dårlig syn på barn

Wiilma

Elsker forumet
Hvor tidlig oppdaget dere at barna deres så dårlig?

Jeg har en 2 åring som har gått på dørkarmer, tråkket på leker osv. lurer på om han ikke ser helt bra.

her ble det oppdaget i august, hun fylte 3 i november. Bestill en time til barnet du. Min hadde -3,5 på høyre og +3,5 på venstre, og veeeldig skjeve hornhinner. Får briller dekket. Hun er fulgt opp siden hun var 6 mndr, fordi hun fikk en nerveskade på høyre øyet under fødselen som gjorde at øyelokket hang og dekket halve pupillen. Det øyet blir trent opp ved bruk av lapp hver dag, 2 timer for dagen, og det er allerede bedre!

Viktig å finne ut av dårlig syn tidlig, da synet er ferdig utviklet ved 7 års alderen, og bruk av briller før det, kan "trene" opp synet og det er en sjangs for at de slipper briller etter 7 år. Det fortalte øyelegen.

På 4 års kontrollen [:o] som ble tatt når han var passert 5 år!!! [:@]

Nå er han så godt som blind på det ene øyet, er ingen vits med briller heller..[&:]
Men broren min har samme syndromet da, skjult skjeling, og han fungerer som normalt, men
sliter litt med 3D filmer bare [8D] 

Merka ingenting eg før hu skulle på 4årskontroll.. kanskje bare at hu var litt klønete og satt ganske nærme t.v.. hu hadde jo +7,5 og +8 stakkars. får ikke dekket briller fordi hun har ikke skjeve hornhinner eller en øyesykdom, og er jo ganske dyrt med briller, må ut med ca 4000 for hennes briller, og når hun gikk i barnehage måtte hun ha nye briller et par gonger..

På eldstemann ble synsfeilen oppdaget på 4 års kontrollen. Vi ante ingen ting!! Han har en medfødt arvelig nervefeil ,som gjør at han er "fungerende blind" på det ene øyet.. Dvs. han bruker ikke øyet i det hele tatt ,og har aldri gjort det.
Så på det ene øyet har han 0.0 - altså perfekt syn,og på det andre - "Ikke målbart syn,mer enn + 12" står det i papirene hans. Minsten ble synstestet da han var 6mnt ,for å se om han hadde arvet feilen. Heldigvis har han ikke det.

Back
Topp