Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jada pappaen kan fremdeles ta 14 uker eller mer. Men siden fedrekvoten blir mindre samtidig så blir det jo der den taes fra. Ellers hadde fedrekvoten forblitt like lang men fellesdelen kortere. Uansett blir permisjonen totalt sett 2 uker kortere - det er jo negativt for familien uansett. 2 uker mindre "fri" med betaling hjemme med baby.Slike endringer pleier å skje 1. juli, men så vidt jeg vet er det ikke sagt noe enda.
Fedrenes permisjonslengde er jo ikke satt til kun fedrekvoten. De fleste menn kan ta mer om det er ønskelig, så om det tas fra "mors", "fars" eller fellesdelen er jo revnende likegyldig. (Jeg vet ikke ALLE kan, men det er en annen diskusjon).
Vi har nettopp kjøpt hus så de prosentene egenandel komfor sent for oss (men jo det er positivt). for oss er det kun negativt nå med høyere rente på lånet vi nettopp har tatt opp. Så jeg vet ikke helt jeg sånn helhetsmessig for ossUt i fra når endringene har blitt gjort tidligere så ser det slik ut (altså at juli er månden det skjer endringer, men jeg vil ikke garantere noe, altså, siden det strengt tatt hverken er vedtatt eller noe enda. Det er noe de ønsker å gjøre.
For oss betyr ønsket om reduseringen i egenkapital ved kjøp av bolig fra 15% til 10% vesentlig mer enn de to ukene med permisjon, både økonomisk og familiemessig.
To uker permisjon klarer de fleste, igjen - ikke alle, men de fleste, å spare opp til å ta utenom den fastsatte, for mange betyr det å fra nå og fram til permisjonsslutt måtte spare opp mellom 10-15 000, altså ca 1000,- i mnd, mens forskjellen på 10 og 15% utgjør ganske mange flere tusenlapper.
Det ble litt avsporing, men jeg tenker det er sunt å se på en helhet, vi har fortsatt en av verdens beste permisjonsordninger og jeg skulle gjerne beholdt den var forespeilet, men når det ikke blir så ser jeg at forslagene til den nye regjeringen kommer med andre ting som kanskje blir bedre enn det var.
Jada helt klart. Det er positive og negative sider med alle partier og i utgangspunktet er det veldig positivt med lavere prosent egenandel!!! Tråden handlet egentlig bare om noe nytt ang permisjonen vil omhandle oss her på februar.Sånn vil det nok være med alle regjeringer, noen passer bedre for ens egen livssituasjon enn andres, sånn er det jo siden få av oss har helt like livssituasjoner
Ja, det blir spennende uansett å se når diverse endringer blir gjort, både de som går på dette med permisjon og andre ting de har lovet og ønsket i valgkampen![]()
Enig med de i detteHurra!! Ja til å selv kunne fordele permisjonen slik man vil! Ikke alle menn har mulighet til å ta seg fri fra jobben i tre måneder, og da er det fint å kunne bestemme det selv!! Og hurra for senket krav på egenkapitalen! Nå er det håp for oss å komme oss inn på boligmarkedet! Jippii!!