Dårlige lærere

Ellu

Elsker forumet
Jeg er så drittlei av å høre at skolene må ha bedre lærere!!!

Er selv lærer og har jobbet med mange ulike lærere og på ulike skoler. De aller fleste har vært utrolig dyktige i jobben sin. (Har selvfølgelig møtt noen ikke fullt så gode.) Det er ikke bare snakk om hvor mye fag man kan. Man jobber med barn og unge og læreryrket er et vanvittig allsidig yrke med utrolig mange ulike arbeidsoppgaver. Det er ikke alle som passer til det uansett hvor mye matematikk de har på papiret sitt og har en vanvittig god karakter. Misforstå meg ikke, lærere skal kunne fagene sine, men det er så mye mer de må kunne enn bare fag.
Når politikere snakker høres det ut som om de lærerne som er i dagens skole er vanvittig dårlige lærere. Ja til flere skikkede lærere, men det er skolesystemet som må endres først og fremst.

Det er mange dyktige, men desverre noen som er veldig elendig.
Synd for de som ender opp med elendig lærer...

Bra! Jeg måtte bare få det ut. Leser meg litt opp nå til valget og overalt leser jeg "bedre lærere i skolen". Det er så snevert! Det er så vanvittig mye annet som må tas tak i.

SÅ enig med HI. Er jo også lærer, og synes det tyngste i jobben min er de som ikke har peiling på skole, men som skyter til høyre og venstre når det gjelder lærerene. Jeg gir elevene mine alt jeg har. Jeg oppdaterer meg faglig og legger enormt mye følelser i jobben min. Jeg legger stoltheten min i å gjøre en god jobb. Jeg passer på å snakke med alle foreldrene når de trenger det. Mitt hovedfokus er at alle skal være trygge på skolen, deretter at de får tilpasset opplæring. Jeg bruker masse tid både på jobben og hjemme. Jeg sender oppdaterte mail til foreldrene med jevne mellomrom angående deres barn. Ja, jeg gjør mitt aller aller beste, og jeg er ganske flink (ja, for jeg tør å si det etter de tilbakemeldingene jeg har fått). Likevel virker det som det er helt OK å snakke nedlatende til meg fordi jeg er lærer. "Stakakrs deg, kom du ikke inn på noe annet" har jeg fått høre 100 ganger. Jeg ahr snitt på 5,5 fra vgs og kunne vel kommet in på det meste... Jeg får også stadig høre: "lærere - de har jo bare ferie og friminutt. De jobber jo knapt 5 minutter i løpet av en dag". Hvis man tror det, så er man jo komplett IDIOT som ikke ble lærer selv! Jeg jobber mer enn de fleste jeg kjenner. Jeg har ingen fleksitid. Jeg kan ikke ta ut overtiden min i lønn. Jeg kan ikke reise på ferie når turene er billige. Jeg har sjelden mer enn 10 minutter pause i løpet av en dag. Men, på grunn av at jeg elsker jobben min, så svelger jeg alle ulempene. Men, at folk tør å uttale seg ensrettet negativt fordi de selv har møtt 3-4 lærere i sitt liv som ikke passet akkurat dem, det synes jeg er ganske nedsettende overfor en hel yrkesgruppe. Vi er et par tusen lærere på landsbasis, og det er ikke sikkert at de 3 representerer hele yrkesstanden.

Har hatt begge deler

Jeg var en person som elsket engelsk. Har amerikansk familie også [:)] Var kjempeflink i det. Kom på ungdomsskolen og der hadde jeg 5/6 i karakter i engelsk. Helt til siste året på ungdomsskolen igjen. Der fikk jeg ei lærer som man skulle tro hata meg.....

Jeg fikk 3 i selve faget og da sa hu til meg hu var snill med meg, for jeg fortjente den ikke. Jeg snakka visst engelsk altfor fort jeg.... Endte selvsagt med jeg aldri snakka nesten i engelsk timer lengre, for jeg fikk bare kjeft av hu læreren. Var helt forferdelig syns jeg. Faget jeg elsket, ble nå hatet... Da sluttkarakterene mine kom, tok jeg mot til meg og spurte hva det var siden jeg fikk så dårlig karakter i noe jeg egentlig kunne.

"Joda, du fortjener den rett og slett bare ikke"

Ble helt stum jeg... [:(] Takk skal du faen meg ha. Man kan si jeg hilsen enda ikke på denne læreren om jeg treffer hu på gata. Ignorer som bare det.

Kom på videregående og da hadde jeg ei amerikansk lærer. Hu kunne jo norsk også da, men gikk jo mest i engelsk. Hu lurte veldig på hvorfor jeg aldri snakka, så der ble det møte. Endte med at denne amerikanske lærer'n som tok så god tid til meg og lyttet, fikk løftet opp selvtilliten min igjen i engelsk, og jeg gikk ut med en 6 [:)] Jeg er EVIG takknemlig for denne dama! [:D]

MEN ja. Er en del lærere som er sikkert knall gode i sitt fag, men de er ikke alle like flinke på å stille opp eller lære fra seg.
Heldigvis har jeg møtt mest av den gode sorten lærere [:)]

ORIGINAL: Fru Riskorn

SÅ enig med HI. Er jo også lærer, og synes det tyngste i jobben min er de som ikke har peiling på skole, men som skyter til høyre og venstre når det gjelder lærerene. Jeg gir elevene mine alt jeg har. Jeg oppdaterer meg faglig og legger enormt mye følelser i jobben min. Jeg legger stoltheten min i å gjøre en god jobb. Jeg passer på å snakke med alle foreldrene når de trenger det. Mitt hovedfokus er at alle skal være trygge på skolen, deretter at de får tilpasset opplæring. Jeg bruker masse tid både på jobben og hjemme. Jeg sender oppdaterte mail til foreldrene med jevne mellomrom angående deres barn. Ja, jeg gjør mitt aller aller beste, og jeg er ganske flink (ja, for jeg tør å si det etter de tilbakemeldingene jeg har fått). Likevel virker det som det er helt OK å snakke nedlatende til meg fordi jeg er lærer. "Stakakrs deg, kom du ikke inn på noe annet" har jeg fått høre 100 ganger. Jeg ahr snitt på 5,5 fra vgs og kunne vel kommet in på det meste... Jeg får også stadig høre: "lærere - de har jo bare ferie og friminutt. De jobber jo knapt 5 minutter i løpet av en dag". Hvis man tror det, så er man jo komplett IDIOT som ikke ble lærer selv! Jeg jobber mer enn de fleste jeg kjenner. Jeg har ingen fleksitid. Jeg kan ikke ta ut overtiden min i lønn. Jeg kan ikke reise på ferie når turene er billige. Jeg har sjelden mer enn 10 minutter pause i løpet av en dag. Men, på grunn av at jeg elsker jobben min, så svelger jeg alle ulempene. Men, at folk tør å uttale seg ensrettet negativt fordi de selv har møtt 3-4 lærere i sitt liv som ikke passet akkurat dem, det synes jeg er ganske nedsettende overfor en hel yrkesgruppe. Vi er et par tusen lærere på landsbasis, og det er ikke sikkert at de 3 representerer hele yrkesstanden.

Utrolig bra sagt, Fru Riskorn! Jeg tror de aller fleste lærere er sånn som deg. Utrolig lojale og pliktoppfyllende! Vi jobber masse! Og feriene er ikke FERIER, de er avspasering, fordi vi jobber mange flere timer enn det som er normalt. Problemet er at alle tror de vet hva læreryrket består av, fordi de selv har hatt noen lærere selv i løpet av sin skolegang.

ORIGINAL: Mamman til Luan

Utrolig bra sagt, Fru Riskorn! Jeg tror de aller fleste lærere er sånn som deg. Utrolig lojale og pliktoppfyllende! Vi jobber masse! Og feriene er ikke FERIER, de er avspasering, fordi vi jobber mange flere timer enn det som er normalt. Problemet er at alle tror de vet hva læreryrket består av, fordi de selv har hatt noen lærere selv i løpet av sin skolegang.

Jeg tror og at de fleste lærere legger like mye i jobben sin som meg. Selvfølgelig møter jeg også dårlige lærere når jeg jobber. Spesielt dårlige klasseledere markerer seg. Sånn som han stakkaren på "lærerne" på NRK. Han er jo en utrolig engasjert lærerer, men han har ikke redskapene han trenger. Jeg har hatt vikarer inne fra andre yrker som har fnyst av både arbeidspresset og arbeidstiden til lærere før de kommer i gang. Etter to måneder går de tilbake til sin gamle jobb, for de orker ikke mer.

Læreryrket er utrolig flott, men utrolig tøft og mentalt og fysisk slitsomt. Jeg sitter aldri i løpet av en arbeidsdag. Gjett om jeg merker det nå når jeg nærmer meg siste trimester...

Hvis jeg gir meg i jobben min, så er det på grunn av at folk som ikke har peiling synes de har rett til å se ned på meg fordi jeg er i den jobben jeg er i. Jeg orker ikke å forsvare råtne eplene i yrkesgruppen min når jeg ikke selv er et. Finnes det ikke dårlige taxisjåfører, butikkmedarbeidere, barnehageansatte, sjåfører, ingniører, fulltidspolitikere, økonomer og liknende? Kan vi da stemple alle yrkesgrupper som ubrukelige hvis vi har vært borti en dårlig? I så tilfelle vil jeg påstå at ALLE politifolk, taxisjåfører, legesekretærer, lærere, jordmødre, butikkmedarbeidere, leger, vaskere osv osv osv er dårlige i jobben sin.

Fru Riskorn:

(Klipper ut for å ikke lage eviglang quote )

Finnes det ikke dårlige taxisjåfører, butikkmedarbeidere, barnehageansatte, sjåfører, ingniører, fulltidspolitikere, økonomer og liknende? Kan vi da stemple alle yrkesgrupper som ubrukelige hvis vi har vært borti en dårlig?

Om man har en dårlig taxitur, møter en dårlig butikkmedarbeider en kveld på ICA osv så spiller det liten rolle i det lange løp. Irriterende, men ikke kritisk. ( Så lenge ikke taxisjøføren er dårlig som i uforsvarlig naturligvis! )

Iforhold til barnehageansatte og lærere er det mye viktigere for enkeltpersoner at kvaliteten er god!
Spesielt om forholdet varer over flere år!
En dårlig klasseleder i 4-5år på skolen kan ødlegge svært mye for elever!

Jeg har desverre møtt dårlige lærere på barneskolen, ungdomsskolen og videregående.
Barneskole og ungdomsskolen var mest alvorlig.
Barneskolen hadde vi læreren som hovedlærer fra 2-7klasse. Hun var rett og slett grusom, og hun er desverre lærer enda.
Ungdomsskolen hadde vi læreren som matte og naturfagslærer i 2år. Han er også lærer enda, og han er nesten 60år.
Videregående var det snakk om hovedlærer og norsklærer.

Og jeg skal love dere lærere som gjør en god jobb,
dere blir huska på av elevene, jobben dere gjorde blir satt pris på!!

ORIGINAL: StinkiStini

Fru Riskorn:

Finnes det ikke dårlige taxisjåfører, butikkmedarbeidere, barnehageansatte, sjåfører, ingniører, fulltidspolitikere, økonomer og liknende? Kan vi da stemple alle yrkesgrupper som ubrukelige hvis vi har vært borti en dårlig?

Om man har en dårlig taxitur, møter en dårlig butikkmedarbeider en kveld på ICA osv så spiller det liten rolle i det lange løp. Irriterende, men ikke kritisk. ( Så lenge ikke taxisjøføren er dårlig som i uforsvarlig naturligvis! )

Iforhold til barnehageansatte og lærere er det mye viktigere for enkeltpersoner at kvaliteten er god!

Jeg har desverre møtt dårlige lærere på barneskolen, ungdomsskolen og videregående.
Barneskolen hadde vi læreren som hovedlærer fra 2-7klasse. Hun var rett og slett grusom, og hun er desverre lærer enda.
Ungdomsskolen hadde vi læreren som matte og naturfagslærer i 2år. Han er også lærer enda, og han er nesten 60år.

Poenget mitt er at det finnes dårlige arbeidstakere i alle yrker. Jeg vet at jeg har verdens viktigste yrke. Derfor oppfører jeg meg deretter også... Men, det jeg kritiserer her er at folk etter å ha møtt noen få lærere, dømmer en hel yrkesgruppe. Selvfølgelig er det tragisk at noen blir ødelagt av dårlige lærere!!! Men, det er jo tragisk at noen blir uskyldig dømt i en rettsak også, uten at vi kan si at rettstaten har feilet av den grunn...

Fru Riskorn:

Men var lærern dårlig i fag eller dårlig til å lære bort? Eller var det personligheten hennes?

Fru Riskorn:

Poenget mitt er at det finnes dårlige arbeidstakere i alle yrker. Jeg vet at jeg har verdens viktigste yrke. Derfor oppfører jeg meg deretter også... Men, det jeg kritiserer her er at folk etter å ha møtt noen få lærere, dømmer en hel yrkesgruppe. Selvfølgelig er det tragisk at noen blir ødelagt av dårlige lærere!!! Men, det er jo tragisk at noen blir uskyldig dømt i en rettsak også, uten at vi kan si at rettstaten har feilet av den grunn...

Jeg er enig!

Syns det er synd at det skal mye til for at en lærer får sparken, for det er en veldig viktig jobb....

ORIGINAL: Mamman til Luan

Jeg er så drittlei av å høre at skolene må ha bedre lærere!!!

Er selv lærer og har jobbet med mange ulike lærere og på ulike skoler. De aller fleste har vært utrolig dyktige i jobben sin. (Har selvfølgelig møtt noen ikke fullt så gode.) Det er ikke bare snakk om hvor mye fag man kan. Man jobber med barn og unge og læreryrket er et vanvittig allsidig yrke med utrolig mange ulike arbeidsoppgaver. Det er ikke alle som passer til det uansett hvor mye matematikk de har på papiret sitt og har en vanvittig god karakter. Misforstå meg ikke, lærere skal kunne fagene sine, men det er så mye mer de må kunne enn bare fag.
Når politikere snakker høres det ut som om de lærerne som er i dagens skole er vanvittig dårlige lærere. Ja til flere skikkede lærere, men det er skolesystemet som må endres først og fremst.

kan ikke bli mer enig, det er umulig for en lærer å gjøre en bedre jobb samme hvor dyktig han/hun er med de ramme betingelsene de har for tiden.

jeg har vert bort i mange lærere som har vert flinke innen det faget de lærer og vert motiverende..
Men å være lærer må de også være motiverende og hjelpe elevene på flere plan å være flin i faget de lærer bort.
En lærer av meg ga meg klar beskjed fra første klasse at jeg var stokk dom å ikke kom til å bli noe så jeg kunne bare egentlig gi opp..
Og nå 20 år senere har det komt frem at jeg både har audio dysleksi og adhd, men pga henne hadde jeg gitt opp skulen lenge, hellt til jeg fann en skule med få elever som kunne fokusere mer på enkelt personer.. Gikk ut derfra med de beste karakterene som jeg noen gang har hatt, og fekk studiekompitanse.

Får vondt i hjerte mitt når jeg ser tante ungen min sliter på skolen nå og lærerne gjør ikke noe for å hjelpe han..

Men ja det blir feil å ta alle under en kam, for det finnst mange lærere som har stolthet i yrke sitt, er flinke med å lære bort å motivere elevene sine..
Men som i alt annent så er der mange andre sider.....

Syns det er synd at det skal mye til for at en lærer får sparken, for det er en veldig viktig jobb....

På mange måter enig med deg, men vet ikke hvordan det skulle vært organisert annerledes. Vi må ha oppsigelsesvern for at ikke en eller annen psykisk syk forelder skal kunne kaste oss ut, eller en elev som er misfornøyd med karakterene sine...

ORIGINAL: Vivie

Er lærer jeg også, og kunne ikke vært mer enig med deg!
Enig!! Har selv møtt dårlige lærere og, men de fleste gjør en flott innsats utfra de betingelsene man har i hverdagen. I andre yrkesgrupper blir ikke de ansatte rakket så ned på som i læreryrket, selv om "etatene" har dårlige resultat, feks i helsevesenet. Man anklager jo ikke legene/sykepleierne i å være udugelige selv om helsevesenet har mangler, da er det plutselig systemet. Men i skoleverket er det automatisk lærerens feil....[8|]

all ære til lærenene[:D]  Jobber som assistent i skolen.. 
og lærere gjør SÅ MYE ANNET i tillegg til læringen..

På mange måter enig med deg, men vet ikke hvordan det skulle vært organisert annerledes. Vi må ha oppsigelsesvern for at ikke en eller annen psykisk syk forelder skal kunne kaste oss ut, eller en elev som er misfornøyd med karakterene sine...

Vi klaga på mattelæreren vår i 2år.
Uten hensikt.
Han har blitt klaga på i 20år før det igjen.
Svaret var: han er den på skolen med mest kunnskap innen mattematikk!
Men mannen kunne jo verken lære fra seg eller kommunisere med oss elevene.
Ikke ville han bli kjent med oss og våre ulike behov i forhold til læring.
Karakterene gikk nedover for hele klassen vår med unntak av to stk som hadde foreldre som var mattelærere.

ORIGINAL: |Toadette|

på ungdomsskolen så mobbet mangen lærere enkelte ungdommer, og var favorittiserte veldig!

fins sikkert noen gode lærre, men tror desverre det fins mangen som ikkje er gode! desverre

Godt at du tror det finnes noen da.... [8D]

Back
Topp