Da fikk kanina unger igjen!!

Rebecca85

Forumet er livet
VIP
Kanina mi fikk jo unger for en mnd siden og endte opp med å drepe og skade flere og jeg prøvde holde liv i den siste men han døde etter 11 dager da han ikke fikk melk av mamman.

Tydeligvis har ho blitt gravid samme dag som ho fikk ungene  for etter ungene kom skjønte jeg jo at det var gutt og jente og har holdt de adskilt siden..er akkurat 31 dager siden forrige kull!

Denne gangen har ho lagd rede til de og alle ligger trygt og varmt der så nå håper jeg virkelig de overlever.. er 5 stk så det ut som..

De pleier vel å ta seg av ungene selv om det gikk galt første gang? første gangen sto de sammen så ho ble så stresset av at han parret på ho og forstyrra..

Haha, off, måtte le litt da jeg så overskrifta;-) Det går jammen kjapt i svingene for dem, ja...

Gratulerer med kaninbebiser, og så flott at det ser ut til å gå bra!

hehe
kan være at ho ikke har klart å ta seg av de siden den andre har forstyrret for mye
lykke til,

bondekone skrev:
hehe
kan være at ho ikke har klart å ta seg av de siden den andre har forstyrret for mye
lykke til,

Ja ho ble nok veldig stresset av at han var der i buret med ho..og vi flytta ungen og ho inn også og det hjalp nok ikke på!

Denne gangen håper jeg det går bra de skal ikke få lov til å være sammen igjen hvertfall!!

LillianneLie skrev:
Haha, off, måtte le litt da jeg så overskrifta;-) Det går jammen kjapt i svingene for dem, ja...

Gratulerer med kaninbebiser, og så flott at det ser ut til å gå bra!

Haha..ja bli gravid samme dag man føder er ikke bare bare  glad det ikke er meg..

Var overhode ikke noe jeg ønsket, hadde håpet han ikke klarte gjøre ho gravid så fort men men..nå er de her så da håper jeg de overlever 

Lykke til, gi henne godt fòr og masse rent høy. Og la henne være alene. :) Unngå å se på dem og sånt, ettersom hun ble stresset sist.

gutt09jente11 skrev:
Lykke til, gi henne godt fòr og masse rent høy. Og la henne være alene. :) Unngå å se på dem og sånt, ettersom hun ble stresset sist.

Ja ho har fått masse mat, så ho hadde fylt på enda mere høy i redet så kan virke som at ho er en god mamma denne gangen 

At ho ble stressa sist er fordi pappan var sammen med ho i buret når ho fødte..ikke så heldig har jeg lest i ettertid men vi visste ikke at det var jente

Nå må vi bare oppi der for å sette opp en kant, redet la ho i 2 etg av huset og rett ved trappa hennes så jeg er redd de skal dette ned der så det område må sikres etterpå..ellers skal de få være i fred

mener og at pappakaninen dreper dem eller noe sånt :O

viss du kikker inn til dei og sjekker at ho ikkje har begravd dei ned meir enn dei er no, så er det lurt.kanskje ett par ganger om dagen ved foring eller når du pleier å vere i nærheten av buret.   pass på at du ikkje tar direkte på dei sånn at lukta på ungene er hennes.
lykke til med småtrolla, håper det går bedre denne gangen!!

Tobaja skrev:
Er vel ofte slik at det går dårlig med det første kullet til kaniner (blir spist osv)
Så bedre lykke denne gangen!!

ja jeg håper det går bedre denne gangen  at ho sto i samme bur som pappan sist ho fikk unger hjalp nok ikke på stresset.. Da lagde ho ikke skikkelig rede engang og vi fant ungene rundt om i hele buret..denne gangen lå alle pent pakket inn i redet og ligger godt og vartm, ser lovende ut da syns jeg 

ms.bonita skrev:
viss du kikker inn til dei og sjekker at ho ikkje har begravd dei ned meir enn dei er no, så er det lurt.kanskje ett par ganger om dagen ved foring eller når du pleier å vere i nærheten av buret.   pass på at du ikkje tar direkte på dei sånn at lukta på ungene er hennes.
lykke til med småtrolla, håper det går bedre denne gangen!!

Har bare løfta litt på pelsen hennes som de ligger under og sett at alle levde og hvor mange de var, det var varmt og godt nedi der og alle levde så nå håper jeg ho mater de da..ho har hvertfall lagd rede og sånt skikkelig denne gangen noe jeg tar som et tegn på at ho tar seg av de denne gangen

Dyreverden kan også være grotesk noen ganger! Lykke til denne gang :o) Håper det går bedre! Gu så koselig! Jeg elsker de små nøstene!

Det høres veldig lovende ut denne gangen :) kaniner blir brunstige rett etter fødsel ja, spesielt hvis det går galt med ungene, så ligger de klare rimelig raskt etterpå :P Kos deg med nurka ;) du kan gjerne plukke litt rødkløver og skudd fra bringebærbusker hvis det er tilgjengelig! Det er supert for melkeproduksjonen, og får livmora til å trekke seg godt sammen :)

LadyMom skrev:
Dyreverden kan også være grotesk noen ganger! Lykke til denne gang :o) Håper det går bedre! Gu så koselig! Jeg elsker de små nøstene!

Ja veldig og det..  satser på at ho er rolig og klar denne gangen!

WishMeLuck skrev:
Det høres veldig lovende ut denne gangen :) kaniner blir brunstige rett etter fødsel ja, spesielt hvis det går galt med ungene, så ligger de klare rimelig raskt etterpå :P Kos deg med nurka ;) du kan gjerne plukke litt rødkløver og skudd fra bringebærbusker hvis det er tilgjengelig! Det er supert for melkeproduksjonen, og får livmora til å trekke seg godt sammen :)

Ja det mener jeg..ho har jo gjort alt rett så langt og for å være helt sikker på at den kåte pappan ikke skal komme seg inn til ho igjen så satte jeg han i et bur på verandaen langt bort fra ho og ungene 

Det er veldig viktig at faren ikke får være i nærheten av moren og ungene da det som oftest er faren som er den som spiser og dreper ungene. Og vær minst mulig borti ungene og moren, bare gi de godt med mat og drikke og høy. Ikke klappe ungene og sånn så går det nok bra denne gangen . Bra du har tatt bort faren da og får han muligheten til å komme i nærheten av moren igjen så har du nok unger igjen om en stund, for kaniner yngler som bare det.

Sånn til senere, så kan det være lurt å skille kaninene helt fra hverandre om du ikke ønsker flere kaninunger. Har nemlig blitt fortalt at kaniner klarer å passe seg om det kun er hønsenetting som skiller de....Vet om noen som nesten trodde kaninen hadde befruktet seg selv, men så etter en stund, at en hønsenetting ikke var nok for en kåt kanin

Vil råde deg til å lese gjennom den kaninbloggen jeg linket til sist og kanskje også skaffe deg boka? Kaniner må være de mest misforståtte kjæledyrene jeg vet om, og uforstanden og uvitenheten blant kanineiere stor.. 

Lois Lane skrev:
Sånn til senere, så kan det være lurt å skille kaninene helt fra hverandre om du ikke ønsker flere kaninunger. Har nemlig blitt fortalt at kaniner klarer å passe seg om det kun er hønsenetting som skiller de....Vet om noen som nesten trodde kaninen hadde befruktet seg selv, men så etter en stund, at en hønsenetting ikke var nok for en kåt kanin

Har ikke hønsenetting mellom men sånn som er enda kraftigere og i 2 lag så det skulle holde  men skal gjøre om litt på buret nåsom jeg vet det er gutt og jente 

Back
Topp