Dårlig vektoppgang

Miss M

Blir kjent med forumet
Hei,

Min 15 måneder gammel datter har hatt dårlig vektoppgang siden fødselen. Var hos helsesøster i dag og vekten viste 7.5 kg. Hun ligger på 2 % presenile på vekst tabellen. Hun hadde normal fødselsvekt på 3.5 kg. Hun har ikke noe allergi eller annet som skulle tilsi lav vektoppgang, og har utviklet seg ellers innenfor normalen. Har tatt opp vekten hver gang jeg har vært på kontroll hos helsesøster. Førte en "matdagbok" i samråd med helsesøster en måneds tid da hun var 10 måneder der jeg veide alt hun spiste. I dag gikk helsesøster med på å henvise oss til ernæringsfysiolog, men sa at vi måtte forvente rundt 18 ukers ventetid. Synes det er lenge å vente. Jeg bekymrer meg veldig over at hun ikke legger på seg mer.

Hun har rundt 3-4 måltider daglig + 1-2 flasker med 120-150 ml melk. Drikker vann ellers

Frokost - som regel 1/4 eller 1/2 brødskive eller polarbrød med smør og pålegg

Lunsj - grøt, litt frukt

Middag - hun får det samme som vi spiser.

Kveldsmat - samme som frokost + flaske.

Har noen tips og råd på hva vi kan gjøre?

Eg ville forsøkt å tilby mat oftere ein periode om du ikkje har forsøkt det? Kanskje det blir meir til sammen. Det er ikkje sikkert, men verdt eit forsøk.
Og så er det viktig at ho ikkje oppfatter at du stresser med å få i ho mat. Me har i perioder leika inn maten, tulla og tøysa, eller putta inn når han var opptatt med å leika. Nokon meiner det er ein dårlig vane, men for oss har det vore riktig i periodar me har måtte gjera alt for å få i nok mat.
Og så er det jo sjølvsagt viktig å sørge for at den maten som faktisk blir ete, er så kaloririk og variert som muleg:)

Frøkna vår hadde en periode med lite vektoppgang og vi begynte å gi henne mye grøt når vekten ikke gikk opp. Etter ett par uker begynte den å stige litt. Hun er 2,5 snart og spiser fortsatt 2 grøtmåltider til dagen bare for at vekten ikke skal stagnere helt :)

Eg ville forsøkt å tilby mat oftere ein periode om du ikkje har forsøkt det? Kanskje det blir meir til sammen. Det er ikkje sikkert, men verdt eit forsøk.
Og så er det viktig at ho ikkje oppfatter at du stresser med å få i ho mat. Me har i perioder leika inn maten, tulla og tøysa, eller putta inn når han var opptatt med å leika. Nokon meiner det er ein dårlig vane, men for oss har det vore riktig i periodar me har måtte gjera alt for å få i nok mat.
Og så er det jo sjølvsagt viktig å sørge for at den maten som faktisk blir ete, er så kaloririk og variert som muleg:)

Hei takk for svar! Vi prøver å tilby snacks mellom måltidene. Som regel er hun ikke interessert og skyver maten ned på gulvet. Synes det er litt vanskelig å finne en fin balanse mellom å ”pushe” for mye på maten og la henne bestemme selv. Vi mater henne ikke lengere med skje da hun kan spise selv. Kun en gang imellom lar hun oss gi grøt med skje. Vi tilsetter kremfløte, smør og seterrømme i maten når det passer.

Frøkna vår hadde en periode med lite vektoppgang og vi begynte å gi henne mye grøt når vekten ikke gikk opp. Etter ett par uker begynte den å stige litt. Hun er 2,5 snart og spiser fortsatt 2 grøtmåltider til dagen bare for at vekten ikke skal stagnere helt :)

Takk! Vi bruker å tilsette smør eller fløte i grøten for å få flere kalorier. Prøvde med grøt nå nettopp og da spiste hun kun to skjeer før hun ikke ville ha mer var da 3 timer siden sist måltid. Hun ligger å sover nå. Får kanskje prøve igjen når hun står opp. Vanskelig dette! Hvor stor posjon med grøt gir dere?

Takk! Vi bruker å tilsette smør eller fløte i grøten for å få flere kalorier. Prøvde med grøt nå nettopp og da spiste hun kun to skjeer før hun ikke ville ha mer var da 3 timer siden sist måltid. Hun ligger å sover nå. Får kanskje prøve igjen når hun står opp. Vanskelig dette! Hvor stor posjon med grøt gir dere?

Lager en full porsjon. I begynnelsen prøvde vi å la henne spise mest selv også, for da ble det litt kjekkere å spise :)

Noen andre som erfaringer med dette? Evt er det noen andre jeg kan gå til? Lege?

Hei,

Min 15 måneder gammel datter har hatt dårlig vektoppgang siden fødselen. Var hos helsesøster i dag og vekten viste 7.5 kg. Hun ligger på 2 % presenile på vekst tabellen. Hun hadde normal fødselsvekt på 3.5 kg. Hun har ikke noe allergi eller annet som skulle tilsi lav vektoppgang, og har utviklet seg ellers innenfor normalen. Har tatt opp vekten hver gang jeg har vært på kontroll hos helsesøster. Førte en "matdagbok" i samråd med helsesøster en måneds tid da hun var 10 måneder der jeg veide alt hun spiste. I dag gikk helsesøster med på å henvise oss til ernæringsfysiolog, men sa at vi måtte forvente rundt 18 ukers ventetid. Synes det er lenge å vente. Jeg bekymrer meg veldig over at hun ikke legger på seg mer.

Hun har rundt 3-4 måltider daglig + 1-2 flasker med 120-150 ml melk. Drikker vann ellers

Lunsj - grøt, litt frukt

Hvor mye middag spiser hun, og hva?

Hun får det samme som vi spiser. Er glad i laks, pasta, kylling, div gryteretter og indisk. Varierer en del hvor mye hun spiser alt fra halv laksefilet på en god dag til nesten ingen ting på en dårlig.

Var til legen denne uka. Han har sendt enda en henvising videre til ernæringsfysiolog.

Hvor mye middag spiser hun, og hva?

Hun får det samme som vi spiser. Er glad i laks, pasta, kylling, div gryteretter og indisk. Varierer en del hvor mye hun spiser alt fra halv laksefilet på en god dag til nesten ingen ting på en dårlig.

Var til legen denne uka. Han har sendt enda en henvising videre til ernæringsfysiolog.

Dette høres utfordrende ut for dere. Følger hun kurven sin? Er hun aktiv, fornøyd? Gjerne ved 15 mnd alder har barna funnet "sin" kurve. Drikker hun vanlig melk til måltidene? Tenker litt på at flasker med melk er overflødig, kanskje hun vil spise mer til de andre måltidene dersom hun ikke får de? Hvis ikke det er anbefalt av helsesøster eller lege da :) Ellers råder jeg deg til ikke å stresse med det slik at barnet merker det, gjøre måltidene hyggelige uten press :)

Hun er utredet for refluks osv, eller?

Gi akkurat hva hun vil, og la gjerne maten stå fremme der hun helst vil spise, om det så er foran tv'en.
Er det et pålegg hun liker, er det bare å fortsette å gi det, gjerne med ordentlig smør under.

Dere kan jo alltids gå privat, da får dere time veldig mye fortere.

Kanskje grøt til frokost og kvelds og brødskiver til lunch? Kan jo ta litt olje i grøten også. Grøt går ihvertfall lettere ned enn brødskiver her... Kanskje tilby avokado ofte? Som pålegg f.eks.

Noen har skrevet om GEM-pulver fra apoteket ved sykdom, du må google, for jeg vet ikke helt hva det er. Finnes også andre kaloridrikker på apoteket. Kan kanskje være noe i en periode?

Kanskje grøt til frokost og kvelds og brødskiver til lunch? Kan jo ta litt olje i grøten også. Grøt går ihvertfall lettere ned enn brødskiver her... Kanskje tilby avokado ofte? Som pålegg f.eks.

Noen har skrevet om GEM-pulver fra apoteket ved sykdom, du må google, for jeg vet ikke helt hva det er. Finnes også andre kaloridrikker på apoteket. Kan kanskje være noe i en periode?
GEM er ikke egnet her vil jeg tro. da dette skal erstatte elektrolytter som en mister ved sykdom som feks omgangssyken eller ved langvarig høy feber.

Hei,

Lunsj - grøt, litt frukt

Jeg har hørt at de små skal helst ha kneip brød.

Vårt er 13mnd.

260ml melk blandet med grøt og 1/2 frukt smoothie for smak.

1 middagsglass + ca120ml kokt vann.

260ml melk blandet med grøt og 1/2 frukt smoothie for smak.

1 middagsglass + ca120ml kokt vann.

Mellom disse måltidene iallefall en kneip brød skive med f.eks. leverpostei eller hvitost og minst 1 youghurt for de minste. Barnet får også noen skumpinner fra meny/rema (oransje pose).

Alternativt så får barnet i en sånn frukt smokk (barnashus/babymiljø,lekmer) blåbær, jordbær, banan og annen frukt/bær.

Pluss tran så klart..

Utenom dette drikker barnet vann.

Vår har hele tiden hatt veldig fin vektoppgang.

Mvh Undre.

Back
Topp