg endelig vært på kontroll hos legen

tullmusa

Forumet er livet
Graviditeten har liksom fått en ny giv nå! Har endelig fått bekreftet at "ja, du er gravid"![:D]

Gikk kjempefint hos legen. La på meg da vi var i syden, og vekta står på det samme enda. Håper det fortsetter slik. Har jo litt å gå på.. [;)]

På underlivsundersøkelsen kjente han etter "uterus" (hihi, liker det ordet), og kunne fastslå at det ikke var noe innbilt svangerskap. Er ca 10 uker på vei. [;)]

Blodtrykket var bra, 120/78 (ikke at jeg skjønner det der da..), og 13,1 i blodprosent. Ingenting å klage på visstnok. [:D]
Skal bestille time hos jordmor om ikke så lenge..[:)]
MEN! På Urin sto det 3+L.. Noen som vet hva det betyr??

Wohoo! Ble så mye mere realistisk nå! Sitter å leser på helsekortet mitt og i boka jeg fikk hele tiden nå. Hihi![:D]

Var på min første kontroll i dag,tok blodprøve,tisseprøve målte blodtryk å vekt pluss litt til.Skal ikke tilbake før 22 mai,hmm di har vist kutet ut 3 eller 3 kontroller da det ikke er noen vits.Hun sa det var ultralyden i 4 mnd som telte.Men når jeg kommer tilbake starter di med måling av magen å hører på hjerte lyden.Mye er forandra siden jeg fikk min datter i 2002 gitt.

ORIGINAL: DivaX

Jøss.. .Fikk du sjekket alt sånt nå?? Jeg var hos legen på fredag og fikk beskjed at de ikke fikk sjekket blod % eller at det var noe vitsi å sjekke blodtrykk og sånt før i uke 12?? Fikk derfor time igjen den 7 april. Gjorde ingenting hos legen jeg.... Bare snakket litt løst og fast..[8|]

Det var da merkelig![&:] 
Legen sjekker blodtrykket på meg hver gang jeg er hos han.. Til og med da jeg gikk på skole og bare skulle inn å ha sjekk for å få erklæring på at jeg hadde vært syk... [8|]
Blodprosenten sjekker de også ganske ofte.. Enten hvis jeg ber om det, eller så bare for jeg har sett litt blek ut..
Syntes det var veldig rart han ikke gjorde det.
Blodprøven og urinprøven viser jo også om man ER gravid. Og GU'en for å ta diverse prøver og for å kjenne at tappen er som den skal!

Jeg skal til og med innom om en uke bare for å få fyllt ut svarene på prøvene han tok..
Fikk også en haug med urinprøveglass så jeg skulle slippe å kjøpe på apoteket. Skal ha det med meg hver gang jeg skal til lege eller jordmor.

Jeg ville bedt om å få bli bedre undersøkt! Syntes selv det var godt å liksom få bekrefta at alt er som det skal, og at jeg er gravid.

ORIGINAL: beate82

Var på min første kontroll i dag,tok blodprøve,tisseprøve målte blodtryk å vekt pluss litt til.Skal ikke tilbake før 22 mai,hmm di har vist kutet ut 3 eller 3 kontroller da det ikke er noen vits.Hun sa det var ultralyden i 4 mnd som telte.Men når jeg kommer tilbake starter di med måling av magen å hører på hjerte lyden.Mye er forandra siden jeg fikk min datter i 2002 gitt.

Jeg syntes det er betryggende at jeg får komme flere ganger. Syntes det var lenge å vente til 22. mai. [8|]
Har fått satt opp ny time hos legen 5. mai, og i mellomtiden skal jeg ha en time hos jordmor..
Men kanskje de driver forskjellig praksis rund om i landet? Eller er det kanskje annerledes for de som ikke er 1. gangsfødende, at de har færre kontroller...?[&:]

Tror nok det er store forskjeller rundt om hos legene,jeg var til 1 kontroll i uke 12,og det eneste han gjorde var å sjekke blodtrykket mitt...utenom å fylle ut alle papirene da. Ingen undersøkelse eller noe,det var en på lab`en som tok blodprøver og veide meg,og det var det...følte meg egentlig litt snytt...Men skal til jordmor om 2 uker så håper det blir litt mer "ordentlig" da...

jeg var første gang hos legen i uke 8...
da sjekket de alt...
GU, med alle prøver,blodprøve,blodtrykk,urinprøve,vekt og høyde.
etter det så har jeg blitt veid hver gang,sjekker blodtrykket og urinprøve..
og jeg har fått hørt hjertlyden[:D]
og de to siste gangene har de målt SF

Tusen takk for svar!

Forurensing fra skjeden.. Huff, det hørtes så groteskt ut, og som om jeg skulle vært uhygienisk av meg.. [8|]
Har jo ingen symptomer på urinveisinfeksjon heller.. Merkelig!![&:]

Samboeren min var litt skuffet over at de ikke hadde tatt symfysemål.. Hehe! Måtte jo si at det er jo ingenting å måle! Søten![:)][:D]

ORIGINAL: tullmusa

Blodtrykket var bra, 120/78 (ikke at jeg skjønner det der da..), og 13,1 i blodprosent. Ingenting å klage på visstnok. [:D]
Skal bestille time hos jordmor om ikke så lenge..[:)]
MEN! På Urin sto det 3+L.. Noen som vet hva det betyr??

Grattis så mye med graviditeten!!! Er det ikke en fantastisk følelse?
3+ L betyr at du har utslag på Leukocytter i urinen. (hvite blodlegemer)
Dette kommer som regel av en urinveisinfeksjon men kan også forekomme dersom du har hat en liten blødning noen dager før du var hos legen. (men det har du vel ikke så lenge du er gravid[:D])

Det er ikke noe farlig og hvis du får utslag neste gang også så får du sikkert en mild antibiotika-kur.

Lykke til videre!!!

Takk for svar bolla![:)] 
Ja, er fantastisk å være gravid. Tiden har gårr fort, men samtidig veldig sakte.[;)]
Skal spørre legen i neste uke når jeg skal å få svar på prøvene.
Får håpe det ikke er noe.. Kan jo være bare bittelitt som har gjort utslag, og at det går over. Har iallefall ikke noen plager, og da er jo alt bra. [:)]

Ja... tiden går igrunn fort.... men alikevel sååååå sakte!!! Det virker som om det var i går at jeg fant ut at jeg var gravid. og nå er det bare 12 dager til termin!!!!

Fikk selv påvist urinveisinfeksjon i uke 21. Hadde ingen symptomer men fikk en antibiotika kur på 5 dager. Eter det har jeg ikke hatt det.

Ellers da?? er du mye kvalm eller??

Tja.. Har jeg det så får han bare sette meg på en kur. hehe![;)]

Har heldigvis sluppet billig unna med kvalmen. Bare litt på morgenen hvis jeg ikke får spist frokost. Har aldri klart å spise tidlig på morgenen, men har måtte forandre på det nå. [;)]
Er for det meste bare trøtt. Tar gjerne et par høneblunder på dagen.[;)]

Så flott at svangerskapet ditt har gått "fort"! For alt man vet kan du sitte med jenta di i armene i morgen kveld! Hehe![:)]

Hadde akkurat silk som du har det... klarte aldri å spise om morgenen. Men etter jeg ble gravid MÅ jeg a mat om morgenen. Nyt det at du ikke kaster opp hele dagen. Det sleit jeg med helt til jeg var 22 uker på vei. Det tar på kreftene!!
Får håpe du er en av de heldige som slipper masse plager......

Jeg håper tulla mi vil komme ut snart.... Begynner og bli veldig lei av den magen som er i veien hele tiden... Men det er veldig gøy også da[:D]
Du har mye og glede deg til!!

Back
Topp