Døveskolene legges ned

*Perlemor*

Gift med forumet
Må bare få det ut, går jo hjemme i feberrus og ingen på jobb jeg kan dele min frustrasjon med!!
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Legger-ned-Hunstad-skole-1244802.html

En kollega på Hunstad skrev det veldig godt på facebook:
Døve har kjempet en lang kamp for å få anerkjennelse for sitt språk og sine rettigheter. Billedlig nok beskrevet som "et samfunn uten sted". Det er paradoksalt at i en tid da tegnspråk er mer anerkjent enn noen gang og omsider har fått status som offisielt språk, legges en av de få spåklige møteplassene ned. Et språk i bruk er levende, men uten møteplasser å bruke språket - stivner det til og dør til slutt.Flere ganger blir det fremhevet at de statlige spesialpedagogiske kompetansesentra skal fortsatt veilede og rådgi de kommunale hjemmeskolene. men en kan ikke veilede til et språkmiljø - språket skal brukes i samhandling med andre og viderutvikles. Det er ikke først og fremst spesialpedagogikk hørselshemmede barn trenger, men språkmiljø å lære og leve i!

Her raserer politikkere et helt fagmiljø som virkelig har kjempet for å overleve. Det kommer til å ta lang tid å bygge opp igjen når pendelen snur og de skjønner hva de har gjort. Dette rører meg langt inn i hjerterota!! Når man ønsker å lære et språk godt drar man til landet der det blir snakket, det kan man ikke når man er døv. Da oppsøker man nærmeste døvemiljø...Som blir i Trondheim!!!! Stakkars alle barna som vil være prisgitt kommunens økonomi og tolking av loven heretter...

Back
Topp