Dårlig språk og språkforståelse

Snusmumrikk1

Bli kjent med forumet
Hei!

Sønnen min på 21mnd som har dårlig språk og forståelse. Han babler mye, sier mamma og pappa. Jeg synes ikke han forstår så mye av det vi forteller eller sier. Han forstår når jeg sier at vi skal bade, men det er det eneste.
reagerer ikke på navnet sitt heller, heller ikke når vi generelt prater til han.

vi har nylig vært på hørselstest på sykehuset, der han besto. Men de ville teste en gang til om noen mnd, når han sov. (Siden han er så urolig)

lille har ikke gått i barnehagen, men begynner nå i august. Håper noe av dette løsninger når han begynner der.

noen som har vært borti det samme?
uten at det ble satt noe diagnose?
 
Våre barn har hatt lite og få ord når de er to år. Begge har gått i bgh men de er trege de snakker til slutt. Men senere enn jevn gamle. Men de har hatt god forståelse og viser det med å utføre ting vi prater om skal gjøre noe. Feks skal ut så springer de på gangen og finner sko og jakke osv. ingen diagnose
 
Hei!

Sønnen min på 21mnd som har dårlig språk og forståelse. Han babler mye, sier mamma og pappa. Jeg synes ikke han forstår så mye av det vi forteller eller sier. Han forstår når jeg sier at vi skal bade, men det er det eneste.
reagerer ikke på navnet sitt heller, heller ikke når vi generelt prater til han.

vi har nylig vært på hørselstest på sykehuset, der han besto. Men de ville teste en gang til om noen mnd, når han sov. (Siden han er så urolig)

lille har ikke gått i barnehagen, men begynner nå i august. Håper noe av dette løsninger når han begynner der.

noen som har vært borti det samme?
uten at det ble satt noe diagnose?
Min lille fikk virkelig masse språk etter barnehagestart:) Jeg snakket med mammaen til nabojenta som er like gammel som lille, hun hadde ikke noe språk ved 2 år men det løste seg etter et halvt års tid i barnehagen. Jeg vil tro det løser seg for dere også:Heartred Bare å skravle med de små om absolutt alt og ingenting, jo mer detaljert jo bedre hele dagen lang;)
 
Eldste her som blir 7 år senere i år (og forsovet mellomste på 4.5 år også) har dårlig språk. Eldste begynte I bhg da han var ca 19 mnd, jeg ga uttrykk for bekymring i bhg, men de ba meg ha is i magen og mente det ville løsne når han begynte på stor avd. Gikk 1 år på liten avd før stor avd og aller minst på sitt årskull (født på nyttårsaften). Litt bedring på stor avd men langt fra tilfredsstillende. Etter 1 år på stor avd ba vi igjen bhg om hjelp fra ppt og logoped/spes.ped. det gikk 1 år i søknader og papirarbeid (mye fordi ped.leder i avd holdt på med utdanningen sin og var mye borte ifm skole og ingen tok gjorde noe med søknader og papirarbeid imens hun var borte i 2-3 mnd av gangen). Fikk hjelp siste året i bhg, spes.ped 5 timer i uken, selvsagt stengte jo bhg ned i mars pga corona det året. Bhg ville utsette skolestart da de var bekymret for om han ville klare det faglige, men han kan alfabetet, leser, skriver osv. Gjorde det ikke så bra da de nylig hadde test på alle elevene for å se fremgang men som forventet pga forståelsen for hva de skulle gjøre på de ulike oppgavene.

Utfordringen i tillegg er at han er en ganske stille og rolig gutt på skolen som prater lite slik at han får ikke "øvd" så mye på uttale på skolen, men hjemme prater han som en foss og er den med mest lyd og støy/uro og kroppen. Ikke fått noe diagnose, men har heller ikke blitt testet for noen diagnoser. Logoped har heller ikke gitt uttrykk for at han mistenker at det ligger noen diagnoser bak og at han bare er uheldig med å være født sent på året og henger litt etter de jevnaldrende.
 
Nevøen min sa nesten ikke noe før han var nesten tre år, men da plutselig fosset ordene ut av ham og i løpet av et halvt år hadde han tatt igjen jevngamle. Ingen diagnose, helt oppegående og normal gutt den dag i dag. :happy:
 
Jobber som ped.leder i barnehage og har tatt videreutdanning i språkutvikling. Lite ordforråd i den alderen gjør ikke noe. Men hvis de i tillegg har dårlig forståelse hadde det ringt noen bjeller hos meg. Her er noen tips jeg ville prøvd og øvd på:

- Prøv å få barnet til å følge enkle instrukser som «kan du hente ballen», eller «kan mamma få bilen der», når du er i lek med han. Hjelp til om han ikke forstår. Gjenta.

- Bad barnet i språk. Med det mener jeg at du må ordsette alt du gjør med barnet. «Nå tar vi på skoen på foten. Så den andre skoen. Så tar vi på jakka. Først armen, så den andre armen. Så tar vi på lua. Og knytter den. Sånn ja, nå skal vi ut». Det er gjerne litt uvant, men blir fort en vane.

- Benevn matvarer når dere spiser. Spør «skal du ha skinkeost eller kaviar på skiven din». «Er du tørst, vil du ha melk i koppen din?» osv

- Når du skifter bleie/steller han, benevn kroppsdeler. «Hvor er magen? Der var den:)» «mamma skal gi deg ny bleie». Osv. du forstår poengt;)

- Led også masse bøker. Eller det vil si, finn store fine bildebøker med harde sider som ikke går så fort i stykker. Bla og kikk sammen med barnet i disse. Snakk om bildene «se der er en hund, voff voff sier den». Hvor er katten? Deer var katten, ser du?»

Ved å jobbe på denne måten vil du skape et godt språkmiljø rundt barnet. Det er viktig for optimal utvikling.

Kontakt helsesøster om du ikke føler bedring. Ellers kan jeg si at for mange løsner språkutviklingen først etter fylte 2 år. I min kommune har de derfor ikke 2-års kontrollen før barna er 2 år og 3mnd fordi de har sett at barna som hadde lite språk ved 2-års alder, var betrakterlig bedre bare 3mnd senere. Så for å slippe unødige bekymringer, har de altså flyttet kontrollen:)

Masse lykke til:)
 
Enig med pedagogen. Vi har en med dårlig språk, men han forstod hva vi sa. Han begynte i bhg 2 mnd etter at han ble 2 år. Nr 1 og nr 3 snakker mer men samme forståelsen. Er nok forståelsen jeg ville vært mest bekymra for. Du kan jo ta en tlf til helsesøster ang det.
 
Back
Topp