Døgnrytme

ssilje

Betatt av forumet
Hvordan sover deres små?
Mini her har hatt kolikk (fortsatt litt igjen) så har ikke fått noe særlige soverutiner annet enn når vi står opp på morningen, og når vi legger oss for kvelden.. noen tips og triks? Helst på 3-4 mnd alder :-)

Han min (4 mnd gammel) har våkenperioder på 1-2 timer (noen ganger 3 timer, men det er sjelden), før han må ha en dupp. Da sover han alt fra 30 min til 3-4 timer. Virker nå som om han tar den lange duppen sin først (etter at vi har stått opp), og etter det er duppene sjelden lengre enn en times tid. Her får han en egen "jeg er trøtt"-sutring og gnir seg i øynene, så da passer jeg på å få lagt han. På dagtid sover han enten i nest i sofaen eller ute i vogna. Har en krybbe i stua, men tror ikke han liker den da det blir litt trangt, for han ligger gjerne i stjerneformasjon (og er litt stor i utgangspunktet) [emoji12]
Kort oppsummert; vet han blir trøtt etter 1,5-2 timers våkentid, men legger han ikke før han viser trøtthetstegn [emoji6]

Her er det minimalt med søvn på dagtid, eller dvs ikke mer enn max en halvtime om gangen ;) har ingen rutiner på soving på dagen,annet enn en dupp etter Morgenstell og frokost og ut i vogn når hun blir trøtt neste gang :)

Ingen rutine på dagtid. Enten er hun lys våken på kvelden eller midt på dagen. Er hun lys våken på dagen sovner hun gjerne rundt 7 i vognen og blir lagt i sengen når vi legger oss. Er hun våken på kveldene hun våken til halv 10-10

4 1/2mnd går på rommet 18.30 sovner en gang mellom 19-21. Våkner en sillion ganger på natt, står opp i 8 tiden. Første lur rundt 10, så resten tar vi litt som det kommer, får ikke sove lur etter 17.00 [emoji846]

Har ikke fått noen fast leggerutine eller leggetid på kvelden enda, det kommer litt an på hvordan dagen har vært og når han sist sov. På morgenen våkner han som regel i 6-7 tida, og gjennom dagen bør han ikke gå mer enn 1,5-2 timer før han får en dupp. Den kan vare fra 15 min til 2 timer, sjelden mer. På dagen sover han som oftest i vogna si, enten ute eller inne. Sover bedre der enn i nestet sitt i stua nå, og i senga funker ikke om dagen.

4 1/2mnd går på rommet 18.30 sovner en gang mellom 19-21. Våkner en sillion ganger på natt, står opp i 8 tiden. Første lur rundt 10, så resten tar vi litt som det kommer, får ikke sove lur etter 17.00 [emoji846]

Tenkte å innføre denne ingen lur etter 17:00 her også, men ble litt trøblete i dag.. han våknet fra luren sin i 15-tida. Var jo da ganske trøtt i 17-tida naturlig nok.. begynte med middag her da, så det var liksom ikke aktuelt å legge han i senga heller. Hva gjør man? Tyner det en times tid til og risikerer overtrøtt unge?

Tenkte å innføre denne ingen lur etter 17:00 her også, men ble litt trøblete i dag.. han våknet fra luren sin i 15-tida. Var jo da ganske trøtt i 17-tida naturlig nok.. begynte med middag her da, så det var liksom ikke aktuelt å legge han i senga heller. Hva gjør man? Tyner det en times tid til og risikerer overtrøtt unge?
La min 17 her om dagen. Da hadde han ikke sovet siden 1330 (om jeg ikke husker helt feil) og jeg holdt på å bli gal. Overtrett og nektet å ta en lur.. Sovna på 15 min. Nå er leggetiden her 1730 da, så ingen kjempe forskjell.

La min 17 her om dagen. Da hadde han ikke sovet siden 1330 (om jeg ikke husker helt feil) og jeg holdt på å bli gal. Overtrett og nektet å ta en lur.. Sovna på 15 min. Nå er leggetiden her 1730 da, så ingen kjempe forskjell.

Nå har vi jo ikke noen fast legge tid, men målet er vel 19-tida. Og om det da er to timer før så gjør det jo egentlig ingenting.. ville bare passet utrolig dårlig inn å drive med legging kl 17 i dag da jeg var mannevond av sult, middagen var i gang, og det fort kan ta opp til en time før han sover [emoji85][emoji28]

Nå har vi jo ikke noen fast legge tid, men målet er vel 19-tida. Og om det da er to timer før så gjør det jo egentlig ingenting.. ville bare passet utrolig dårlig inn å drive med legging kl 17 i dag da jeg var mannevond av sult, middagen var i gang, og det fort kan ta opp til en time før han sover [emoji85][emoji28]
Ser den!

Hadde eg bare hatt et barn og mulighet til å ta kveldsstell tidligere hadde eg gjort det og bare latt ho ta natta tidligere :)

Vet om noen som prøver å "slite ut" ungen før leggetid. Masse stimuli, sånn at de blir slitne, men det er nok veldig individuelt om det funker positivt eller negativt... :/

Har ærlig talt vært kjempeheldig der. En og annen natt er han vanskelig å få til å sovne igjen, men han legges mellom 19-20, alt etter som når han er trøtt nok i forhold til forrige blund. Så kan han sove opp til 8 timer i strekk, får gjerne mat et par ganger om natta, og sovner oftest raskt igjen. Om morgenen kan det hende han sovner under måltidet enda en gang, så det er oftest morgen mellom 7-9 en gang.

Tyner aldri. Babyens søvn er hellig her i huset, avbrytes kun for evnt lege/helsestasjonsavtaler osv. Vår har ganske faste sovetider så da er det ikke så vanskelig å planøegge. Har noen canger lagt i vpgna og byssa på den mens jeg laga middag, haha. Siste lur er ca kl 16.30, en power nap på 30 min. Den må til for at han ikke blir overtrøtt ved legging ca 19.30.

Har dog ingen råd. Vår har laga rutinene selv, jeg har bare kunnet følge ham

Tyner aldri. Babyens søvn er hellig her i huset, avbrytes kun for evnt lege/helsestasjonsavtaler osv. Vår har ganske faste sovetider så da er det ikke så vanskelig å planøegge. Har noen canger lagt i vpgna og byssa på den mens jeg laga middag, haha. Siste lur er ca kl 16.30, en power nap på 30 min. Den må til for at han ikke blir overtrøtt ved legging ca 19.30.

Har dog ingen råd. Vår har laga rutinene selv, jeg har bare kunnet følge ham

Her har det gått seg til nå [emoji4] Hvis han er trøtt rundt kl 17, så får han en liten dupp som han selv regulerer til å være kortvarig. Leggetiden har faktisk begynt å bli 18:30-19:00 nå [emoji4]

Vi har måtte endre fra 1730 til 18 de siste dagene. Håper han holder seg der [emoji85]

Her legges han mellom.19.30 og 20, sover en liten lur engang mellom 17 og 18, som regel, men hender det blir senere hvis vi e ut og kjøre, da han bruker å sovne i bilen [emoji14]

Høres så deilig ut med unge som legger seg for natta kl 19! Hvis mini sovner før kl 21 er det bare for maks en halv time. Er glad han endelig klarer å ta kvelden rundt 21.30, men det tar en evighet å få han til å sovne. Drømmer om gode rutiner der han sovner av seg selv kl 19!

Høres så deilig ut med unge som legger seg for natta kl 19! Hvis mini sovner før kl 21 er det bare for maks en halv time. Er glad han endelig klarer å ta kvelden rundt 21.30, men det tar en evighet å få han til å sovne. Drømmer om gode rutiner der han sovner av seg selv kl 19!

Nesten likt her :/ han har begynt å drøye det helt til kl 22-22.30 før han sovner for natta nå, savner litt voksentid på kvelden :/

Back
Topp