Dårlig syn

Rainbow Baby 2023

Elsker forumet
It's gonna be May 2019
Junibarna 2019
Julilykke 2023
Opplevde at jeg fikk dårligere syn da jeg gikk gravid med min første og. Men denne gangen føler jeg det tar av helt til tider. Ser plutselig ikke noe annet enn lysglimt og masse stjerner. Spesielt ille på høyre øye :oops: Har også slitt med leamus på det samme øye i flere måneder. Brukte kun briller ved TV titting før, men nå bruker jeg linser til daglig. -1,75 på begge øyne.

Burde jeg være bekymret? :smiley-ashamed004

Hormonene kan tulle til synet... Men opplever du flimring eller dobbeltsyn for øynene, så kan jo det være et tegn på svangerskapsforgiftning. Da gjerne i kombinasjon med hodepine, vondt i magen, kvalme, hevelser.. etc.
Lenge siden du fikk sjekket blodtrykket?

Men det kan også være migrene aura.
Eller stressreaksjon, eller blodtrykksfall.

Om blodtrykket er normalt, så er det gjerne ganske ufarlige saker.

Hormonene kan tulle til synet... Men opplever du flimring eller dobbeltsyn for øynene, så kan jo det være et tegn på svangerskapsforgiftning. Da gjerne i kombinasjon med hodepine, vondt i magen, kvalme, hevelser.. etc.
Lenge siden du fikk sjekket blodtrykket?

Men det kan også være migrene aura.
Eller stressreaksjon, eller blodtrykksfall.

Om blodtrykket er normalt, så er det gjerne ganske ufarlige saker.
Har tenkt litt på dette med svangerskapsforgiftning, jeg kjenner ett par som har fått det under graviditeten, men begge hadde som regel bare 1 symptom, og ulikt fra person til person, så ingen av dem tenkte at det kunne være det. Hun ene fikk kun hevelser i bein og hender. Hun andre hadde bare litt magesmerter øverst i magen, men fint blodtrykk, begge fikk HELLP, og det ble raskt alvorlig fordi det ikke var noen mistanker pga få symptom. Det er litt skremmende egentlig.

Har tenkt litt på dette med svangerskapsforgiftning, jeg kjenner ett par som har fått det under graviditeten, men begge hadde som regel bare 1 symptom, og ulikt fra person til person, så ingen av dem tenkte at det kunne være det. Hun ene fikk kun hevelser i bein og hender. Hun andre hadde bare litt magesmerter øverst i magen, men fint blodtrykk, begge fikk HELLP, og det ble raskt alvorlig fordi det ikke var noen mistanker pga få symptom. Det er litt skremmende egentlig.

Hm. Jeg som beroliget meg selv med at det står konsekvent på nett at man MÅ ha høyt blodtrykk :bag: :bag: mvh hun som ikke ringte når hun hadde rare smerter øverst i magen; for BT har vært fint dagen før.

Men det må jo være atypisk, i så fall; for BT og protein i urinen er vel det de sjekker for i utgangspunktet, hvis du kommer på føden med noen av symptomene..??

Hm. Jeg som beroliget meg selv med at det står konsekvent på nett at man MÅ ha høyt blodtrykk :bag: :bag: mvh hun som ikke ringte når hun hadde rare smerter øverst i magen; for BT har vært fint dagen før.

Men det må jo være atypisk, i så fall; for BT og protein i urinen er vel det de sjekker for i utgangspunktet, hvis du kommer på føden med noen av symptomene..??
Det er sikkert det som er normalen da, at bt og protein er forhøyet, men når jeg hører at det ikke trenger å være det og at begge hadde fint bt, så begynner man å tenke litt :smiley-ashamed004 Greit å ha det i bakhodet hvertfall. Ikke for å skremme, men for å være obs!
Og jeg vil nok tro at når det først blir alvorlig, da merker man det!

Det er sikkert det som er normalen da, at bt og protein er forhøyet, men når jeg hører at det ikke trenger å være det og at begge hadde fint bt, så begynner man å tenke litt :smiley-ashamed004 Greit å ha det i bakhodet hvertfall. Ikke for å skremme, men for å være obs!

"HELLP-syndromet klassifiseres enten som en atypisk form for svangerskapsforgiftning (preeklampsi) eller som en komplikasjon til alvorlig svangerskapsforgiftning." (Nhi)

Svangerskapsforgiftning diagnosteres vel med høyt bt osv, men 15-20% av dem som utvikler hellp er uten høyt BT og proteiner i urin, leste jeg..

Så man kan visst ikke utelukke noe. Men tenker at hvis noe går over innen kort tid, og ikke blir verre, så er det vel mest sannsynlig forbigående.

Når det er sagt, skal jo terskelen for å ringe føden være laaaaav. Så om man har en litt rar følelse av at noe kan være galt, så skal man ringe.
(Der er jeg såå dårlig selv)

"HELLP-syndromet klassifiseres enten som en atypisk form for svangerskapsforgiftning (preeklampsi) eller som en komplikasjon til alvorlig svangerskapsforgiftning." (Nhi)

Svangerskapsforgiftning diagnosteres vel med høyt bt osv, men 15-20% av dem som utvikler hellp er uten høyt BT og proteiner i urin, leste jeg..

Så man kan visst ikke utelukke noe. Men tenker at hvis noe går over innen kort tid, og ikke blir verre, så er det vel mest sannsynlig forbigående.

Når det er sagt, skal jo terskelen for å ringe føden være laaaaav. Så om man har en litt rar følelse av at noe kan være galt, så skal man ringe.
(Der er jeg såå dårlig selv)

Et lite tips: Hør på episoden om svangerskapsforgiftning på Jordmorpodden. Han har doktorgrad i det, og var ganske spennende å høre :)

Et lite tips: Hør på episoden om svangerskapsforgiftning på Jordmorpodden. Han har doktorgrad i det, og var ganske spennende å høre :)

Kanskje det! :) Jeg hører så lite på podder :bag: Hvor lang er den på?
Har liksom nok greier å SE på (fødselskurset, jordmortimen på fb innimellom, pluss hestevideoer med Hawk Horsemanship..), så føler det blir nok :p

• Liker
Reactions: HCS
Kanskje det! :) Jeg hører så lite på podder :bag: Hvor lang er den på?
Har liksom nok greier å SE på (fødselskurset, jordmortimen på fb innimellom, pluss hestevideoer med Hawk Horsemanship..), så føler det blir nok :p
Den er en halvtime. De ligger på Spotify, men du kan søke opp jordmorpodden.no og der er det lenke direkte :)

Den er en halvtime. De ligger på Spotify, men du kan søke opp jordmorpodden.no og der er det lenke direkte :)

Skal se om jeg kanskje får hørt på noe når jeg er i badekaret en gang eller noe :D

• Liker
Reactions: HCS
Jeg har skrevet til fastlegen min da. Tenker det er lurt å ta det opp med henne. Tørr liksom ikke å la det ligge helt i frykt for at noe skal gå galt med lille, kun fordi jeg ellers har det fint. Har jo litt hevelse i ankler og legger og. Og flimringen og lysglimtene er gjerne etterfulgt av litt hodepine :oops:

Jeg har skrevet til fastlegen min da. Tenker det er lurt å ta det opp med henne. Tørr liksom ikke å la det ligge helt i frykt for at noe skal gå galt med lille, kun fordi jeg ellers har det fint. Har jo litt hevelse i ankler og legger og. Og flimringen og lysglimtene er gjerne etterfulgt av litt hodepine :oops:

Kan jo rett og slett bare være migrene aura.. jeg er selv plaget med aura til tider; men får sjeldent selve migrene-hodepinen. (Min bror og mamma får det; jeg har bare aura..). Som OFTEST føles det ut som jeg får slag, og får midlertidige talevansker. Dvs, jeg kveles på ord. Litt afasi. Men forrige svangerskap fikk jeg tidvise synsforstyrrelser. Men varte bare i maks 20 min.

Håper legen kan gi deg svar :Heartred

I går måtte jeg slå av TVen og be mannen google symptomene mine, for plutselig ble alt tåkete i deler av synet og jeg kunne ikke lese lenger. Ble litt svimmel og kvalm av å ha uklart syn, har aldri hatt behov for briller før, så ny opplevelse for meg. Fant ut at det trolig var hormonelle årsaker til synsforstyrrelsen da jeg er tredje trimester og ikke hadde noen andre symptomer. Hadde vært en anstrengende dag for kroppen, var nok noe av årsaken.. Gikk og la meg da det ikke ble bedre etter en time, våknet opp i dag litt ør, men synet var klart igjen! Glemte å sende SMS til jordmor for å spørre om det var vanlig siden det var i orden igjen i dag og.. :smiley-ashamed004

Jeg ville fått en time for dette, ikke bare mtp. svangerskapsforgiftning, men siden du er nærsynt er du utsatt for å få løsning av netthinnen. Du kan evt. be om en drop inn hos optiker, hvis fastlegen bagatelliserer eller har lang ventetid. De kan ta bilde av øyebunnen og henvise til øyelege ved behov.

Men ellers som de skriver over her, bør jo såklart blodtrykk kontrolleres hos en lege eller en jordmor snarlig (om dette ikke er gjort allerede) :)

Fastlegen min skrev til meg senere samme kveld, og ville at jeg skulle ta turen innom legevakten. De sjekket alt nøye, sendte epikrise til fastlegen. Jeg hadde 120 i hvilepuls, siden jeg nettopp hadde spist en goood porsjon middag, og i tillegg var litt stressa for hele situasjonen. Blodsukkeret målte 11,4 etter middag :oops: Fikk akutt-time hos fastlegen i går. Er nå blitt 100% sykemeldt frem til jeg skulle ut i mammaperm. Det høres ut som migrene aura for legene ja, men har fått henvisning til nevrolog, gynekolog (så de kan følge med på størrelsen til baby, i tilfelle svangerskapsdiabetes), og endokrinolog. Må måle blodsukkeret mitt 3 ganger om dagen frem til fødsel. Og gjerne etterpå også. Må også ta kontakt med optiker igjen så de kan følge med på synet mitt frem til jeg får time hos øyelege :) Blir godt tatt vare på :Heartred

Fastlegen min skrev til meg senere samme kveld, og ville at jeg skulle ta turen innom legevakten. De sjekket alt nøye, sendte epikrise til fastlegen. Jeg hadde 120 i hvilepuls, siden jeg nettopp hadde spist en goood porsjon middag, og i tillegg var litt stressa for hele situasjonen. Blodsukkeret målte 11,4 etter middag :oops: Fikk akutt-time hos fastlegen i går. Er nå blitt 100% sykemeldt frem til jeg skulle ut i mammaperm. Det høres ut som migrene aura for legene ja, men har fått henvisning til nevrolog, gynekolog (så de kan følge med på størrelsen til baby, i tilfelle svangerskapsdiabetes), og endokrinolog. Må måle blodsukkeret mitt 3 ganger om dagen frem til fødsel. Og gjerne etterpå også. Må også ta kontakt med optiker igjen så de kan følge med på synet mitt frem til jeg får time hos øyelege :) Blir godt tatt vare på :Heartred
Så bra at du ble tatt på alvor av legen og får hjelp! Jeg har også migrene med aura, men det er veldig klare avgrensninger mellom auraen og så smertene som kommer. Hos meg mister jeg sidesynet, men det er jo forskjell fra person til person.

Bestemoren min har hatt migrene i alle år, men etter hun ble 85 ca, så begynte hun å bare få aura uten smerter etterpå. Etter noen år med dette, der hun ofte havnet på legevakten, for hun er gammel og aura kan minne om hjerneslag, så møtte hun en lege som er Norges fremste ekspert på epilepsi. Viser seg at hun faktisk har epilepsi, og hver gang hun har hatt «aura» så har det vært et anfall. Ifølge legen var epilepsi den nye folkesykdommen, og det var veldig vanlig at eldre mennesker får dette.

Jeg skriver ikke dette for å skremme, men bare for å gjøre litt oppmerksom på at de som har migrene ofte kan være litt nonchalante når det gjelder symptomer og aura. De kan være ganske kraftige, og om man ikke hadde hatt migrene ville man gjerne reist til legevakten, men siden man tror man vet hva det er så blir man hjemme.

Opplevde at jeg fikk dårligere syn da jeg gikk gravid med min første og. Men denne gangen føler jeg det tar av helt til tider. Ser plutselig ikke noe annet enn lysglimt og masse stjerner. Spesielt ille på høyre øye :oops: Har også slitt med leamus på det samme øye i flere måneder. Brukte kun briller ved TV titting før, men nå bruker jeg linser til daglig. -1,75 på begge øyne.

Burde jeg være bekymret? :smiley-ashamed004
Jeg fikk dårligere syn etter første graviditet, merket ikke noe endring med nr to, men nå med nr tre har noe skjedd igjen. Ikke sånn som du beskriver med bare lysglimt eller sånn. Kun at jeg merker jeg ser litt dårligere selv med brillene på, spes høyre øye.

Baby tar fra ditt omega3 lager, så det kan påvirke synet, hvis du ikke får i deg nok.

Men stjerner osv kan også være blodtrykksfall, øyemigrene eller svangerskapsforgiftning

Back
Topp