Hos osd var det først nr2 som fikk briller.
Hun fungerte ganske greit, var litt klosset, snublet og datt, gadd ikke tv og sånn. Jev og mamma hadde begge tenkt oi kanskje det var noe med synet? vi bodde i DK på denne tiden og hos fastlege til 4 års kontroll fikk jeg ham til å sjekke synet (ellers gjort ved 5 år i DK) Hann ber henne stå i den ene enden av rommet og sjekker først høyre øyet ved å blokke ut venstre. Han ber henne fortelle seg hva hun ser, hun sier ingenting og er litt rar, han sier “hun er for ung vi må prøve igjen neste år”
Han sjekker ikke venstre øyet. Jeg var ikke helt fornøyd og spør om øyelege. Det kan jeg sikkert bare bestille selv sier han, er lang ventetid!
Vi var heldige og kom inn 3 uker senere og fikk vite hun var nesten blind på høyre øyet!
Sjekket de gjør er ikke noe farlig eller skummelt, de fleste er ok flinke med barn, hvis de på første sjekk ser grunn til å undersøke bedre så drypper de øyet for å utvide pupil og tar ny sjekk 30-45 min senere. Igjen ved å se i en apparatus/maskin, ofte litt morsomme bilder eller ting barna kjenner.
Min datter har latt øye, dvs hjernen hadde “slått av” øyet for det var for vanskelig å bruke begge samtidig, lettere å bare bruke det gode øyet. Mannen min fikk sjokk for han trodde virkelig alt var i orden! +2 og +4 på late øyet og noe feil i hornhinner hvis jev husker riktig på første runde.
Storebror fikk briller 3-4 måneder senere, lat på det ene øyet men det rettet seg opp ved bruk av briller. Hann går hos optiker bare, har ikke bygningsfeil eller skeive hornhinner, er gått opp i styrke de siste to gangene ved sjekk men nå virker det som om allt er stabilt.
Min datter er 11 og har vært i mye jobb og trening siden 4 år! Klapp og dråper og dårlig syn, ny styrke ganske ofte.
1 barn av 10 bruker briller...1 barn av 4 trenger briller (tall fra DK men er ganske generelle)
Hvis du mistenker dårlig syn så få det sjekket tidligst mulig. Hvis du har noen i familien med briller (gjelder ikke eldre med lesebriller) så er det enda viktigere å få sjekket synet fortest mulig.
Legen må henvise og bør gjøre det hvis det er mistanke. Undersøkelsen er helt ufarlig og kjapp.
Min datter går hos ortoptist og hun har også sjekket lillesøster 2,4,6 år i det minste. Får vi flere barn skal de også sjekkes 2,4,6 år og barnas barn vil også måtte sjekkes.
Det bør sies meg og mannen har 100% syn
Nå ble dette kanskje litt mye her
men hvis du har den minste mistanke så bør det sjekkes ut.