D-vitamin mangel

Solstrålens mamma

Flørter med forumet
Hei.

Var hos fastlegen i dag og fikk svar på en del blodprøver, blant annet fikk jeg beskjed om at jeg har D-vitamin mangel og må ta tilskudd.

Men fikk ikke beskjed om hvor mye jeg skal ta. ( blodprøvene viste 31)

Til dere som har d-vitamin mangel, hvor mye tar dere?

Kan jeg f.eks ta 3 kapsler av 20 µg Vitamin D3?

Hei.

Var hos fastlegen i dag og fikk svar på en del blodprøver, blant annet fikk jeg beskjed om at jeg har D-vitamin mangel og må ta tilskudd.

Rart legen ikke sa noe om hvor mye du skulle ta... Kan jo evt høre med di på apoteket hva di anbefaler :-)

Jeg ville nok også hørt på apoteket - første gangen jeg fikk beskjed om d-vit mangel så var det så lavt at jeg måtte hente ut på resept;

Andre gangen, fikk jeg beskjed om at det skulle holde dersom jeg var flinkere til å ta tran/ evt drikke melk med d-vit.

Hei.

Ja det kan du. Du har altfor lavt nivå, det skulle vært på minst 75. Bare husk å kontrollerer nivået med jevne mellomrom. Det skal mye til for å få forgiftning da, og det er ikke sånn at det raser oppover, men er greit å følge med på stigningen :) jeg har tatt dobbel dose lenge nå, hadde ett nivå på 104 sist jeg sjekket. Startet på 57 i 2012, så da kan du se hvor lang tid det kan ta ;) Under graviditeten tar jeg kun en pille da siden jeg tar multivitamin i tillegg.

Back
Topp