døpe eller ikke??

peggy

Gift med forumet
skal dere døpe deres sjarmtroll?? er så i tvil hva vi skal.. er ikke noe særlig troende selv.. så egentlig frister de ikke.. men hva med dere??

lille jonas skal døpes 11 juni.. er ikke spesielt troende men syns d er en fin tradisjon[:)] vi har dåp kjole og alt som går i arv, så d er jo litt stas[:)]

Vi hadde borgerlig navnefest for Linnea i dag faktisk. En nydelig seremoni arrangert av Human Etisk Forbund.
Jeg er ikke kristen og har ikke noe forhold til Gud og kirken, og syns det ble helt feil å skulle døpe Linnea.

ja de er akuratt de jeg også føler.. at siden jeg ike er så troende selv og ikke typen heller, men vi er da medlemmer av denne statskirka.. og jeg syns de er et fint rituale, men for meg blir de feil..
syns heller de kan velge selv når de blir større..

hvordan foregikk den navnfesten fruluna??
så gøy, var de ikke koselig??
gratts med dagen linnea;)

jeg og samboeren er heller ikke sånn kjempe troende men vi valgte og døpe elise sofie pga tradisjon og for at hun skulle slippe og måtte gå gjennom dåp når hun blir større så får hun heller velge selv om hun skal konfirmeres eller ikke når den tid kommer ;)

Thea skal døpes 4.juni! Det er ikke fordi vi er troende, men jeg føler at det er sånn man "får" navnet sitt liksom!! Og en fin tradisjon!

ORIGINAL: peggy

ja de er akuratt de jeg også føler.. at siden jeg ike er så troende selv og ikke typen heller, men vi er da medlemmer av denne statskirka.. og jeg syns de er et fint rituale, men for meg blir de feil..
syns heller de kan velge selv når de blir større..

hvordan foregikk den navnfesten fruluna??
så gøy, var de ikke koselig??
gratts med dagen linnea;)

Selve seremonien var i en sal på et hotell. Der satt alle gjestene på stoler og de hadde pyntet et bord med blomster og lys foran.
Det var sang og tale og så gikk vi med Linnea og vitnene fram og skrev under på et slags diplom. Navneattesten hennes på en måte [:)]
Varte ca 45 minutter.

Etterpå hadde vi privat selskap et annet sted da.. Og "alle" roste meg for valget vi hadde att og syns det var kjempehøytidelig og flott.. Og det var flere som angret på at de også ikke hadde gjort sdånn istedenfor å døpe.. [:D]

Du trenger ikke være medlem i Human etisk for å være med på seremoni. Ta kontakt med lokallaget der du kommer fra og hør med de..  http://www.human.no/templates/Page____220.aspx

Jeg syns iallefall det er helt feil å døpe barna hvis man ikke kan stå for det man lover i kirken!

Vi døpte Heike på palmesøndagen. Var kjempe koselig og en flott dag[:D]

ORIGINAL: Jordbæret

Thea skal døpes 4.juni! Det er ikke fordi vi er troende, men jeg føler at det er sånn man "får" navnet sitt liksom!! Og en fin tradisjon!

signerer denne,,

Vi skal ha dåp nå til søndag, jeg står ikke i statskirken selv og ser ikke på meg selv som kristen, men jeg velger å døpe mine barn for da kan de få velge selv senere. Datteren min på 12 er veldig glad for at jeg døpte henne og har lyst til å komfirmeres i kirken. Jeg selv hadde en borgerlig..
Synes selve tradisjonen er veldig fin, men har en del dårlige erfaringer med prekenen som prester har holdt, sist jeg var i en dåp sto han bare der og snakket om at den eneste grunnen til at vi lever er for at vi skal dø, og der var det 6 små som skulle døpes og det skulle liksom være en gledens dag.

Her blir det dåp i kirken... Jeg er ikke helt begeistret for det, og kunne gjerne tenkt meg navnefest. Men nå er det nå en gang slik at jeg ikke kan bestemme alt her i huset[8D] Mannen vil gjerne ha dåp i kirken så da får jeg jenke meg denne gangen. Jeg kommer til å melde meg ut av statskirken etter hvert og håper jo at Eskil vil konfirmere seg borgelig[:)] Også er det et argument som jeg er helt enig med mannen i, og det er at dersom han vil konfirmere seg i kirken, slipper han dåp når han er ungdom.

Elisabeth vart døpt 16. april. Det var ein veldig fin dag. Syns det er fint å samle familien sånn, og føler det er naturlig å gjere det i kirka. Men er ikkje så veldig kristen, men har eit normalt forhold til kirka og er i statskirka fordi eg vil vere der!

Vi er i full gang med å forberede dåp 4.juni. synest det er en fin tradisjon, og for oss er det helt naturlig.

Back
Topp