D vitamin mangel

Emiliemor

Gift med forumet
Jeg har fått påvist mangel og fått beskjed om å kjøpe på apoteket. Hva er vanlig å ta? Noe som er bedre enn annet Osv?

Sa legen hvor mye du skal ta? Hvis ikke kan du bare kjøpe vanlig d-vit på apoteket. Spør der. :)

Kjøpte bare nycopluss boks eller hva det heter med d vitamin jeg. Men er to forskjellige styrker man kan få en med 10 mg eller 20 mg Spørrs hvor sterk man trenger

Jeg ble anbefalt D-pearls av apoteket da jeg hadde D-vitaminmangel, 20 mikrogram.

Tusen takk :) det får man på apoteket sant?
Jupp. Kjøpte det på Ditt Apotek om jeg ikke husker feil :) Sa til dama som var på jobb at jeg hadde fått påvist mangel, og lurte på hvilken jeg burde velge. Da kom hun med den.

Jeg tok tran og de tyggetablettene fra butikken jeg. Nivået hadde steget mye etter 1,5 mnd:)

Jeg tar d pearls, tok 5 perler hver dag i 2 uker og tr nå 4 hver dag og skal gjøre det i en mnd og deretter 2 pr dag i 2 mnd så må jeg tilbake og ta nye blodprøver. det er viktig å få vite hvor mye du skal ta og er du langt under trenger du mye for å komme deg opp på et akseptabelt nivå igjen.

Og det bør legen fortelle deg, egentlig. Og ny prøve etter noen mnd.

Og det bør legen fortelle deg, egentlig. Og ny prøve etter noen mnd.
Dessverre så gjør leger sjeldent det fordi det er veldig mange fastleger som ikke tar D-vitamin mangel på alvor her i nord hvor vi faktisk trenger tilskudd hele året :(
Ta dobbel eller trippel dose, og kontroller deg igjen om et par mnd :)

Dessverre så gjør leger sjeldent det fordi det er veldig mange fastleger som ikke tar D-vitamin mangel på alvor her i nord hvor vi faktisk trenger tilskudd hele året :(
Sant nok det, desverre.

Det er gynekologen min som gar funnet dette hos oss begge da. Men vi fikk ikke vite hvor mye vi skulle ta, og ny test etter noen mnd ba jeg om selv. Jeg tar nå en d Pearl for dagen, sammen med folat. Mannen tar... Vet faktisk ikke. Tran og d pille og noe annet greier, sink og sånn (har fikk ikke gode resultater på sædprøven)

Jeg fikk beskjed om å ta en skje tran bare:o følte på meg at det var altfor lite, så jeg kjørte på litt ekstra :D
Dårlig at de ikke klarer å gi en ordentlig beskjed om hvor mye man bør ta

Litt lite kunnskap, desverre.

Back
Topp