Vi hadde navnefest i regi av Human-Etisk forbund sist lørdag, og det var kjempekoselig! [:)] Jeg synes seremonien er veldig fin, med tale, sanger og musikkinnslag, og så fikk vi en tavle med navnet til Hauk. Det er første gang noen i min familie har valgt navnefest, vanligvis har alle bare døpt for tradisjonens skyld, men alle syntes at seremonien var flott og høytidelig. Nå har jeg meldt meg ut av statskirken, da, så dåp var aldri et alternativ for meg. [;)]
Vi hadde seremonien i Larvik, og det var hele 12 barn den dagen, men de hadde delt det i tre seremonier med 4 barn på hver. Da ble det helt passe. Angående antrekk på barnet, så er det helt opp til hver enkelt. Hauk hadde skjorte bukse og slips (likt slips som pappa'n! [:D]), noen har bunad, og noen bruker dåpskjole også.
Etter seremonien hadde vi kaker og kaffe med familien, som ved en vanlig dåp.
Dette var altså i regi av Human-Etisk forbund, men et annet alternativ er jo å lage en egen navnefest, uten noen form for organisasjon involvert. Da får man det jo akkurat som man vil! [:D] Et "problem" med seremoniene til Human-Etisk forbund er jo at man ikke kan velge dato fritt... De har sine fastsatte datoer, og så må man velge den som passer best. På større steder er det sikkert flere datoer å velge mellom, men i Larvik er det bare to i året, en nå og en til høsten. Sjekk www.human.no for å finne datoer på deres hjemsteder! [;)]
Og så må jeg si en ting til angående Human-Etisk forbund... Ved å velge navnefest gjennom dem, blir ikke barnet automatisk medlem. Det synes jeg er bra! [:)]