Dårlig stemning i heimen

Juliette

Forumet er livet
Har vært på foreldresamtale. Der ble jeg fortalt at Mikkel har fått seg en liten lekekompis på avdelingen, det var veldig positivt, mente barnehagen.

Dette er en gutt jeg ikke har nevnt så ofte (av ren forglemmelse) når jeg har snakket med Mikkel om barna på avdelingen. Men nå tenkte jeg at jeg skulle prate litt om han også, for det ville Mikkel sikkert like og stemninga ville bli god...

Vel, slik gikk det ikke. Gleden og entusiasmen jeg forventet da jeg spurte "skal du leke med **** i dag du, da?, så koselig!" uteble totalt. I stedet kom en furten geip frem, med etterfølgende sutring: "**** dytte" (dyttet meg). Jeg skjønte tegninga, og prøvde spore meg inn på et annet tema, men da var det allerede for seint.
Furtingen og sutringen eskalerte i stedet, han hang seg fullstendig opp i denne dyttinga og til slutt var han pisseforbanna på hele gutten haha[:D][:D][:D]

Så mye for DET forsøket, ja![8D][:D]

Kompisen er nok mer kjent som den "snille" på avdelingen enn den "bøllete", så han er nok temmelig grei. Men det er noe med når andre ikke danser etter Mikkel´s.. pipe..[8D]

Uff da, det der hørtes ikke bra ut. Tydelig de observerte veldig feil der.
Nei her er det ingen tvil om at de har blitt kompiser (enn så lenge i hvertfall). Jeg "snek" på Mikkel i dag da jeg hentet han. Ble stående halvveis gjemt bak en busk[:D] så han ikke skulle se meg. Avdelingen var ute og lekte. Mikkel og gutten lekte sammen. De samarbeidet om å legge gress oppi en lekelastebil. Tonen dem imellom og måten de hjalp hverandre på osv rørte dypt ved mammahjertet mitt. De var bare så utrolig søte sammen[:)]
Men helt enig i at man skal ta barna på alvor og ikke ta alt man hører fra andre for god fisk. Dette jeg skriver her er kun ment humoristisk, og jeg skriver det bare fordi jeg (enn så lenge) er trygg på at ikke noe virkelig alvorlig ligger til grunn for reaksjonen Mikkel viste. Reaksjonen var bare en klassisk barnegreie. Han ble "krenket" av gutten da han dyttet, for barn er jo det blodig alvor[8D], selv der de er buddies

Kjenner igjen det der. Una har ei venninne i barnehagen som hun er kjempeglad i. De leker som oftest fint sammen, og hvis denne jenta ikke kommer i barnehagen en dag, er det tydelig at Una savner henne.

Likevel har det hendt noen ganger at hun kommer hjem og forteller at jenta har dytta, slått eller klort, så alt er vel ikke bare idyll hele tida.

Det er vel ikke alltid så lett å følge reglene for lek når man ikke er to år enda. [:)]

Jeg er enig med fjerdemam at man bør følge med.. Jeg er sikker på at V ble mobbet i bhg (selv om bhg mente det ikke var tilfelle), men etter at jeg poengterte det for de har ting blitt bedre for Vilde med denne jenta hun snakka så mye om.. Fortsatt ser jeg noen tegn jeg ikke liker, men det går hvertfall rette veien [:)]

Men vilde går heldigvis overens med ca alle [:D] Men bestevenninna si i bhg snakker hun sjelden om [8|] Men jeg har sett de leke og danse på film og de er erteris [:D]

ORIGINAL: mammaslillejente

Jeg er enig med fjerdemam at man bør følge med.. Jeg er sikker på at V ble mobbet i bhg (selv om bhg mente det ikke var tilfelle), men etter at jeg poengterte det for de har ting blitt bedre for Vilde med denne jenta hun snakka så mye om.. Fortsatt ser jeg noen tegn jeg ikke liker, men det går hvertfall rette veien [:)]

Men vilde går heldigvis overens med ca alle [:D] Men bestevenninna si i bhg snakker hun sjelden om [8|] Men jeg har sett de leke og danse på film og de er erteris [:D]

Det er mulig jeg har ordlagt meg dårlig i denne tråden. Jeg har overhodet ingen grunner til å tro noe annet enn at Mikkel og denne gutten er gode venner pr dags dato. Poenget til pedleder var å fortelle meg noe positivt vedr Mikkel, og det var at han er tidlig ute ift det å vise tegn til vennskap med et bestemt barn, og at dette var koselig å observere for de, og ikke minst fortelle meg. Så hadde jeg lyst til å følge opp dette med å snakke litt om han med Mikkel. Men hans første reaksjon var langt ifra den gleden jeg hadde sett for meg komme. Og at hans noe overraskende reaksjon ser jeg på som en alldeles herlig og normal side hos de aller fleste barn som opplever å bli dyttet (ikke sikkert det var en skikkelig dytt engang men at Mikkel likevel opplevde det "krenkende", barn opplever det jo slik), og ikke som noe bekymringsfullt. Jeg ville altså bare poengtere en side hos barn som jeg opplever som både helt vidunderlig og også sunn, på lik linje med den motvilje, frustrasjon og fortvilelse han kan vise over de minste ting som ikke går hans vei når han og jeg er sammen. Små hendelser kan utløse enorm frustrasjon og fortvilelse hos barn i den alderen uten at det ligger noe som helst alvorlig til grunn. F.eks kan han også bli fornærmet, lei seg og sint når jeg sier nei til å spise is til frokost. Det kan utløse furting og ende i raseriutbrudd. Alldeles herlig det også, spør du meg..

De gangene jeg har nevnt denne gutten for Mikkel senere, har reaksjonene vært utelukkende positive. Hadde han fortsatt å reagere negativt eller vist andre tegn på at noe er galt, så ville jeg selvsagt vurdere det deretter.

Ble en lang avhandling dette..[8D][:D]

ORIGINAL: Sonja Borge

Kjenner igjen det der. Una har ei venninne i barnehagen som hun er kjempeglad i. De leker som oftest fint sammen, og hvis denne jenta ikke kommer i barnehagen en dag, er det tydelig at Una savner henne.

Likevel har det hendt noen ganger at hun kommer hjem og forteller at jenta har dytta, slått eller klort, så alt er vel ikke bare idyll hele tida.

Det er vel ikke alltid så lett å følge reglene for lek når man ikke er to år enda. [:)]

Ikke sant. Og det gjelder ikke bare for to åringer. Til langt oppi skoleårene står de i konflikter med vennene sine. Det furtes, krangles og grines over tusen ting. Men venner er de likefullt (de motsatte tilfellene finnes selvsagt, men er jo ikke de jeg tenekr på her)

Må bare legge til at jeg selvfølgelig repekterte han for det han sa og responderte han deretter, altså snakket om det slik han opplevde det. Hvis noen skulle få den oppfatningen av at jeg lo av han da. Det er bare HER jeg ler litt i ettertid, men ikke AV han. Sånn, da var vel alt sagt...[8D]

Back
Topp