Dårligere fysisk form etter 1. trimester

Blombom

Blir kjent med forumet
❤️Mailykke 2022❤️
Før jeg ble gravid gikk jeg tur regelmessig og trente litt styrke hjemme. Hele første trimester var jeg så utmattet og konstant sliten +kvalm at jeg ikke klarte annet ennå være på jobb, for så å ligge i senga resten av dagen når jeg kom hjem. Nå når jeg nærmer meg andre trimester merker jeg at energien er begynt å komme tilbake, men har lagt merke til at kroppen er i helt elendig forfatning. Sliter skikkelig med motivasjon og troen på at man kan få til å bygge seg opp igjen, når kroppen føles så ute av form og svak. :confused013 Merker at det tærer på psyken også, da jeg har hatt stort ønske om å være i god form spesielt under graviditeten, også har det ikke blitt slik jeg hadde håpet. Hvertfall når man vet hvor viktig fysisk aktivitet er!:smiley-ashamed008
Andre som sliter med det samme? :confused:

Før jeg ble gravid gikk jeg tur regelmessig og trente litt styrke hjemme. Hele første trimester var jeg så utmattet og konstant sliten +kvalm at jeg ikke klarte annet ennå være på jobb, for så å ligge i senga resten av dagen når jeg kom hjem. Nå når jeg nærmer meg andre trimester merker jeg at energien er begynt å komme tilbake, men har lagt merke til at kroppen er i helt elendig forfatning. Sliter skikkelig med motivasjon og troen på at man kan få til å bygge seg opp igjen, når kroppen føles så ute av form og svak. :confused013 Merker at det tærer på psyken også, da jeg har hatt stort ønske om å være i god form spesielt under graviditeten, også har det ikke blitt slik jeg hadde håpet. Hvertfall når man vet hvor viktig fysisk aktivitet er!:smiley-ashamed008
Andre som sliter med det samme? :confused:

Kjenner meg igjen av det du beskriver. Jeg er i uke 12+1 nå, og jeg var veldig aktiv før jeg ble gravid. Gikk tur, jogget, trente styrke, drev med kampsport og trente mellom 2-4 ganger per uke. Etter jeg ble gravid så trente jeg i de første ukene, helt til både kroppen føltes så tung ut. Ble tungpusten å bare gå fort eller gå opp trapper, klarte ikke å gi maks (og ville heller ikke gi maks på treninger fordi jeg følte jeg måtte være forsiktig). Hadde heldigvis ikke så mye kvalme sånn sett, men merket bare kroppen var sliten og tung, og jeg bare lå nesten på sofaen etter jobb. Merket det går jo litt på det mentale også… at man blir bare slapp og giddaløs. Orker nesten ikke å gå en tur en gang.
Nå har jeg mål for neste ukene fremover å minst gå en halvtime hver dag, trene lett 1-2 ganger i uka (yoga eller lett tredemølle) så jeg kan komme litt tilbake til normalen, både psykisk og fysisk! :)

Ja sikkert veldig lurt å sette seg overkommelige mål!:gen014 Tror kanskje jeg må planlegge uka, og å sette opp hvilke dager jeg skal trene, eller ha noe jeg kan krysse av på at jeg har vært i fysisk aktivitet:smiley-ashamed004

Ja sikkert veldig lurt å sette seg overkommelige mål!:gen014 Tror kanskje jeg må planlegge uka, og å sette opp hvilke dager jeg skal trene, eller ha noe jeg kan krysse av på at jeg har vært i fysisk aktivitet:smiley-ashamed004

høres bra ut det! heier på deg! :)Men skjønner veldig godt at ikke alltid motivasjonen er på plass og ting er tungt altså… Men man må bare nesten prøve å pushe seg litt gjennom det. Er jo viktig å holde seg i god form:)

Kjenner meg også igjen, her var det trøttheten som gjorde at jeg ikke hadde i nærheten av noe overskudd til å trene. Jeg fikk gradvis tilbake energien i uke 9 og siden da har jeg trent litt, og prøvd å være litt mer aktiv. Jeg er forsåvidt aktiv på jobb og sykler til jobben så jeg får jo en del aktivitet heldigvis. Men det merkes at jeg ikke har trent på lang tid, før svangerskapet var løping min trening, og det har jeg bare gjort et par ganger tidlig i svangerskapet før jeg innså at trøttheten tok på for mye, nå har treningen vært youtube cardio/intervalltrening og det har vært greit, kanskje det er en fordel for meg at jeg gjør noe annet enn før så jeg ikke sammenligner formen så nøye :P Synes det er greit å trene hjemme så blir terskelen for å prøve treningen litt lavere :rolleyes:

Vi får motivere hverandre :D

Jeg kjenner meg også veldig igjen! Har hyperemesis, så har vært innlagt x flere for væskepåfyll, og overskuddet til trening har vært helt fraværende. Kaster ikke lengre opp, så håper jeg snart kommer igang med trening igjen. Klarer å løpe en gang i uken, men er vant til å løpe x 3 pluss styrketrening.
krysser fingrene for at andre trimester blir bedre for oss alle:)

Sliter veldig med det samme selv! Har drevet med trening i alle år, og det å nå ikke orke noe er veldig tøft. Jeg har hatt dager der jeg har kommet meg på trening, men da er jeg _helt_ skutt resten av dagen, og dagen etterpå.. Så nå har jeg ikke gjort det pga det. Ønsker jo å holde på styrke og muskelmasse, men det ser dårlig ut foreløpig:arghh:

Ikke hatt sjangs til å trene i første trimester. Gått litt turer. Kvalmen har eeendelig blitt mye mindre nå, 13+4 i dag. Men jeg er helt utslitt. Gikk en lang tur i skogen med kjæresten min i går, 19500 skritt så tok kanskje litt i...? Helt fullstendig skutt i dag og klarer ikke stå opp.

savner å være sosial og savner å bli svett og treningssliten!

Nå har jeg meldt meg på et treningssenter. Dette blir første gang på mange år jeg har vært på treningssenter, løping ute har vært min trening i mange år, men nå frister det så utrolig lite, så jeg prøver meg på dette :P De har en del trening beregnet for gravide og mor og mini etter fødselen så jeg tenker det passer meg nok bra. Håper jeg da, siden jeg har bundet meg til medlemskap en del måneder :hilarious:

Back
Topp