Da ble det navnefest på oss

Lykkeliten ;)

Gift med forumet
Vi skal ha navnefest den 26 mai [:D][:D][:D] Har leid et kjempekoselig lokale. Malin skal ha på seg en nydelig dåpskjole som har gått i arv i sambo sin familie  Gleder oss masse!!!!!

ja det er vært å tenke over...[;)] Jeg bor på en øy med masse kristne, kommer nok til å vekke reaksjoner ja.., men vi må alle respektere hverandre mener nå jeg [:)] 

Så fint![:)] Hvordan skal dere gjøre det da? Taler og slikt? Bilder?

ORIGINAL: ludri

Vi skal ha navnefest den 26 mai [:D][:D][:D] Har leid et kjempekoselig lokale. Malin skal ha på seg en nydelig dåpskjole som har gått i arv i sambo sin familie  Gleder oss masse!!!!!

Bruker man dåpskjole på navnefest?
Skal ha navnefest selv.

Ka e d egentli en navnefest går ut på?! Vi har vurdert d vi å... Men e d no sermoni greier?!  Eller bestem man sjøl kordan man vil gjør d?

ORIGINAL: ludri

ja det er vært å tenke over...[;)] Jeg bor på en øy med masse kristne, kommer nok til å vekke reaksjoner ja.., men vi må alle respektere hverandre mener nå jeg [:)] 

Er veldig enig med deg der, men dessverre er det ikke alltid sånn at folk respekterer det andre gjør!!!!

Det er humanetisk forbund som har disse navnefestene, som blir holdt på samfunnshus i nærområde. Da blir det holdt en liten sermoni der, hvor det blir snakket litt om barnet (sånn i stedenfor disse gud og jesussnakket)
Så kan det av og til være litt sang og diktopplesning.
Etterpå bruker det å være kaffe og kaker med pakker, som det er i en vanlig dåp.
Personlig liker jeg disse navnefestene bedre enn dåp, både pga at jeg ikke er kristen og synes det blir mer personlig.

Her er det tradisjon med dåp. Fatter egentlig ikke hvorfor. Man tar det liksom som en selvfølge at man skal ha det...

Spennende med navnefest da... Håper vi får se tulla i dåpskjolen da...

Okey.. Takk for info!! [;)] 

var på navnefest-seremoni nå for litt siden i Bergen, og der ble det på en måte bare et løpebånd, der barnet blir ropt opp, så går foreldrene frem og skriver under på et papir, og så ferdig med det... ellers i seremonien var det noen taler og sanger... men det var utrolig mange som skulle ha navnefest den dagen da - sikkert 20 barn, så det gikk litt fort synes jeg... det ble kanskje ikke så personlig som man hadde håpet på, men allikevel var det en fin seremoni [:)] 

Vi hadde navnefest i regi av Human-Etisk forbund sist lørdag, og det var kjempekoselig! [:)] Jeg synes seremonien er veldig fin, med tale, sanger og musikkinnslag, og så fikk vi en tavle med navnet til Hauk. Det er første gang noen i min familie har valgt navnefest, vanligvis har alle bare døpt for tradisjonens skyld, men alle syntes at seremonien var flott og høytidelig. Nå har jeg meldt meg ut av statskirken, da, så dåp var aldri et alternativ for meg. [;)]

Vi hadde seremonien i Larvik, og det var hele 12 barn den dagen, men de hadde delt det i tre seremonier med 4 barn på hver. Da ble det helt passe. Angående antrekk på barnet, så er det helt opp til hver enkelt. Hauk hadde skjorte bukse og slips (likt slips som pappa'n! [:D]), noen har bunad, og noen bruker dåpskjole også.

Etter seremonien hadde vi kaker og kaffe med familien, som ved en vanlig dåp.

Dette var altså i regi av Human-Etisk forbund, men et annet alternativ er jo å lage en egen navnefest, uten noen form for organisasjon involvert. Da får man det jo akkurat som man vil! [:D] Et "problem" med seremoniene til Human-Etisk forbund er jo at man ikke kan velge dato fritt... De har sine fastsatte datoer, og så må man velge den som passer best. På større steder er det sikkert flere datoer å velge mellom, men i Larvik er det bare to i året, en nå og en til høsten. Sjekk www.human.no for å finne datoer på deres hjemsteder! [;)]

Og så må jeg si en ting til angående Human-Etisk forbund... Ved å velge navnefest gjennom dem, blir ikke barnet automatisk medlem. Det synes jeg er bra! [:)]

Lykke til med navnefesten....[:D]

ORIGINAL: Catski

Lykke til med navnefesten....[:D]

Takk for d jenter!![8D] Det ang å bruke dåpskjole i navnefest så er d visst ikke uvanlig. Jeg var usikker på dette selv og hadde regnet med å bruke bare en finkjole, men så leste jeg at det var mange som også brukte dåpskjole så da ville jeg også det [:D] Har en nyyydelig dåpskjole ser dere og selvsagt skal jeg vise bilde av henne i den [;)] Ellers skal jeg prøve å bli ferdig med bildealbumen og ha den liggenes fremme på festen. Ikke noe dikt eller tale, bare vellkomst og takke tale. HATER å holde tale i forsamlinger [:'(]

Back
Topp