Da fikk jeg doppleren I posten!

Tror jeg leste en gang om at en ikke skal bruke den i for mange minutter om gangen.. Husker ikke helt om det var 5 minutter eller noe..

For meg så bruker jeg doppleren for å vite at minien fremdeles lever. Jeg finner hjertelyden og slår den av med en gang. Her snakker vi få sekunder, men det kan noen ganger ta litt lengre tid å finne hjertelyden mens andre ganger treffer en med en gang.

Hihi min doppler er mannen ;) Da jeg bodde i utlandet gjennom svangerskapet med #2, da gikk jeg ikke til jordmor, så mannen måtte være doppler. Funket supert til å vite at hjertet slo :)

Min står det max 3 min om gangen.

Jeg har aldri hatt med noen av mine. Var hos privat gyn på onsdag. Han ville ikke bruke doppler for å høre etter frekvensen på hjertelyden da de ikke viste hvor skadelig det kunne være for fosteret. Han så at hjertet slo som normalt og så da ikke behovet med doppler. Men han frarådet å bruke det,da man ikke vet skadeligheten av det.

3 min om gangen 1 gang pr dag? Flere ganger pr dag? 1 gang I uka?

Her står det på Angelsound sine egne sider 5-10 minutter av gangen..

http://www.angelsounds.no/storepage2185111.aspx

Men jeg ser ikke helt hvorfor en skulle lytte så lenge? Altså, det er flott å høre hjertelyden, men 5-10 minutter?

Jeg forstår at en del er skeptiske og bruker better safe then sorry prinsippet her.. For det er ikke bevist at det er skadelig. Og jeg ville begrenset bruken så langt en klarer. Når en begynner å kjenne bevegelser så blir jo naturligvis også bruken av doppleren veldig mye mindre (om i det hele tatt).

Jeg tenker at en stresset og overbeskymret mamma heller ikke er godt for babyen og noen sekunder nå og da for å sjekke liv er ok. Jeg gjorde det med poden også. Når en har opplevd MA så gjør det noe med en..

Hvordan vet jeg at det er fosterets puls jeg hører, og ikke min egen?:o

Babyens er mye raskere enn din.

Ja, det skjønner jeg :p men blir så usikker.. Tror jeg har funnet den, da den var veldig kjapp, men føler på en måte at jeg også har ganske kjapp puls :| vanskelig

Ja, det skjønner jeg :p men blir så usikker.. Tror jeg har funnet den, da den var veldig kjapp, men føler på en måte at jeg også har ganske kjapp puls :| vanskelig
Den skal ha ca 160 bpm.

Så hvis det er såpass raskt at jeg ikke helt klarer å telle med uten å gå i surr, så er det nok ikke min hjertelyd?:p

Hvis pulsen du finner et nesten som å telle sekunder, så er det din, den andre blir som å telle 2 slag i sekundet:) Hvis du klarer å telle hvor mange slag du finner på 30 sekunder, så kan du multiplisere med 2 og få "bpm" :D Jeg har ikke skjerm på min doppler, så jeg satte på stoppeklokke på mobilen også talte jeg antall slag. Litt klønete og man må konse litt, men de blir i hvertfall sånn ca:)

Du merker med en gang at det er babyens, i og med at den er så mye raskere. Jeg bruker på å telle hvor mange slag det er på 15 sek og gange med 4. Men du kan jo også telle i bare 10 seg og gange med 6 :happy:

Eller bare forestille deg en galopperende hest , skjønte heller ikke helt med en gang, for er mye rare lyder har jeg hørt når jeg har brukt min ;)

Back
Topp