D-vitamin / Omega 3 - tips?

Nordlys2018

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Jeg tar for tiden et svangerskapspreparat som inneholder 20 µg (800 I. E.*) Vitamin D3 - i tillegg til folsyre, B12, og jod. Det er et multipreparat.

Jeg ønsker derimot også å ta tran eller få i meg omega 3, men de er bestandig tilsatt D-vitamin. Jeg er redd for å overdosere meg med D-vitamin om jeg i tillegg tar f.eks favoritten min: ren møllers tran. Den inneholder bare 10µg D-vitamin, og nettsiden sier: "Vitamin D: For barn over 1 år og voksne under 75 år anbefales et daglig inntak på 10 μg. Denne anbefalingen gjelder også for gravide og ammende. For personer over 75 år anbefales det dobbelte; det vil si 20 μg om dagen. Møllers Tran bør ikke kombineres med andre produkter som inneholder full dose vitamin D."
https://www.mollers.no/produkt/mollers-tran/

Altså kan jeg ikke ta møllers tran. Hva slags omega 3-preparat bruker dere, og hvordan får dere i dere omega 3 og omega 6 / flerumettede fettsyrer uten at det er tilsatt Vitamin D? Gjerne noe med høy kvalitet, prissjiktet er mindre viktig. Vil gjerne kjøpe meg et preparat nå når jeg er hjemme i Norge, så tips er svært velkomne :)

Ser ut som du allerede tar mer en anbefalt dose. Men hva med å kutte ut D vitaminene og heller t tran som er tilsatt. Da får du i deg riktig mengde i forhold til hva som er anbefalt under graviditet? :)

Last edited:
Ser ut som du allerede tar mer en anbefalt dose. Men hva med å kutte ut D vitaminene og heller t tran som er tilsatt. Da får du i deg riktig mengde k forhold til hva som er anbefalt under graviditet? :)

Ja, men da blir det så voldsomt med tabeletter. Jeg tar én enkelt supertabelett som attpåtil er veldig liten og nett, som inkluderer D, B, folat og D vitamin i tillegg til jod. Om jeg kutter den så må jeg ta 4 enkelttabeletter + tran. Og de enkel-tabelettene er gigantiske og gjør vondt å svelge ned :( Derfor ønsker jeg å fortsette på de.

Blir alltid så skeptisk til sånne abonnementstjenester som har masse rare folk som er superfornøyde og "Prøv for bare xx kr i 60 dager". Er det legit? Uansett passer det ikke med abbonementstjeneste når jeg bor i utlandet, det må være noe jeg kan kjøpe 5 pakker av og ta med meg :p

Ja, men da blir det så voldsomt med tabeletter. Jeg tar én enkelt supertabelett som attpåtil er veldig liten og nett, som inkluderer D, B, folat og D vitamin i tillegg til jod. Om jeg kutter den så må jeg ta 4 enkelttabeletter + tran. Og de enkel-tabelettene er gigantiske og gjør vondt å svelge ned :( Derfor ønsker jeg å fortsette på de.

Blir alltid så skeptisk til sånne abonnementstjenester som har masse rare folk som er superfornøyde og "Prøv for bare xx kr i 60 dager". Er det legit? Uansett passer det ikke med abbonementstjeneste når jeg bor i utlandet, det må være noe jeg kan kjøpe 5 pakker av og ta med meg :p

Jeg var også veldig skeptisk, og kjøper normalt ikke slike abonnent. Men disse anbefaler jeg, da de også har andre positive egenskaper. Du kan nok fint ringe de å bestille uten abonnent også.

Uansett alle omega 3 tilskudd inneholder vel d vitamin.

Var på apotek i dag, og fikk disse tilbudt. Men herregud, de så GIGANTISKE ut ... haha :p Måtte ta meg litt betenkningstid...
De er store nok :oops: Jeg har heldigvis ingen problemer med å svelge store kapsler. Det er kun disse jeg kan ta, da jeg får ekle oppstøt av «vanlige» :dead: Her ligger den sammen med folsyre, om den størrelsen sier deg noe.

Denne inneholder heller ikke D-vitaminer:
https://www.apotek1.no/produkter/nycoplus-hoykonsentrert-omega-3-500mg-kapsler-120stk-922575p

Vedlegg

• 7814406B-4989-481A-A9D0-4DDD275F3010.jpeg
    7814406B-4989-481A-A9D0-4DDD275F3010.jpeg
    25,1 KB · Visninger: 3
Spis chiafrø! De inneholder masse omega-3.
Godt som chiapudding med bær eller i smoothier, bakst osv :)

Back
Topp