Døgnrytme og søvn :)

Missymi

Forelsket i forumet
Hei dere! Er nysgjerrig på hva dere tenker om søvn og døgsrytme til de små håpefulle :)
Poden vår er straks elleve uker - og vi har egentlig lenge synes at det virker som om han har opparbeidet seg en slags døgnrytme (flaks for oss sover han mer om natta enn om dagen - og virker trøtt om kvelden). Tenker nå når det nærmer seg tre måneder at jeg vil forsøke å legge til mer aktivt til rette for at han skal få (beholde?) en god søvnrytme. Men så er jeg full av spørsmål. Er det for tidlig å begynne å 'stresse' med at han skal inn i en mer fast rytme? Kan vi begynne å øve på at han skal legge seg uten oss allerede nå? Og når bør egentlig en så liten baby legge seg for at nattesøvnen skal bli best mulig? Hører supergjerne fra dere hva dere gjør - og tenker om temaene døgnrytme og søvn. Hva gjør dere?
 
Å lage rutine hjelper. Med storebror så badet vi han, maserte med olje, så ammet jeg han i søvn og la han i senga si.
 
Tenker prøve få til faste rutiner når han nærmer seg 3 mnd. Og ikke stresse hvis det ikke skulle gå så bra en dag. Er 8 uker nå.
 
Last edited:
Her føler jeg ikke at vi har noen annen rytme enn den hun har selv. Prøver å få henne i seng mellom 21-22, er stortsett da hun sovner. Begynner stellet kl 19-19.30, bader gir flaske, men hun blir ikke trøtt, så vi legger henne i nestet og ligger ved siden av henne å koser, da sovner hun til slutt. Som oftest sover hun 7-11 timer i strekk. Hender det er litt uro etter 3-4 timer, da er det bleie og mat, så sovner hun som en stein igjen i nye 3-6 timer, men dette er ikke så ofte skjer.
Tenker at vi skal bli litt flinkere med rutiner etterhvert, men orker egentlig ikke stresse med det. Skal være hjemme i 6 måneder til, før far tar over, så har litt tid på rutiner. Hun er ikke veldig glad i å sove på dagtid, men 10-45 min her og der ila dagen. Hun blir 10 uker i slutten av uken, så ikke så stor enda sånn sett.
 
Nils født 9.mars (10uker)
Våkner mellom 7.00-7.30
Powernap 9.00-09.30
En lenger dupp fra 11.00-13.30 ( av og til til kl 14.00)
Powernap igjen ca 16.00-16.30
Legger seg kl 19.00
Nattmat ca kl 02.00
Mat igjen ca 05.00/05.30

Begge powernappene taes i vugga på stua, langduppen i vogna ut og legger seg i sengen sin og sovner selv på kvelden.

Jeg har alltid kjørt rutiner på mine barn, har aldri vent dem til og sove sammen med noen eller oppå noen. Rutinene er tatt ut i fra barna, hvor lenge våkentiden deres er og justert etter det. Heldigvis har jeg smokke barn å roer seg veldig med den. Kosekluter har de hatt/har å :)
 
Mini er 11 uker. Vi går å legger oss i 10-11 tiden å da sovner hun soM oftest etter en sang og to ❤️ Vår kveldsrutine er: vaske kropp, ansikt, fingrer og tær med klut. Ny bleie og på med pysjamas. Ganske enkelt synes jeg :)

vi har prøvd med kveldsbad men hun blir super gira av det å sovner ikke på mange timer da. Med mindre jeg aktivt vugger vogga lenge. Hun pleier for det meste å våkne en gang på natten for litt pupp og en gang etter at pappa har stått opp. Da får hun også litt pupp å så ligger vi to og halvsover frem til hun vil opp.
 
Stelles for natten og legges en gang mellom 1730-21, alt ettersom når han er klar for det og det passer inn i annet som skjer.
 
Tar kveldsstell ca 18:45, så går vi å synger nattasang til storebror, så får han nattaflaska si og litt kos, før han blir lagt i senga si på vårt rom, nattasang, inn med smokk, også får han sovne selv. Lar han såklart ikke gråte, men han ligger som regel bare å koser litt med kosekluten sin (hører det på koselydene) også sovner han. :)
Alle matinger etter leggetid foregår på soverommet, noe som er 2-3 ganger iløpet av natta.
Det er vel den eneste «rytmen» vi styrer, ellers så styrer han resten selv på dagen ☺️
 
Back
Topp