Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Aldri hørt om, har kun blitt anbefalt folat (kalles også folsyre) det er et B vitamin om jeg ikke husker feil.Er det noen andre her som har fått beskjed av Gyn/lege om at d-vitaminer er viktig før og under graviditet??
Er det noen andre her som har fått beskjed av Gyn/lege om at d-vitaminer er viktig før og under graviditet??
Ja det vet jeg.Aldri hørt om, har kun blitt anbefalt folat (kalles også folsyre) det er et B vitamin om jeg ikke husker feil.
Det var jeg faktisk ikke klar overD-vit er jo viktig for alle. Gravide anbefales like mye som en 'vanlig voksen', som er 10 mcg. April-oktober får de fleste tilstrekkelig via sollys.
Disse gravidpakkene inneholder 10 mcg
Ja, det er sant. Men tenkte bare at det kan være lurt å sjekke lagrene hos legenTok d-vit sist pga påvist lave verdier. Slik jeg har forstått skal d-vit (høydose) bare bruks dersom det er vist mangel.
Ja enig i det, syns i grunnen det er rart de ikke sjekker det rutinemessig med andre prøver i graviditeten. I hvert fall om vinterenJa, det er sant. Men tenkte bare at det kan være lurt å sjekke lagrene hos legen
Det var jeg faktisk ikke klar over
Vet at unger skal ha d vitamin fra uke 4, men det var aldri noen som sa hvor lenge de skulle gå på det, så kuttet det ut når ungen kunne være i sollys.
Hoho, herre min hatt så mye man må tenke på... Vil ikke kuppe tråden, men tenkte å kaste inn et lite tilleggsspørsmål. Hvilke vitaminer er det jeg burde be legen sjekke for? Skal jo uansett til lege/jordmor i løpet av de to tre neste ukene. Jeg tar Nycoplus gravid, men mulig noen av dosene da er litt lave (mtp at andre blir bedt om å ta høyere doser enn det som pakken inneholder).
Jeg skulle bare ta høyere doser fordi lagrene mine var så godt som tomme.Hoho, herre min hatt så mye man må tenke på... Vil ikke kuppe tråden, men tenkte å kaste inn et lite tilleggsspørsmål. Hvilke vitaminer er det jeg burde be legen sjekke for? Skal jo uansett til lege/jordmor i løpet av de to tre neste ukene. Jeg tar Nycoplus gravid, men mulig noen av dosene da er litt lave (mtp at andre blir bedt om å ta høyere doser enn det som pakken inneholder).
Tusen takk for svar!Hvis du har et normalt sunt kosthold med frukt og grønnsaker samt meieriprodukter trenger du ikke sjekke vitaminstatus veganere/ vegetarianere burde sjekke B12. det som anbefales er jod (170 mcg - det er en del, vanskelig å dekke via kosten), d-vit, folat, omega-3 og eventuelt jern (tas blodprøve for å se, de fleste trenger litt tilskudd).
Jeg har alltid tatt gravidpakkene, da veit man at man er gudd. Men, de er jo litt dyre.