Døgnrutiner gutt 10 mnd

Fifi

Første møte med forumet
Hei
Jeg har en gutt på snart 10 mnd. Han har alltid vært veldig stor for alderen og jeg syns det er litt vanskelig å vite hva jeg skal gi han for å best mulig mette han og gi han nok og riktig næring.
Hans døgnrutine er slik:
7 - 200 ml MME
8 - Grøt av 120 ml vann
09,30 - Sove ca 1,5 time
11,30 - 1 brødskive + grøt av 100 ml vann ( han bruker 45 min på en brødskive, derfor får han grøt i tillegg istedenfor et par skiver til ) + litt frukt eller en halv youghurt
Ca 14 - Sove alt fra en halv time til en time
15 - Middag + resten av youghurten
17,30 - Grøt av 150 ml vann ( vurderer å erstatte noe av grøten med f.eks avocado )
18,30 - Ca 150 -200 ml mme, og så er det natta
Noen ganger sover han hele natta og andre ganger er han en del våken
Han er flink til å drikke vann i løpet av dagen
Har hørt at det ikke er bra for de og spise så mye grøt i løpet av døgnet, stemmer det?
Får han i seg for mye melk? Tenker på MME og grøten
Har du noen forslag til hva jeg kan gi han?
Han er kjempeblid og fornøyd stort sett hele dagen

Hei
Jeg har en gutt på snart 10 mnd. Han har alltid vært veldig stor for alderen og jeg syns det er litt vanskelig å vite hva jeg skal gi han for å best mulig mette han og gi han nok og riktig næring.
Hans døgnrutine er slik:
7 - 200 ml MME
8 - Grøt av 120 ml vann
09,30 - Sove ca 1,5 time
11,30 - 1 brødskive + grøt av 100 ml vann ( han bruker 45 min på en brødskive, derfor får han grøt i tillegg istedenfor et par skiver til ) + litt frukt eller en halv youghurt
Ca 14 - Sove alt fra en halv time til en time
15 - Middag + resten av youghurten
17,30 - Grøt av 150 ml vann ( vurderer å erstatte noe av grøten med f.eks avocado )
18,30 - Ca 150 -200 ml mme, og så er det natta
Noen ganger sover han hele natta og andre ganger er han en del våken
Han er flink til å drikke vann i løpet av dagen
Har hørt at det ikke er bra for de og spise så mye grøt i løpet av døgnet, stemmer det?
Får han i seg for mye melk? Tenker på MME og grøten
Har du noen forslag til hva jeg kan gi han?
Han er kjempeblid og fornøyd stort sett hele dagen
Hei!
Forstår at du har en matglad krabat, og det er postitivt. Det anbefales to grøtmåltider pr. dag. Anbefalt melkemengde er ca 6 dl. pr. døgn,- iberegnet det som er i grøten. Vanligvis inneholder grøten melkepulver,- slik at melkemengden i grøten er lik den mengde vann som tilsettes. I tillegg til dette kommer j middagsmåltidet. Tilsammen er det vanlig at barn på hans alder har behov for 4- 6 måltider,- 4 hovedmåltider og av og til to mellommåltider. Behovet for mellommåltider avhenger av hvor mye barnet spiser til hvert måltid. Jogurt og frukt kan gjerne gis som mellommåltid. Det er også bra å gi vann som tørstedrikke,- slik du allerede gjør. Avocado er næringsrik og kan gjerne gis til gutten din. Når faste måltider er innført på dagtid, skal gutten din ikke ha behov for melk på nattestid. Da han han heller tilbys vann dersom han våkner. Ofte vil barn slutte å våkne om natten dersom de kun tilbys vann. Ønsker deg lykke til med gutten din og innføring av gode matvaner for ham. Beste hilsen Elin

Back
Topp