Da er jeg igang

twinanne

Forumet er livet
Har vært på samtale angående fosterdiagnostikk idag i Olso på Ullevål, og jeg tok duotesten også, dvs blodprøve som skal sjekke 3 kromosomfeil, Down Syndrom er n av dem. Det er utrolig hva man kan gjøre med blodprøver i dag. De sjekker to hormoner som dannes i graviditeten og ut fra det kan de finne ut risikoen for Downs og trisomi 13 og 18. Da legger de alle kromosomene i like grupper og det skalikke være flere enn 2 i gruppen for Down tror jeg det var eller var det 3. Tilsammen så skal det være 64 kromosomer dersom jeg ike husker feil.

Dette blir kontrollert sammens med en UL på riksen som jeg sal til uken eller uken etter der, venter på telefon eller brev. Der ser de på nesebenet og måler nakkefolden, risikoen her blir lagt sammens med risikoen fra blodprøven. Dersom resultatet er risiko 1/250 eller lavere så får jeg tilbud om fostervannsprøve. Regner med at jeg slipper det da. Er bare 1,5% sjanse for at det er fare for Downs på min alder ved fødselens så det er liten sansynelighet, og de andre to som utgjør 0.5% er arvelig så de har vi ikke i vår familie. Denne testen er det 90% sikerhet med å finne Downs av de som har det, dette betyr at det ca er 1 av 500 som har Downs i min aldersgruppe som de greier å finne med denne metoden, sjekt ikke sand- det er jo flott å kunne slippe fostervannsprøve dersom det ikke er nødvendg da. S det betyr dersom jeg har en risk på1/250 eller høyere så er det bare 1 tilfelle av 500 som kan ha downs som ike er bevist med denne metoden.

Men ulempen i dag var selvfølgelig at jeg fikk migrene igjen, så var hjemme kl. 1530 og da gikk jeg rett til sengs, har vært oppe en times tid nå før jeg legger meg igjen. Ellers så var vi en tur innom Babyshop på veg hjem kjøpte en brystpumpe den som er best i test og den er manuell, så ble det en slik med en pøsepute på ene siden og en bamse festt til på andre siden, babyen ligger på båndet og basen legges intil kroppen på andre siden, den er for at babien ikke skal greie å snu seg over på magen nå sover, rett og slett for å forhndre krybbedød. Den var skikkelig søt den bamsen, dette var i en gulfarge og bamsehodet var brunt. Så spiste vi middag på Ikea og reiste hjem.

Nå skal jeg ikke plage dere mer med in dag, men tenkte det var greit for dere å vite slike tig også, det er de som er 38 ved fødselen eller eldre som får tilkbud om fosterdiagnostikk, eller de som har kromosomfeil i familien.

Hm..jeg stod opp kl. 1130 idag, pga at det fortsatt er full migrene den sitter fortsatt på høyre side slik som i går, jippi det er sol i dag og det flotte været[&:] men ike noe solvær for meg idag heller[:@]

Lurer på hvordan dette går når jeg begynner på jobb til uken, kommer ikke til å greie å jobbe dersom det fortsetter slik[:o]

Håper at vi får time snart til UL nå, håper det blir til uken så blir fort ferdig med dette her, men som sagt det er liten risiko da[;)]

Blir nok godt å bli ferdig med prøvane ja. Satser på dei beste resultata, og det blir det nok[:)]

Veldig synd med den migrenen din. Blir liksom ikkje skikkelig sommar for deg. Men du får jo nåke fantastisk igjen for da[:)][:)]

Sniker litt..
Må bare si at trimosi 18 eller 13 ikke trenger å være arvelig. Vi mistet vår lille gutt som hadde trimosi 18, og der var det ikke noe som lå i genene. Ingen i våre familier som har hatt det heller, og vi hadde det heller ikke i oss.

Skal selv ta duo test når jeg blir gravid igjen, og synes det er spennende å lese hva du skriver om det.
Ønsker deg lykke til[:)]

Snuppis tak for opplysningen, da skal jeg skrive ned fortsettelsen også, for da hvet jeg at noen er intresert og trenger å vite hva som skjer. Det blir en sabla mye resultater ut fra dett har jeg hørt, får data hver for seg og en samla skala på dette, skal prve å få bilde av nesemålingen og nakkefolden også på ul så skal du få se bilder av det også.

ORIGINAL: twinanne

Snuppis tak for opplysningen, da skal jeg skrive ned fortsettelsen også, for da hvet jeg at noen er intresert og trenger å vite hva som skjer. Det blir en sabla mye resultater ut fra dett har jeg hørt, får data hver for seg og en samla skala på dette, skal prve å få bilde av nesemålingen og nakkefolden også på ul så skal du få se bilder av det også.

Ja, det er et ganske innviklet system fikk jeg inntrykk av når vi var på riksen. Flott hvis du holder meg litt oppdatert ja, så vet jeg hva jeg har å gå til selv. (ganske snart håper jeg[;)])
Igjen, lykke til!!

OK du bor på Østlandet da regner jeg med at du får det helt likt som meg.

Ullevål Universitetssykehus til samtale og desom det passer slik at du er i riktig tid på veg så kan du ta blodprøve samme dagen slik som meg, det var bare en slik flaske, husker ikke hva de kaller de reagensglassene til blodprøver. De analyserer alt der av blodprøver, også dersom det det blir fostervannsprøve så blir det sendt fra Riksen til Ullevål.

Du tar UL på Ullevål, og det er de som har styringen og sender ut papirene. Husk å be om bekreftelse på begge syehusene at du har vært der, for vi kan skrive reiseregning for dette og få dekket fra NAV trygd. Og få bompenger, parkering og bilreise dekket. Husk på at de skriver opp navnet og fødeslsdatoen til din mann/samboer også, slik at det blir ført opp en til i bilen, for han skal jo være med på slike ting.

Under samtalen så blir du informert om fostervannsprøve også dersom du får et resultat på risiko 1/250, da får du tilbud om det, jeg krysset for at jeg ville vite kjønn, men tror ikke det blir nødvendig å gå så langt da.

Tror jeg fikk skrevet ned det meste nå.

Back
Topp