Da er endelig Aicelain igangsatt

Gratulerer så mye [emoji170]

Ikke stress med melka, den kommer! :) Til meg kom den ikke før dag 4, og lillegutt hadde da gått ned 12 % av fødselsvekt. Bare ha tolmodighet og ro, la lille ligge så mye som mulig ved brystet å stimulere, så kommer den til slutt [emoji170]
 
Gratulerer så mye [emoji1] endelig din tur [emoji173]️ det er virkelig værst med dag 1 etter keisersnitt, og jeg kjenner meg så igjen i at man vil kose, stelle og fikse på egenhånd men får ikke til. Men det går fremover, og allerede dag 2 ble det mye bedre. Og nå på dag 5 funker jeg helt fint [emoji173]️
Melka kom sent her også, men når den først kom var det mye!
 
18.03 kl 18.03 kom lillegutt trygt til verden på keiserlig vis [emoji1405][emoji173]️. 3980 g og 51 cm 13 dager over tid

Etter sterke rier hele helt siden lørdag kveld og et smertehelvete men en livmorhals som nekta åpne ser mer enn 3 cm, ga de endelig opp kl 17 i går søndag. Da ble det bestemt keisersnitt og kl 18.03 den 18 mars var den nydelige skapningen ute [emoji4]. Etterpå ble han tatt fra meg mens jeg ble sydd, var grusomt å ligge en time som nybakt mamma uten babyen si [emoji17]
Når den stolte pappaen kom med han etterpå fikk jeg endelig ikosa med babyen og studert han.

Puppene er tomme, og babyen skjønner ikke at han skal suge på dem. Jeg kan heller ikke stelle han siden magebevegelser gjør vondt. Så har vondt i mammahjertet over å ikke kunne mate han eller være der for han 100% ennå. Pappaen ble sendt hjem kl 22 fordi vi ikke fikk familierom. Han har foresten vært en kjenpestøtte i helgen, og er så stolt og rørt til tårer over gutten sin. Superpappa

Lillegutt har sovet på meg i hele natt. Kjempekoselig å kose med den lille myke kroppen [emoji173]️ de ansatte hjelper meg når han trenger stell. Håper mandag blir en bra dag og at jeg kommer meg på beina og at melka kommer

Gratulerer så mye med en Liten gutt :)
Flott å høre at du er i mål om sider.
Ble selv satt i gang på dag 15 i 2004, og husker hvor tøft det var og gå så lenge over tiden.
Fikk en knalltøff fødsel da han lå på tvers, og jeg fikk pressrier med 3 cm åpning. Men slapp heldigvis keisersnitt selv om fødsel dro ut. Glad dem ikke har turt, og la meg gå mere enn en uke over med de siste, og den jeg venter på nå :)
Lykke til i barsel tiden, og håper du kommer deg fort og heles bra etter keisersnittet :)
 
Åh, endelig er han ute! Gratulerer så utrolig mye Aicelain:love7
 
Etter flere uker motgang, en fødsel som aldri blir normalt, en keisersnitt, og nå ammeproblemer begynner virkelig stå på viljen og optimismen å få seg en knekk :( ikke klarer jeg å føde ungen, og ikke klarer jeg å lage mat til han heller. Hvorfor får jeg ikke skikkelig melk?
Massert og håndmelket puppene hele dagen, men etter mye styr får jeg 2-3 mikrodråper som såvidt vises ut. Enda jeg har fått store pupper i svangerkapet.
Har hatt masse runder i dag der de prøver å hjelpe meg, og prøver å rå skatten til å amme. Men han er ikke så veldig intressert og holder ikke lenge. Alle andre med babyer på avdelingen har sugeglade barn og melkeproduksjon som går oppover, men ikke meg
 
Etter flere uker motgang, en fødsel som aldri blir normalt, en keisersnitt, og nå ammeproblemer begynner virkelig stå på viljen og optimismen å få seg en knekk :( ikke klarer jeg å føde ungen, og ikke klarer jeg å lage mat til han heller. Hvorfor får jeg ikke skikkelig melk?
Massert og håndmelket puppene hele dagen, men etter mye styr får jeg 2-3 mikrodråper som såvidt vises ut. Enda jeg har fått store pupper i svangerkapet.
Har hatt masse runder i dag der de prøver å hjelpe meg, og prøver å rå skatten til å amme. Men han er ikke så veldig intressert og holder ikke lenge. Alle andre med babyer på avdelingen har sugeglade barn og melkeproduksjon som går oppover, men ikke meg

Jeg har ingen erfaring med keisersnitt og amming, men jeg tenker at du må prøve å høre på alle andre her inne som sier at det går seg til. Fleire har jo kommentert at det tok både tre og fire dager før melka kom.

Men en ting jeg kan si heeelt sikkert, er at stress hjelper IKKE!! Jeg har trodd at jeg hadde lite melk, pumpet med både hand og elektrisk uten å få ut en dråpe, grått og blitt deprimert fordi jeg trodde (med trykk på TRODDE) at jeg ikke hadde melk. Men likevel har jeg ammet begge barna mine, et av dem i overkant av et år, det andre i nesten to. Begge ble fullammet til de var 6 mnd.

Med en gang jeg roet meg ned, og sa til meg selv at «dette ordner seg, dette går bra, jeg har melk» så tok det en dag eller to, og ting gikk seg til. Men du må jobbe med psyken.

Dette med melkeproduksjon kan sitte utrolig mye i hodet, det har jeg smertelig erfart! Så mitt beste råd er å høre på alle som sier «det går seg til». For det gjør det med ALT som skjer etter fødsel. Melk, smerter, sårhet, psyken, hvor godt du kjenner barnet, søvn - alt går seg til! Men du må gi det tid, og du MÅ (og jeg SKJØNNER at det er vanskelig) prøve å stresse ned! Dette kommer til å gå bra! [emoji4]
 
Har ingen erfaring med keisersnitt, men med min første tok det også lang tid før melka kom og lille viste liten interesse for puppen. Barnepleiere og jordmødre kom alle med forskjellige tips og teknikker, og jeg pumpet døgnet rundt mens vi var på barsel. Fikk aldri ut mer enn 10 ml fra begge bryst. Lille ble veid før og etter amming for å se hvor mye han fikk i seg, og alt var igrunn bare stress.
Han fikk mme-tilskudd og jordmor sa jeg nok måtte pumpe mellom hver amming i minst to uker før produksjonen kom til å ta seg opp.
Men samme dag som vi kom hjem fra sykehuset, jeg satte meg med pumpa etter amming, og strålen sto, og jeg hadde pumpa 100 ml før jeg fikk tenkt meg om omtrent..

Skjønner så utrolig godt hvor frustrerende det er når man ikke får til det som er det mest naturlige i verden omtrent, men sier som hun over, at å roe ned kan gjøre så utrolig mye!
Håper du koser deg masse med lille gutten din, selv om du har vært gjennom mye nå [emoji170]
 
Ble ikke babyen født i går? :) Husk at det er helt normalt at det tar noen dager før melken kommer skikkelig, spesielt ved KS, dersom man har hatt en ekstra tøff fødsel eller er veldig stresset og urolig. Been there, done that! Brystene føles tomme i starten, det betyr ingenting. Det er ingen grunn til å bekymre seg over det ennå :) Lettere sagt enn gjort, jeg vet, men prøv :)
 
Etter flere uker motgang, en fødsel som aldri blir normalt, en keisersnitt, og nå ammeproblemer begynner virkelig stå på viljen og optimismen å få seg en knekk :( ikke klarer jeg å føde ungen, og ikke klarer jeg å lage mat til han heller. Hvorfor får jeg ikke skikkelig melk?
Massert og håndmelket puppene hele dagen, men etter mye styr får jeg 2-3 mikrodråper som såvidt vises ut. Enda jeg har fått store pupper i svangerkapet.
Har hatt masse runder i dag der de prøver å hjelpe meg, og prøver å rå skatten til å amme. Men han er ikke så veldig intressert og holder ikke lenge. Alle andre med babyer på avdelingen har sugeglade barn og melkeproduksjon som går oppover, men ikke meg

Så leit at du føler det sånn.. Jeg har ingen erfaring med keisersnitt, men kan gi min erfaring i forhold til amming.
Jeg fødte en stor gutt på 4,9 kg denne gangen, og i og med at han var så stor var jeg og de på sykehuset bekymra for at han ikke skulle takle overgangen fra magen til utenfor magen bra. Spesielt fordi han kunne miste mye vekt mens vi ventet på at produksjonen min skulle ta seg opp. Det ble derfor målt blodsukker på han 3 ganger i døgnet, og han fikk ved et tilfelle mme på kopp. På sykehuset sa de til meg at det gjerne gikk i hvert fall 2-3 dager før melka kom, og de var ikke bekymra for at jeg bare hadde råmelk på dag 1 og 2. For meg kom melka skikkelig på dag 3, og etter dette har jeg hatt mye melk, og lillebror legger godt på seg [emoji4] Nå er der vel bare 1,5 døgn siden du fødte, så jeg tenker det ikke er noe unormalt i det hele tatt at den ikke har kommet ordentlig ennå [emoji4] prøv å slapp av og tenk at det ordner seg, og la babyen ligge på brystet så mye som mulig, så kommer nok melka etterhvert [emoji254]
 
Det er 8 dager siden jeg tok ks og melken min kom sakte og gradvis for hver dag. Men min fikk mme etter hver amming en stund på sykehuset. Dem fortalte meg atmelken kommer litt senere etter ks enn vaginal. Er noe med hormonene som kommer under fødsel.
Jeg kom hjem på dag 4 etter ks, ammet hver 2 time fram til dag 6, og DA kom melken for fullt..
Men må si det at jeg har en treng melkeproduksjon, det hadde jeg med den første og som kom vaginalt.

Så ta det rolig og og nyt babyen, ligg masse hud mot hud. Så vil melka komme og da vil du klage på brystspreng [emoji6][emoji23]
 
Jeg har ingen erfaring med keisersnitt og amming, men jeg tenker at du må prøve å høre på alle andre her inne som sier at det går seg til. Fleire har jo kommentert at det tok både tre og fire dager før melka kom.

Men en ting jeg kan si heeelt sikkert, er at stress hjelper IKKE!! Jeg har trodd at jeg hadde lite melk, pumpet med både hand og elektrisk uten å få ut en dråpe, grått og blitt deprimert fordi jeg trodde (med trykk på TRODDE) at jeg ikke hadde melk. Men likevel har jeg ammet begge barna mine, et av dem i overkant av et år, det andre i nesten to. Begge ble fullammet til de var 6 mnd.

Med en gang jeg roet meg ned, og sa til meg selv at «dette ordner seg, dette går bra, jeg har melk» så tok det en dag eller to, og ting gikk seg til. Men du må jobbe med psyken.

Dette med melkeproduksjon kan sitte utrolig mye i hodet, det har jeg smertelig erfart! Så mitt beste råd er å høre på alle som sier «det går seg til». For det gjør det med ALT som skjer etter fødsel. Melk, smerter, sårhet, psyken, hvor godt du kjenner barnet, søvn - alt går seg til! Men du må gi det tid, og du MÅ (og jeg SKJØNNER at det er vanskelig) prøve å stresse ned! Dette kommer til å gå bra! [emoji4]

Signerer ALT her. De første dagene med amming er utrolig frustrerende, men plutselig kommer melka, og da blir det frustrerende i noen dager til, før produksjonen stabiliserer seg og den verste sårheten går over. Sørg for at dere ligger masse hud mot hud, det stimulerer produksjonen selv om han ikke suger.
Hilsen ei som var veldig frustrert for bare få dager siden.

Edit: må legge til at han ble tatt med KS tirsdag, og jeg hadde ikke melk før fredag. Ingen som stresset av den grunn. Vi handmelket ut litt råmelk og ga fra kopp, bare for å være sikker på at han fikk NOE.
 
Etter flere uker motgang, en fødsel som aldri blir normalt, en keisersnitt, og nå ammeproblemer begynner virkelig stå på viljen og optimismen å få seg en knekk :( ikke klarer jeg å føde ungen, og ikke klarer jeg å lage mat til han heller. Hvorfor får jeg ikke skikkelig melk?
Massert og håndmelket puppene hele dagen, men etter mye styr får jeg 2-3 mikrodråper som såvidt vises ut. Enda jeg har fått store pupper i svangerkapet.
Har hatt masse runder i dag der de prøver å hjelpe meg, og prøver å rå skatten til å amme. Men han er ikke så veldig intressert og holder ikke lenge. Alle andre med babyer på avdelingen har sugeglade barn og melkeproduksjon som går oppover, men ikke meg

Sender en klem. Mest sannsynlig har ikke alle på barsel det knirkefritt, du ser ikke dem som sitter på rommet og sliter med ammingen ❤️
Jeg hadde ikke ks, men veldig lang fødsel, som også kan gjøre at melka kommer seint når man er helt utslitt. Fikk ikke noe særlig melk før dag 6, og etter 2 uker kom det nok til at jeg ikke måtte gi mme i tillegg. Min ville heller ikke suge mer enn 2 minutter av gangen i begynnelsen.
Spør om hjelp på barsel så mye som mulig, de er der for deg. Når baby ikke vil suge, kan det være greit å pumpe med pumpe som de har på sykehuset.
Husk at det skjer mye på kort tid etter fødsel, det bare kjennes ikke sånn ut.
 
Back
Topp