dårlig vurdering av legen?

MinCariño

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Kom hjem fra legen i sted. Ene gutten e så tett i nese og hals og har 39-40 i feber, får ikke i han mat og svært lite drikke..slik har han vert hele helgen.
Tok CRP hos legen. Den var på 97! normalverdi er under 10, og over 50 så anbefaler de antibiotika. Vår lege konkluderte bare med hovne mandler og lymfeknuter samt mye snørr. Innfeksjon i øvre luftveier. Fikk flytende ventoline. Han mente d ikke var behov for antibiotika.

Begge gyttene har fått antibiotika på mye lavere verdier før og vi har ikke sett gutten vår så syk som nå..skjønner ikkje koffor han skal vente no!

Ka hadde dere gjort? Ringt legekontoret og forlanget antibiotika? Eller tatt han med t legevakten i ettermiddag for å høre med de? eller bare ventet og sett?

blir litt urolig når eg finner dette på lommelegen:
"[font="verdana,arial,helvetica"]Ved en øvre luftveisinfeksjon ser man sjelden særlig høye verdier av CRP, med mindre man har fått en abscess (en pussfylt lomme i vevet) i svelgrommet eller på halsen. Man vil da ofte ikke være i tvil om at barnet må innlegges/eller få behandling på sykehus."

stakkars gutten vår..no sover han i bilen på tunet..sovet 1 time no..han får ikke sove når han ligger stakkar..

ingen med litt sykepleie erfaring her inne? eller syke barn erfaring..

No har han sovet i 2 timer..[8|]

er ute å sjekker han jevnlig og har babycall på..han pleier å sove en 3 kvarter til en time..

noe må d jo være..[&o]

Jeg hadde ikke gitt meg..
Jeg har kranglet før for å si det sånn...
Om du ikke kommer noen vei der, så hadde jeg dratt på legevakta i kveld, også hadde jeg byttet fastlege. [:)]

en crp på over 50 tilsier at der er en bakterie som gkør at gutten din er syk. En bakterie infeksjon blir bedre av antibiotika, men kroppen kan bli frisk av bakterier uten behandling av antibiotika også. en crp på 97 er ikke kjempe mye.

gutten min på to år hat vært slik som din nå i 5 dager, men legen min vil heller ikke gi antibiotika, ønsker at imunforsvaret skal få jobbe selv og forhindre antibiotika resistens.

jeg er konfortabel med å se det ann i noen dager til. så lenge guttungen får i seg nok væske.

lykke til og god bedring

se det an å er han ikke blitt bedre til i kveld så dra på legevakta. at han sover mye pga han er syk er vel vanlig? iallefall gjør mine det.

god bedring til gutten din[:)]

Jeg hadde prøvd med den medisinen legen anbefalte FØRST.. Min erfaring stemmer med det legen din fant ut- mine blir betandig bedre og fortere friske av astma-medisin enn penicillin når det er en slik infeksjon..

vet de i det siste perioden har blitt veldig strenge med å skrive ut medisiner. Sist vi hadde jentungen inne slo den ut på crp på ca 100 fikk ingenting for legen mente dette ville gå tilbake av seg selv. Noe det gjorde men ho gikk å hanglet med feber i nesten 2uker

god bedring til gutten

Jeg er ikke er erfaren, men siden du ikke har noen andre svar, så kan jeg jo si hva jeg tenker.

Vesla vår ble lagt inn på sykehus da hun var mindre pga halsbetennelse. Grunnen til at hun ble lagt inn var ikke halsbetennelsen, men at hun hostet slik at hun spøy flere ganger, så hun fikk rett og slett ikke nok næring. På sykehuset fikk hun ikke antibiotika, men astmamedisin. For henne hjalp det.

Men jeg vet ikke om det går an å sammenlikne med det du opplever. Dattera mi hadde ikke feber, og ditt barn har ganske høy feber, og det skal man jo være forsiktig med....

Jeg skjønner at legene er mer forsiktige med å gi antibiotika enn før. Ikke er det sunt for kroppen, og man er jo redde for at vi skal bli immune.

Men er du i en situasjon nå der du trenger det? Det er jo det viktige spørsmålet. Jeg ville i hvert fall ikke stoppet å ta kontakt med lege siden du er bekymra. Da dattera vår ble innlagt, var vi først til legen to ganger, der de bare sendte oss hjem igjen. Tredje gangen hadde det blitt så alvorlig at vi måtte på sykehus. Det er i hvert fall bevis på at en ikke må stoppe å gå til legen hvis en bekymrer seg.

Huff. Beklager at dette ikke var så gode råd. God bedring til gutten din.

legene vil helst se an slike vanlige infeksjoner, slik at bakteriene ikke blir resistente mot antibiotika (altså at de dør ikke av antibiotika, fordi de venner seg til den og finner en måte å overleve på).
så de fleste leger avventer faktisk med antibiotikabehandling nu.
sønnen din fikk jo ventoline, så sånn sett så får han jo hjelp med det han plages mest med.

Back
Topp