Da ble det blått

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
...og ettersom jeg har forstått 2-4 uker kortere permisjon som taes fra fedrekvoten. Når trer det i kraft mon tro?

Slike endringer pleier å skje 1. juli, men så vidt jeg vet er det ikke sagt noe enda.
Fedrenes permisjonslengde er jo ikke satt til kun fedrekvoten. De fleste menn kan ta mer om det er ønskelig, så om det tas fra "mors", "fars" eller fellesdelen er jo revnende likegyldig. (Jeg vet ikke ALLE kan, men det er en annen diskusjon :P ).

Jeg har faktisk planer om å begynne å studere igjen i August, så for meg er det ikke noe problem. Men må si jeg synes det er kjedelig for alle de andre. Jeg er i utgangspunktet ikke for tvunget pappapermisjon, jeg mener det er noe man skal få bestemme seg imellom!

Slike endringer pleier å skje 1. juli, men så vidt jeg vet er det ikke sagt noe enda.
Fedrenes permisjonslengde er jo ikke satt til kun fedrekvoten. De fleste menn kan ta mer om det er ønskelig, så om det tas fra "mors", "fars" eller fellesdelen er jo revnende likegyldig. (Jeg vet ikke ALLE kan, men det er en annen diskusjon :P ).
Jada pappaen kan fremdeles ta 14 uker eller mer. Men siden fedrekvoten blir mindre samtidig så blir det jo der den taes fra. Ellers hadde fedrekvoten forblitt like lang men fellesdelen kortere. Uansett blir permisjonen totalt sett 2 uker kortere - det er jo negativt for familien uansett. 2 uker mindre "fri" med betaling hjemme med baby.

Så vi som går går ut i perm i februar får fremdeles søknad innvilget etter den nåværende ordningen?

Ut i fra når endringene har blitt gjort tidligere så ser det slik ut (altså at juli er månden det skjer endringer, men jeg vil ikke garantere noe, altså, siden det strengt tatt hverken er vedtatt eller noe enda. Det er noe de ønsker å gjøre.

For oss betyr ønsket om reduseringen i egenkapital ved kjøp av bolig fra 15% til 10% vesentlig mer enn de to ukene med permisjon, både økonomisk og familiemessig.
To uker permisjon klarer de fleste, igjen - ikke alle, men de fleste, å spare opp til å ta utenom den fastsatte, for mange betyr det å fra nå og fram til permisjonsslutt måtte spare opp mellom 10-15 000, altså ca 1000,- i mnd, mens forskjellen på 10 og 15% utgjør ganske mange flere tusenlapper.

Det ble litt avsporing, men jeg tenker det er sunt å se på en helhet, vi har fortsatt en av verdens beste permisjonsordninger og jeg skulle gjerne beholdt den var forespeilet, men når det ikke blir så ser jeg at forslagene til den nye regjeringen kommer med andre ting som kanskje blir bedre enn det var.

Ut i fra når endringene har blitt gjort tidligere så ser det slik ut (altså at juli er månden det skjer endringer, men jeg vil ikke garantere noe, altså, siden det strengt tatt hverken er vedtatt eller noe enda. Det er noe de ønsker å gjøre.

For oss betyr ønsket om reduseringen i egenkapital ved kjøp av bolig fra 15% til 10% vesentlig mer enn de to ukene med permisjon, både økonomisk og familiemessig.
To uker permisjon klarer de fleste, igjen - ikke alle, men de fleste, å spare opp til å ta utenom den fastsatte, for mange betyr det å fra nå og fram til permisjonsslutt måtte spare opp mellom 10-15 000, altså ca 1000,- i mnd, mens forskjellen på 10 og 15% utgjør ganske mange flere tusenlapper.

Det ble litt avsporing, men jeg tenker det er sunt å se på en helhet, vi har fortsatt en av verdens beste permisjonsordninger og jeg skulle gjerne beholdt den var forespeilet, men når det ikke blir så ser jeg at forslagene til den nye regjeringen kommer med andre ting som kanskje blir bedre enn det var.
Vi har nettopp kjøpt hus så de prosentene egenandel komfor sent for oss (men jo det er positivt). for oss er det kun negativt nå med høyere rente på lånet vi nettopp har tatt opp. Så jeg vet ikke helt jeg sånn helhetsmessig for oss ;) men ja det var en avsporing.

Slik det har vært før så har det vært slik at de som har gått ut i perm etter en bestemt dato som endringene har gjeldt. Så da får vi bare vente å se når det blir...

Sånn vil det nok være med alle regjeringer, noen passer bedre for ens egen livssituasjon enn andres, sånn er det jo siden få av oss har helt like livssituasjoner :)

Ja, det blir spennende uansett å se når diverse endringer blir gjort, både de som går på dette med permisjon og andre ting de har lovet og ønsket i valgkampen ;)

Hurra!! Ja til å selv kunne fordele permisjonen slik man vil! Ikke alle menn har mulighet til å ta seg fri fra jobben i tre måneder, og da er det fint å kunne bestemme det selv!! Og hurra for senket krav på egenkapitalen! Nå er det håp for oss å komme oss inn på boligmarkedet! Jippii!!

Sånn vil det nok være med alle regjeringer, noen passer bedre for ens egen livssituasjon enn andres, sånn er det jo siden få av oss har helt like livssituasjoner :)

Ja, det blir spennende uansett å se når diverse endringer blir gjort, både de som går på dette med permisjon og andre ting de har lovet og ønsket i valgkampen ;)
Jada helt klart. Det er positive og negative sider med alle partier og i utgangspunktet er det veldig positivt med lavere prosent egenandel!!! Tråden handlet egentlig bare om noe nytt ang permisjonen vil omhandle oss her på februar.

Hurra!! Ja til å selv kunne fordele permisjonen slik man vil! Ikke alle menn har mulighet til å ta seg fri fra jobben i tre måneder, og da er det fint å kunne bestemme det selv!! Og hurra for senket krav på egenkapitalen! Nå er det håp for oss å komme oss inn på boligmarkedet! Jippii!!
Enig med de i dette :) Håper de virkelig "fjerner" pappapermen (altså ikke at ike pappaer skal være hjemme, men at man kan velge selv hvor mye).

H og Frp må jo mest sannsynlig ha med seg Krf eller V (evnt. begge) i regjering. Og f.eks Krf vil jo ha fleire veker med permisjon. Er for ny regjering, men synes det er veldig positivt at dei er "avhengige" av sentrumspartia også.
Tviler uansett på at det skjer så fort at det får konsekvenser for oss som får i februar :-) Avisene liker å "skremme" litt ;-)

Kommer ikke til å ha noe å si for oss vil jeg tro. Siden alle slike endringer pleier å tre i kraft 1juli så er vi for sent ute. De har ikke tilbakevirkende kraft.

Min venninne fikk et barn 4.juli, og da fikk pappa 14ukers permisjon. Hadde barnet blitt født 30.juni hadde far fått 12ukers permisjon..

Jeg har en mann som ikke helt får dette til siden han har bonusbasert inntekt, men vi har ikke annet valg enn å få kabalen til å gå opp. Er i samtaler med sjefen sin ang løsning.

Ang egenkapital % er det flott den senkes. Vi er midt oppi kjøp nå, så vi må nok forholde oss til 15%.

Termin 1.februar 2014

Back
Topp