Dårlig sugetak

lillesolstrålen

Blir kjent med forumet
Mini er bare 2 uker gammel og har aldri hatt et godt sugetak. Han gaper høyt og jeg får hele brystvorten inni munnen og mye bryst, men da får han ikke til vakuumet. Dette får han bare til om det er lite bryst i munnen. Jeg leser mye om dårlig sugeteknikk og tak, men det dreier seg om at baby ikke gaper høyt nok. Dette gjør han, men selve underleppen vender innover. Om jeg prøver å vende den utover med fingrene etter at han har fått tak, mister han vakuumet/taket. Dette gjør at jeg selvsagt har såre brystvorter (ingen sprekker eller blod enda), men de svir og brenner under hele seansen. I tillegg har jeg fått inflammatorisk brystbetennelse på det ene brystet, noe jeg tror henger sammen med dårlig tak. Han får ikke tømt brystet godt nok, og om brystet er mykt og ikke full av melk, blir han utålmodig og nekter å suge mer. Hekter seg av og på, drar og styrer. Men hvis han har sovet en god lur og puppene har spreng, suger han godt i starten da melken egentlig renner av seg selv.

Jeg har prøvd alle stillinger i håp om et bedre tak, men fortsatt ingen håp. Tvillingstillingen fungerer til dels på det brystet med brystbetennelse ved at haken masserer det vonde, men han tømmer ikke brystet. Tar kun det overfladiske.

Noen med lignende erfaring?

Vi hadde litt disse problemene med vår andre, viste seg å være bare en smule stramt tungebånd og litt overbitt.
Ble helt bra etter at tungebåndet ble klippet, da han endelig kunne bruke tunga til å dytte ut underleppa og hjelpe på vakumet.

Overbittet kan man ikke gjøre noe med, men det bedrer seg med litt tid :)

Ta kontakt med ammehjelpen; de kan veilede deg godt. Også helsestasjonen.

Back
Topp