Dårlige svømmere hos mannen - hva ble løsningen da?

PM88

Glad i forumet
Novemberbarna 2021
Lurer på om noen har fått vite at mannen har dårlige svømmere/lav kvalitet på sæden, og hva som ble løsningen da?
Er det rett til hjelp eller får mannen beskjed om å gjøre endringer i kosthold, vekt, livsstil først?

Jeg lurer fordi jeg leser litt om diverse matvarer som skal booste fertiliteten for menn, gjøre svømmerne sterkere og mer utholdende liksom. Og blir redd for at min manns svømmere er dårlige fordi all maten som anbefales er i svært liten grad representert på min manns tallerken..(i tillegg til snus+høy bmi)
Lurer derfor på om det har noe for seg å kjempe igjennom at han må spise feks spinat, valnøtter, fisk og gulerøtter (eksempler på det jeg har lest)? Noen som har opplevd at svømmerne faktisk ble bedre etter endringer hos mannen? Eller blir endringer rett og slett ikke prøvd ut fordi man får hjelp istedenfor? :love2

:sign17:sign19
 
Ingen personleg erfaring, men såg ein episode av Helsekontrollen om dette for ei stund sidan. Der testa dei kortidsvirkningane av betre kosthald og det viste positivt resultat:woot:
https://www.tv2.no/a/11394856/
 
Min har både slutta med snus, ibux, spist sunt, tatt vitaminer. Han er fra før av slank og aktiv. Prøvde 2 år på egenhånd med første barn, ble gravid med en gang med prøverør. Prøvd 1 år på egenhand denne gang, ingenting skjer så nå er vi i gang med prøverør igjen. Fikk beskjed om at pga min alder, at jeg er frisk og slank osv så var det over 90% sjanse for å bli gravid med prøverør når det var mannen som var problemet. Og jeg ble gravid på første innsett i første forsøk :) Så ville bare fått hjelp med en gang :p
 
Min fikk ikke beskjed om kostholdsendringer da vi var på sykehuset ifbm ivf. Antallet som var problemet her. Tror kosthold osv kun har noe å si ift kvaliteten(?).
Ivf ble eneste utvei etter 5 år uten en eneste positiv test. Vi fikk 0 sjanse å klare det selv, selvom vi hadde et barn sammen som ble til naturlig seks år tidligere.
 
ICSI er kortsvaret

Vi hadde lyktes på andre ivf med ICSI etter å ha prøvd i 1.5år. Fire år senere hadde jeg en positiv test i hånden uten å ha gjort noe for det. Livsstilen var relativt lik for oss både før første graviditet og nå. Strengt tatt var nok mannen bedre trent før prøverørsforsøkene... normalt variert kosthold her, litt høy bmi, glad i chips og øl.
 
Eit vennepar av meg ble gravid da han endret kostholde, dei brukte 1 år. Ho fekk beskjed om at ho hadde lett for å bli gravid , så når kostholdet hans var på plass klaffa det :)
 
Min mann var rett under WHO sin grense på antall, og rett over grensen på de andre parameterne. Jeg hadde i tillegg rare sykluser og lavt progesteronnivå. Det klaffet for oss første syklus med letrozol og Progesteron, så tror i utgangspunktet det var hos meg problemet lå selv om mannen var litt under snittet. Vi ble gravide to ganger på rad (første var en kjemisk), og vi hadde sex fire dager på rad der siste dag var eggløsningsdagen (litt tilfeldig, siden jeg ikke visste når eggløsningen kom siden det varierte så mye). Poenget er i hvert fall at det også gikk fint å ha mye sex selv om mannen hadde litt færre svømmere.
 
Back
Topp