For å være ærlig, så tror jeg dine opplevelser er unntaket snarere enn regelen. Jeg kan fint være uenig med sjefen min i endel, men det er fordi vi har ulike jobber og dermed ulike prioriteringer i hverdagen. Hovedmålene våre er uansett like. Jeg har aldri opplevd mobbing på arbeidsplassen. Baksnakking er det en del av i helsevesenet, men ikke mobbing der jeg har jobbet.
Jeg tror det er mer vanlig enn folk tror.. Men er sikkert veldig mange som aldri sier noe om det fordi de syns det er flaut o.l. Jeg har jobber mange plasser både innen restaurantbransjen og i butikk, og på alle plassene er det noe tull! Noen er verre enn andre, men på den ene plassen jeg jobba hadde ingen kontrakt, sjefene strøyk timer fra timelistene, baksnakking i hytt og pine. Man måtte virkelig telle timer og skrive det opp hver dag, ellers risikerte du å ikke få lønna di. Jeg sluttet etter 2 mnd, orket ikke mer. Men flere av de som jobbet der hadde jobbet der i over 10 år uten kontrakt, og jobbet altfor mange timer per dag enn hva som er lovlig.
Den siste plassen jeg jobba, var det ingen som likte sjefen.. Var du uenig med henne så fikk du ikke noe ekstra timer. Og hun forventet at man skulle kunne komme på 2 timers varsel uansett, noe som såklart ikke alltid går når man har barn. Men dette viste hun ingen forståelse for, verken ovenfor meg eller de andre ansatte.
Å ringe å si man var syk var helt uakseptabelt! Hun maste og pressa på helt til man kom på jobb, for ikke snakk om at hun kulle jobbe helg eller kveld..
En annen plass jeg jobbet, var det ei jente som mista moren sin og sykemeldte seg. Moren var det siste av familie hun hadde igjen og hun fikk seg en skikkelig psykisk knekk. Hun var 18 år gammel og måtte arrangere begravelse og ordne opp i alt selv. Da ble hun skjelt ut av sjefene at man ikke kan sykemelde seg på det grunnlaget! De sto å rakka ned på henne og kjefta i over en time.. Og det verste av alt med det, disse sjefene kjente jenta godt utenom jobb også. Hun har vært venninne med datteren deres siden de var små, og har omtrent vært som familie.
Så ja, jeg har opplevd mye negativt i arbeidslivet, ikke så mye direkte på meg. Men det er mange slue arbeidsgivere der ute! Det er grunnen til at jeg tar utdanning for å slippe å jobbe i restaurant eller handlsbransjen, tror det er der det er verst.