Dårlig selvtillit etter utroskap

U

Usikker12

Guest
Jeg og samboer har vært sammen i 15 år og har et barn på 6 mnd sammen. For 5 år siden fant jeg ut at det var en annen kvinne. Jeg flyttet ut et år og han har hele tiden hevdet at de aldri var sammen og at det ble avsluttet da jeg flyttet ut. Det hadde pågått i to mnd da jeg fikk vite om det. Etter et år fant vi tilbake til hverandre og startet på nytt. Vi har hatt det bedre enn noen gang disse årene og det er ingen tvil om at han elsker meg og at jeg er den eneste. Jeg har lagt alt dette bak meg og har valgt å fokusere på hvordan samlivet vårt er nå. Helt til nå.. Min svigerinne fortalte nylig at det hadde pågått lenger enn jeg har blitt fortalt av han og at de var som kjærester en kort periode. Mannen nekter for det og sier at det bare var seksuelt og ingenting mer enn det. Så nå sitter jeg her da med en mann jeg elsker og et barn på 6 mnd og en mammakropp jeg har store komplekser for og som jeg jobber iherdig for å forbedre. Tankene om at jeg ble byttet ut med en som var yngre og tynnere gjør at selvtilliten er på bånn.. Mannen min er flink til å fortelle meg at han syns jeg er vakker og viser meg mye kjærlighet hver dag, men disse tankene som har dukket opp får meg til å føle meg skikkelig dritt.. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, av og til er det godt å bare lufte tanker litt.

Jeg forstår ikke hvorfor svigerfamilien valgte å dele slike detaljer med deg eller hvor mye sannhet det er i det. Det kan være så mange årsaker til hvorfor enkelte oppfører seg som de gjør.

Synes du skal snakke med din partner og skaffe dere tid for samtale hos en profesjonell, som kan veilede dere slik at dere kan bygge opp tilliten igjen i tillegg til å gi deg noen verktøy for hvordan du også kan gå videre sammen med ham etter dette.

Last edited:
Jeg forstår ikke hvorfor svigerfamilien valgte å dele slie detaljer med deg eller hvor mye sannhet det er i det. Det kan være så mange årsaker til hvorfor enkelte oppfører seg som de gjør.

Synes du skal snakke med din partner og skaffe dere tid for samtale hos en profesjonell, som kan veilede dere slik at dere kan bygge opp tilliten igjen i tillegg til å gi deg noen hjelpemidler til hvordan du også kan gå videre sammen med ham etter dette.

Skulle ønske hun ikke hadde sagt noe. Jeg vet at hun andre aldri var med på noen middager eller lignende med familien osv, så vet liksom ikke helt hvor mye det er i det hun sa heller. Mulig flere tenker at jeg er naiv, men jeg velger å tro på min manns versjon da han en kveld satte seg ned og fortalte mens tårene trillet. Han er veldig lei seg for det som skjedde og ønsker å fokusere på oss og vår lille familie. Nå er det ikke tilliten som plager meg for han har de siste årene vist at han kan stoles på, men jeg går og føler at jeg ikke er fin nok. Redd for å bli sammenlignet med hun andre som er så pen.. Selv om vi har det bra og har et varmt forhold oss mellom tenker jeg en del på at det må ha vært noe som gjorde at det ble tatt et valg den gangen med å velge noen andre, ha et seksuelt forhold til en annen foran meg.

Skulle ønske hun ikke hadde sagt noe. Jeg vet at hun andre aldri var med på noen middager eller lignende med familien osv, så vet liksom ikke helt hvor mye det er i det hun sa heller. Mulig flere tenker at jeg er naiv, men jeg velger å tro på min manns versjon da han en kveld satte seg ned og fortalte mens tårene trillet. Han er veldig lei seg for det som skjedde og ønsker å fokusere på oss og vår lille familie. Nå er det ikke tilliten som plager meg for han har de siste årene vist at han kan stoles på, men jeg går og føler at jeg ikke er fin nok. Redd for å bli sammenlignet med hun andre som er så pen.. Selv om vi har det bra og har et varmt forhold oss mellom tenker jeg en del på at det må ha vært noe som gjorde at det ble tatt et valg den gangen med å velge noen andre, ha et seksuelt forhold til en annen foran meg.
Har du nevnt dette til mannen din,det svigerinna sa? Jeg skjønner heller ikke hvorfor noen må si sånt. Jeg er litt der at dette skjedde for en god stund siden,og at han har tatt et oppgjør med det som skjedde. Det kan jo hende han ikke har fått seg til å fortelle hele omfanget av det den gangen dere hadde oppgjøret om det ,og det var feigt og feil,men han er nå fortsatt den samme mannen som han var før svigerinna du snakket om ting hun ikke har noe med. Han har valgt deg,du har valgt han. Dere har valgt å starte en familie sammen. Om det skulle være at ikke alt var helt nøyaktig fortalt av han den gangen,så endrer det veldig lite. Du vet hovedtrekkene.

Men snakk med mannen din. Dette her er også nært knyttet til at du føler deg sårbar som ny mor og at kroppen ikke er den samme osv. Det er ubehagelig å ta opp igjen der som skjedde, men jeg tror dere bare må snakke om dette og hvordan det har rippet opp i ting og hvordan du føler det nå som du har et lite barn.

Har du nevnt dette til mannen din,det svigerinna sa? Jeg skjønner heller ikke hvorfor noen må si sånt. Jeg er litt der at dette skjedde for en god stund siden,og at han har tatt et oppgjør med det som skjedde. Det kan jo hende han ikke har fått seg til å fortelle hele omfanget av det den gangen dere hadde oppgjøret om det ,og det var feigt og feil,men han er nå fortsatt den samme mannen som han var før svigerinna du snakket om ting hun ikke har noe med. Han har valgt deg,du har valgt han. Dere har valgt å starte en familie sammen. Om det skulle være at ikke alt var helt nøyaktig fortalt av han den gangen,så endrer det veldig lite. Du vet hovedtrekkene.

Men snakk med mannen din. Dette her er også nært knyttet til at du føler deg sårbar som ny mor og at kroppen ikke er den samme osv. Det er ubehagelig å ta opp igjen der som skjedde, men jeg tror dere bare må snakke om dette og hvordan det har rippet opp i ting og hvordan du føler det nå som du har et lite barn.

Ja, vi har hatt flere samtaler om det etter hun buste ut med det. Vi har jo hatt det så fint og han har virkelig gjort alt for å vise meg at jeg er den eneste (jeg flyttet til en annen kant av landet når jeg flyttet ut den gangen, og han sa opp jobb og kom etter bl.annet). Er litt som du sier, han var redd for å si for mye for at jeg skulle bli enda mer lei meg den gangen og for at alt håp for oss skulle være ute. Men jeg føler meg liksom så dum. Akkurat nå skulle jeg ønske at jeg var «lykkelig uvitende».

Mye at dette henger nok sammen med det å bli mor for første gang, mye følelser i sving allerede og jeg føler meg litt stuck i en kropp jeg ikke føler meg komfortabel i. Trener og er på diett, men det går tregt når dagene med baby er så travle. Ikke er jeg av de heldige som mister vekt av å amme heller.. Selvbildet er rett og slett på bunn og jeg er redd for å ikke være nok for han. Vi har valgt hverandre og det er ikke sånn at jeg vurderer å gå, jeg skulle bare ønske at dette ikke ble rippet opp i for vi har det egentlig så fint sammen nå med vår lille familie.

Ja, vi har hatt flere samtaler om det etter hun buste ut med det. Vi har jo hatt det så fint og han har virkelig gjort alt for å vise meg at jeg er den eneste (jeg flyttet til en annen kant av landet når jeg flyttet ut den gangen, og han sa opp jobb og kom etter bl.annet). Er litt som du sier, han var redd for å si for mye for at jeg skulle bli enda mer lei meg den gangen og for at alt håp for oss skulle være ute. Men jeg føler meg liksom så dum. Akkurat nå skulle jeg ønske at jeg var «lykkelig uvitende».

Mye at dette henger nok sammen med det å bli mor for første gang, mye følelser i sving allerede og jeg føler meg litt stuck i en kropp jeg ikke føler meg komfortabel i. Trener og er på diett, men det går tregt når dagene med baby er så travle. Ikke er jeg av de heldige som mister vekt av å amme heller.. Selvbildet er rett og slett på bunn og jeg er redd for å ikke være nok for han. Vi har valgt hverandre og det er ikke sånn at jeg vurderer å gå, jeg skulle bare ønske at dette ikke ble rippet opp i for vi har det egentlig så fint sammen nå med vår lille familie.
Jeg skjønner deg godt. Du skulle jo ønske ting var annerledes. Dessverre er det slik det er. Jeg tenker han har gjort mye for å vise deg at det er der han vil være med. Jeg skjønner også at du føler kroppen ikke er den samme og at du er mindre attraktiv, men det er ikke kroppen din han har valgt, men deg . en oppegående mann vet at kroppen forandrer seg av svangerskap og fødsel. I tillegg så er det nok ikke derfor han har valgt deg. Kroppen er forgjengelig ,den eldes, forandrer seg gjennom hele livet. Han har valgt DEG. Måten du er på, hjernen din, hjertet ditt. Om kroppen ikke føles helt som din egen akkurat nå, så er det fortsatt deg han har valgt slik du er.

Jeg skjønner deg godt. Du skulle jo ønske ting var annerledes. Dessverre er det slik det er. Jeg tenker han har gjort mye for å vise deg at det er der han vil være med. Jeg skjønner også at du føler kroppen ikke er den samme og at du er mindre attraktiv, men det er ikke kroppen din han har valgt, men deg . en oppegående mann vet at kroppen forandrer seg av svangerskap og fødsel. I tillegg så er det nok ikke derfor han har valgt deg. Kroppen er forgjengelig ,den eldes, forandrer seg gjennom hele livet. Han har valgt DEG. Måten du er på, hjernen din, hjertet ditt. Om kroppen ikke føles helt som din egen akkurat nå, så er det fortsatt deg han har valgt slik du er.
Du har nok helt rett, og jeg vet det i grunn selv også. Av og til trenger man bare å høre det fra andre :) Takk for forståelse og støtte :Heartred

Du har nok helt rett, og jeg vet det i grunn selv også. Av og til trenger man bare å høre det fra andre :) Takk for forståelse og støtte :Heartred
Jeg tror at du vet dette inni deg. Dessverre er utroskap slik at man tviler på egen verdi, undres om det kan skje igjen og hva som egentlig var grunnen til at det skjedde den gangen. At en var utro behøver ikke å bety at de vil gjøre det igjen, dere har begge forandret dere siden det skjedde,og også fordi det skjedde. Det er det som er så synd og trist med utroskap, at det henger igjen lenge og hos mange for alltid. Jeg tenker dere må se på hverandre nå. Dere har begge valgt hverandre til tross for det som skjedde, og dere kan faktisk være sterkere som par nettopp pga dere begge vet hva dere kunne mistet.

Prøv å glem det som har vært. Dere har det bra nå og det er nå og framover som gjelder.

For det først, overhode ingenting galt med en mammakropp. Vi har akkurat fått vår nr3 å min kone har aldri vært vakrere! At svigerinna de tar opp dette skjønner jeg ikke. Det synes jeg er dårlig gjort. Men du har vært fra han en periode og selv valgt og komme tilbake selv om du viste at det hadde vært en annen i bilde. Og hvor lenge eller mye er jo egentlig ubetydelig så lenge det er kun deg nå å han viser det tydelig. Kan hende han også pyntet litt på det fordi han forsto alvoret og kanskje følte at det var større kjangs for å få deg tilbake ved å gjøre det sånn. Viktigste er at dette er fortid:-)

Her skjønner jeg ikke hvorfor svigerinnen din velger å ripe opp i ting... Helt unødvendig. Detaljer om det som skjedde for 5 år siden ville jeg ikke hengt meg opp i... Mannen din gjorde noe forferdelig dumt. Han mistet deg og det gikk opp for han hvor dum han var... Han fikk deg tilbake, og er sansyneligvis fullt klar over konsekvensene dersom han skulle gjort noe liknende..
Hadde han derimot gjort det samme igjen ville jeg aldri turt å tilgi.

Utseende er gjerne det første som vi blir tiltrukket av med hverandre, mens det er alt det andre ved oss som skaper kjærlighet. Selv om kroppen er forandret etter et svangerskap og fødsel, så er du likevel deg selv med dine egenskaper. Den som han forelsket seg i og ønsket å stifte familie med.

Det låter som dere har det fint tilsammens. Syns ikkje du skall snu tilbacka og tenke på det som har vart.. otroligt dårligt av henne att grave i det gamle og minne deg på det. Husk på att det er ikke alltid folk vill se oss så væl som det ser ut

Back
Topp