Dårlige nyheter idag

tamlin77

Glad i forumet
Da vesla lå i seteleie ble det tatt rutine ultra av henne når hun var ca 6 uker. De så at den ene hofta ikke var helt som den skulle, men lå akkurat på grensa mente de så slapp pute. Men de ville ta en sjekk for sikkerhets skyld senere, selv om de mente det sikkert ikke var noe. Idag var vi på ultra og ingen forandring, så de ville at en ortoped skulle se på det. Kom til en mann som lurte på hvorfor jeg ikke hadde blitt sendt ned forrige gang, for hun skulle hatt pute da! Han ble sint på de på ultra for han mente at det var hans jobb og ikke dems å avgjøre behandling når det var avvik. En hyggelig sykepleier viste meg hvordan jeg skulle sette på puten. Men mange spørsmål hadde jeg jo. Men da fikk jeg en nettadresse å gå inn på. Så nå synes jeg fryktelig synd på dronninga mi, men ser ut som hun takler det greit. Håper bare det ikke er for sent, hun er jo snart 12 uker.
Så dere andre med putebarn, har dere gode råd og tips for en grønn mor med putebarn??? Hvordan løse bilstol, bygge opp osv? Lar dere de ligge uten noen ganger?
Vil vite alt[;)]

ORIGINAL: *Vanda*

Huff, det var leit. Men det er jo bra det blir gjort noe nå da.
Svikt i helsevesenet er noe dritt[:'(]

Håper du får svar på ALT du lurer på![:)]
Masse lykke til[:)]

Sign

Sign!
Det er noen med putebarn her inne, så dytter vi litt, får du nok svar, skal du se :)

Svikt i helsevesenet er noe dritt

Håper du får svar på ALT du lurer på!
Masse lykke til

Du er ikke den eneste som har pute barn, nei! Erik er også d men de sjekket d med en gang på barsel siden jeg lå i gips når jeg var liten og d er også i familien til mannen. Erik lå også i sete. Jeg har faktisk brukt mye en side på facebook som heter "putekrigerene" for å få svar på mange av mine spørsmål og for å "se" at d ikke er bare vi som har putebarn. Noen av de bildene som ligger der gjør at jeg er takknemlig for at Erik også bare har en mild HD.

Ang. bilsete... vi bygger opp med håndkler, men måtte også kjøpe et nytt sete pga.at d vi hadde var for smalt. Husk at etterhvert må babyen din ha større pute og dermed blir d også mindre plass. D finnes bilseter uten "sider" eller korte sider som kan kjøpes.
Vi bruker bare sportsdelen i vogna og d fungerer fint. Jeg bygger opp under ryggen til Erik i vogna og i senga for at han ikke skal få den "knekken" i ryggen som puta gir.

Vi tar kun puta av ved stell og bading. Jo mer han har den på, jo bedre. D anbefales derfor ikke babysvømming. Hvis jeg var deg ville jeg tatt kontakt med barnepoliklinikken og fortelle at du har et putebarn og ønsker å komme inn for å få info.

Men viktigste av alt: Husk at hun har IKKE VONDT!!!! Lykke til og håper d hjalp litt.
Minner igjen om facebook-siden.

Legger til litt!! [;)]

-Du kommer fort inn i dette med å ta på puta!!
-Jeg bruker bare ull på Erik fordi man blir så klam inne i puta med bomull. Ull holder han varm selv om d blir litt fuktig.
-Hun kommer ikke til å trenge å bli kledd på så mye som du gjør nå for puta er ganske varm allerede.
-Du må ikke ta benene opp når du skal vaske nedentil eller skifte bleie, som man gjør til vanlig, men ta fra siden inn ved korsryggen for så å løfte opp. Håper dette ble forstårlig for deg.

D er bedre at de fant ut av d nå og ikke senere. På meg fant de først ut av d etter 6 mnd og jeg måtte ligge i gips i 19 mnd.

Takker for dytten jenter[;)]

Og takker for svar og råd. Har prøvd å google da nettsiden jeg fikk er ute av drift. Men er jo så lite info! Skal sjekke facebook.
Hva bruker du å bygge opp med? Har prøvd tepper her idag, men hun svetter jo bort[8|] Hadde dere tilvenning med puta eller var det 24/7 fra første dag? Sambo synes så synd på henne så mener vi må ha tilvenning noen dager. Er full krise ikveld da puta er sinnsyk dum!

Er bare så utrolig glad det ikke var verre enn det er, trøster meg med det.

Håper du får svar på det du lurer på og ellers god informasjon! Det går nok kjempefint
skal du se [;)]

Vi har også vært på ultralyd med Vilde. Hun lå mye i sete så er det som er årsaken. Legen mente det skulle gå seg til ila en mnd tid. Skal på ny ultralyd da. Her var det snakk om 2-3 grader på hver hofte som manglet før det var normalt!

Det er godt de uansett ikke har vondt [;)] Jeg måtte spørre legen flere ganger og hun forsikret meg om at de kjenner ingenting [:)]

Masse lykke til *klem*[:)]

nå har mi hatt pute i snart 11 uker og jeg legger ikke merke til puta lenger jeg, syns egentligt den er ganske så grei nå når jeg er vandt med den. uten om når vi skal kjøre bil da.. litt stress med bil sete ja..
mi fikk pute når hu var 6 timer så hun er jo vandt med puta fra hun kom til :) men vi gleder oss til å få den av ja:)))))

heldigvis så ordner det seg selv som regel med en pute:) nå har jeg bare 2 mnd igjen med puta så det går jo kjempe fort det tenker jeg iallefall:)

Bruker håndkler, de trekker også til seg svette. Vi starta med en gang. Jo fortere, jo bedre. Skjønner godt at han syns synd på henne men d dere også kan tenke på er at når de er så små er jo ikke bena ferdig utviklet. De er fremdeles "bløte" og d gjør IKKE vondt for henne.
Hun vil nok skrike litt til hun blir vant med den men dette går fort over. Etter 2 dager var Erik vant med den. Vi tror faktisk at han begynte allerede da å føle seg naken uten puta, den blir på en måte en tryghet for de. Samme som de sier om å pakke barna inn i tepper for at de skal føle seg som om de er inne i magen ennå.

Ikke lett med den puta de første gangene, nei!! Kjenner følelsen!!! Jeg syns d er lettes når Erik ligger på puta opp til livet og jeg "presser" lufta ut med begge hendene oppover mot toppen. Borrelåsene skal møtes i sidene rundt livet, d ser ubehaglig ut men d gjør at hoftene er stabilt i 90 grader som er meninga.
Stroppene over skuldrene skal d kunne være en "finger" løs, ifølge barnepoliklinikken. D går ikke med Erik for da detter de bare ned så vi strammer de litt mer.

Regner med at dere prøver å ta på og av puta sammen nå men etterhvert må jo dette gjøres med kun to hender. Da løfter jeg han opp, holder han under den ene armen og støtter nakken med to fingre, så støtter jeg han opp mot magen med bena hans på hver side og legger puta ned eller tar den vekk samtidig. Dette gjør jeg når jeg steller på stellebordet. Tok litt tid før jeg fant en teknink.

Håper d hjelper litt!

Takker for råd og tips, hjelper masse. Føler meg bare så veldig grønn og fikk jo ikke noe svar på sykehuset heller. Det går seg nok til, og trøster meg med at hun kun har mild grad gudskjelov. Kunne jo vært mye verre. Bare er så mye praktiske ting som må på plass. Og hun venner seg nok fort til det. Barn har jo en utrolig evne til å tilpasse seg.

ORIGINAL: Clovek

nå har mi hatt pute i snart 11 uker og jeg legger ikke merke til puta lenger jeg, syns egentligt den er ganske så grei nå når jeg er vandt med den. uten om når vi skal kjøre bil da.. litt stress med bil sete ja..
mi fikk pute når hu var 6 timer så hun er jo vandt med puta fra hun kom til :) men vi gleder oss til å få den av ja:)))))

heldigvis så ordner det seg selv som regel med en pute:) nå har jeg bare 2 mnd igjen med puta så det går jo kjempe fort det tenker jeg iallefall:)

Skjønner godt at dere gleder dere til å få den av da! Blir nok uvant for dere andre veien å plutselig være uten.

ORIGINAL: annef

Bruker håndkler, de trekker også til seg svette. Vi starta med en gang. Jo fortere, jo bedre. Skjønner godt at han syns synd på henne men d dere også kan tenke på er at når de er så små er jo ikke bena ferdig utviklet. De er fremdeles "bløte" og d gjør IKKE vondt for henne.
Hun vil nok skrike litt til hun blir vant med den men dette går fort over. Etter 2 dager var Erik vant med den. Vi tror faktisk at han begynte allerede da å føle seg naken uten puta, den blir på en måte en tryghet for de. Samme som de sier om å pakke barna inn i tepper for at de skal føle seg som om de er inne i magen ennå.

Ikke lett med den puta de første gangene, nei!! Kjenner følelsen!!! Jeg syns d er lettes når Erik ligger på puta opp til livet og jeg "presser" lufta ut med begge hendene oppover mot toppen. Borrelåsene skal møtes i sidene rundt livet, d ser ubehaglig ut men d gjør at hoftene er stabilt i 90 grader som er meninga.
Stroppene over skuldrene skal d kunne være en "finger" løs, ifølge barnepoliklinikken. D går ikke med Erik for da detter de bare ned så vi strammer de litt mer.

Regner med at dere prøver å ta på og av puta sammen nå men etterhvert må jo dette gjøres med kun to hender. Da løfter jeg han opp, holder han under den ene armen og støtter nakken med to fingre, så støtter jeg han opp mot magen med bena hans på hver side og legger puta ned eller tar den vekk samtidig. Dette gjør jeg når jeg steller på stellebordet. Tok litt tid før jeg fant en teknink.

Håper d hjelper litt!

Sambo tør ikke prøve tror jeg, så gjør det kun alene! Går fint å ta den av og på faktisk, men gyngehesten min liker ikke å ha den på!

Du må opp noen størrelser på strømpebukser og dresser så de passer til mellom beina også.
Vil igjen anbefale deg å ta kontakt med barnepoliklinikken der du bor for å få info og noen flere tips. Helsestasjonen kan sikkert også hjelpe deg!![:)]

Hei! [:)] Ser du har fått masse info her allerede! [:)] Har selv putebarn, og jenta mi er nå 5 1/2 uke. Har i grunn gått veldig fint synes jeg. Blitt så vandt med dette nå. Fikk på puta dag 2. på sykehuset. Vi styra veldig for å få tak i ett stort nok bilsete, som vi til slutt fikk låne på babybutikk. Vognen er ennå passelig, men når vi må opp i større pute må vi låne en større vogn.. [&:] Ellers så er det selvsagt kiipt med benklær, er en del bukser som vi ikke kan ha under klærne og dermed ikke blir brukt. Og så synes jeg snuppa blir ganske så svett og klam mange ganger innunder puta..Glad det ikke er sommer!! Masse lykke til og bare spør om det er noe du lurer på!! [:)][:)]

Uff!!!!!!!!!
Gir deg en god klem jeg!

Vil bare takke for alle gode råd og tips[:D] Fikk ikke tid til å skrive igår for da var det styr hele dagen. Snuppa virker som har godtatt puta, og diverse tilpasninger har vi nå prøvd å gjøre med å bygge opp ol. Men masse klær vi kan pakke bort gitt[:(] Men det kunne vært så mye verre, så får være glad for at det kun er mild HD
Håper det går bra med alle deres babyer også, og at de snart får slippe[:D] Lylle til!

Back
Topp