Da har jeg bestilt første sv.skapskontroll..

HeltPåTur

Elsker forumet
Aprilspirene 2025
Den er om nøyaktig 1 uke, så da vil jeg være akkurat 7 uker på vei. Synes det var i tidligste laget selv, men da jeg var hos legen min for noe helt annet sa han til meg at jeg skulle få time til den første kontrollen i uke 6-7.. sååå lydig som jeg er, gjør jeg som han sier:angel4
Håper på å få sjekket med en ul når jeg først er der, for å få se et bankende hjerte -og kanskje kunne roe meg litt ned..:)
Andre som har fått beskjed om å gå på kontroll så tidlig? Eller som har hatt sin første kontroll så tidlig?

Jeg dro da jeg hadde bikket ca 5 uker så jeg kunne søke sykehus + at jeg skulle reise utenlands, Kommer til å være ca 15 uker på vei når jeg skal ha første kontroll med blodprøver o.l.

Jeg har i morgen er vel 9+0 da, men er tredje barnet og jeg er ganske avslappet. Regner med at jeg får svangerskapsdiabetes denne gang også, så må ta sukkerbelastning i uke 12.

De andre to har jeg vart omkr uke 6-7.

Jeg har i morgen er vel 9+0 da, men er tredje barnet og jeg er ganske avslappet. Regner med at jeg får svangerskapsdiabetes denne gang også, så må ta sukkerbelastning i uke 12.

De andre to har jeg vart omkr uke 6-7.

Husker du hva som gjøres så tidlig i sv.skapet? Synes det var ganske tidlig jeg..:p

jeg skal i uke 11. men med mine 2 første var jeg i uke 8 med begge. det blir tatt graviditetstest av urinen, samt stix, i tillegg blir d tatt blodprøver, rhesus bestemmelse og ernæringsstatus,hcg o.l. så kjenner j.m hvor langt opp livmoren har kommet og man blir skrevet inn i systemet...

jeg skal i uke 11. men med mine 2 første var jeg i uke 8 med begge. det blir tatt graviditetstest av urinen, samt stix, i tillegg blir d tatt blodprøver, rhesus bestemmelse og ernæringsstatus,hcg o.l. så kjenner j.m hvor langt opp livmoren har kommet og man blir skrevet inn i systemet...

Kan legen (som jeg skal til) kjenne livmoren allerede i uke 7 da? ligger ikke den laangt nedi der enda,eller? :)
Og mulig det er et teit spm, men hva er ernæringsstatus? :p

vet ikke om de kan kjenne livmoren...sansynlig ikke... men j.m kjente etter den på mine første kontroller sist... ernæringsstatus...mener de skjekker at man har jern og mineraler og vitaminer nok eller om man må ha spesielle tillegg...

Jeg skal i neste uke, og da er jeg rundt 7 uker på vei. Bestilte meg en tidlig time, siden jeg hadde en SA sist jeg var gravid, så er mest for å roe ned meg selv :-)

Jeg skal i neste uke, og da er jeg rundt 7 uker på vei. Bestilte meg en tidlig time, siden jeg hadde en SA sist jeg var gravid, så er mest for å roe ned meg selv :)
selv synes jeg nesten det er flaut å gå til første kontroll så tidlig.. men jeg hadde også sa sist gang.. så da legwn sa jeg skulle komme i uke 7, så gjør jeg det for å kunne roe meg selv:)..

Jeg skal på første kontroll neste tirsdag om en uke altså. Da er jeg 8+2 :-). Har allerede vært å sett knøttet på kk forrige søndag, var da 6 uker. Og tatt blodprøver pga det lave stoffskifte mitt.

Sent from my GT-S5690 using BV Forum

selv synes jeg nesten det er flaut å gå til første kontroll så tidlig.. men jeg hadde også sa sist gang.. så da legwn sa jeg skulle komme i uke 7, så gjør jeg det for å kunne roe meg selv:)..

Er greit å få roet seg litt ned :-) håper virkelig at jeg kanskje får sett lille nurket på innvendig ul! For min del så er jeg ekstra engstelig denne gangen, siden det gikk galt sist gang...

Kan legen (som jeg skal til) kjenne livmoren allerede i uke 7 da? ligger ikke den laangt nedi der enda,eller? :)
Og mulig det er et teit spm, men hva er ernæringsstatus? :p

Første svangerskap i 2009 tok legen gu og kjente da også på livmoren og sa den hadde vokst og var ganske hard. Nå er ikke gu standard på første sv.kontroll. Symfysemålet tar de ikke før livmoren har vokset ut over skambenet fra ca uke 12.

Skal på mandag jeg å da skal vi fortelle det til familien. Å Gud så jeg gleder meg hihi:)

Back
Topp