D- vitaminer

Stjerten

Flørter med forumet
Er det noen andre her som har fått beskjed av Gyn/lege om at d-vitaminer er viktig før og under graviditet??

Er det noen andre her som har fått beskjed av Gyn/lege om at d-vitaminer er viktig før og under graviditet??

Tok d-vit sist pga påvist lave verdier. Slik jeg har forstått skal d-vit (høydose) bare bruks dersom det er vist mangel.

Fikk spørsmål av gynekologen om jeg var flink til å ta omega 3, svarte da at jeg tok sånne gravidvitaminer, og da sa hu bare at "Okei, da får du i deg det du skal ha" :-) Vil tro det er ganske viktig siden de spørr :happy:

Aldri hørt om, har kun blitt anbefalt folat (kalles også folsyre) det er et B vitamin om jeg ikke husker feil.
Ja det vet jeg.
Nei for etter min siste spontanabort. Tok hun masse blodprøve og sa at d-vitaminene min var så godt som tomme, og at det var viktig at de var innen for normalen.
Jeg har tatt dvitaminer etter det.

D-vit er jo viktig for alle. Gravide anbefales like mye som en 'vanlig voksen', som er 10 mcg. April-oktober får de fleste tilstrekkelig via sollys.

Disse gravidpakkene inneholder 10 mcg :happy:

D-vit er jo viktig for alle. Gravide anbefales like mye som en 'vanlig voksen', som er 10 mcg. April-oktober får de fleste tilstrekkelig via sollys.

Disse gravidpakkene inneholder 10 mcg :happy:
Det var jeg faktisk ikke klar over :wacky:
Vet at unger skal ha d vitamin fra uke 4, men det var aldri noen som sa hvor lenge de skulle gå på det, så kuttet det ut når ungen kunne være i sollys.

Ja, det er sant. Men tenkte bare at det kan være lurt å sjekke lagrene hos legen:oops:
Ja enig i det, syns i grunnen det er rart de ikke sjekker det rutinemessig med andre prøver i graviditeten. I hvert fall om vinteren :D

Ble veldig utmattet og sliten i første trimester, og fikk tatt masse prøver. D viste seg å være d-vitaminmangel.

Hoho, herre min hatt så mye man må tenke på... Vil ikke kuppe tråden, men tenkte å kaste inn et lite tilleggsspørsmål. Hvilke vitaminer er det jeg burde be legen sjekke for? Skal jo uansett til lege/jordmor i løpet av de to tre neste ukene. Jeg tar Nycoplus gravid, men mulig noen av dosene da er litt lave (mtp at andre blir bedt om å ta høyere doser enn det som pakken inneholder).

Det var jeg faktisk ikke klar over :wacky:
Vet at unger skal ha d vitamin fra uke 4, men det var aldri noen som sa hvor lenge de skulle gå på det, så kuttet det ut når ungen kunne være i sollys.

Jeg veit ikke sjæl hvor lenge man skal gi det til kidsa Vi er mye ute i sola, så jeg har ikke gitt de siste mndene, men kommer til å gi litt i rykk og napp når høsten kommer. Ideelt burde jeg vel introdusere tran igjen (med d-vit)... men det er ikke så himla poppis :shifty:

Hoho, herre min hatt så mye man må tenke på... Vil ikke kuppe tråden, men tenkte å kaste inn et lite tilleggsspørsmål. Hvilke vitaminer er det jeg burde be legen sjekke for? Skal jo uansett til lege/jordmor i løpet av de to tre neste ukene. Jeg tar Nycoplus gravid, men mulig noen av dosene da er litt lave (mtp at andre blir bedt om å ta høyere doser enn det som pakken inneholder).

Hvis du har et normalt sunt kosthold med frukt og grønnsaker samt meieriprodukter trenger du ikke sjekke vitaminstatus :Dveganere/ vegetarianere burde sjekke B12. det som anbefales er jod (170 mcg - det er en del, vanskelig å dekke via kosten), d-vit, folat, omega-3 og eventuelt jern (tas blodprøve for å se, de fleste trenger litt tilskudd).

Jeg har alltid tatt gravidpakkene, da veit man at man er gudd. Men, de er jo litt dyre.

Jeg skulle bare ta høyere doser fordi lagrene mine var så godt som tomme.

Hvis du har et normalt sunt kosthold med frukt og grønnsaker samt meieriprodukter trenger du ikke sjekke vitaminstatus :Dveganere/ vegetarianere burde sjekke B12. det som anbefales er jod (170 mcg - det er en del, vanskelig å dekke via kosten), d-vit, folat, omega-3 og eventuelt jern (tas blodprøve for å se, de fleste trenger litt tilskudd).

Jeg har alltid tatt gravidpakkene, da veit man at man er gudd. Men, de er jo litt dyre.
Tusen takk for svar!

Om man er mye trøtt og sliten så kan det være mangel på D vitaminer :)
Men så klart er man litt ekstra trøtt nå med en voksende mage ❤️
Jeg tar daglig 800iu med d vitaminer, men det er også pga jeg har MS :happy090

Ja legen sa her også at det var viktig å ta tilskudd av D-vitamin utover høsten, når sommersola ikke gjør nytta si lengre!

Back
Topp