Dårlig samvittighet

Ventetiden

Betatt av forumet
Sensommerbarna 2016
Marsboere 2020
Hei! I dag er jeg 8+2 og vi ser veldig frem til tiden fremover! For litt siden fortalte jeg om graviditeten til familien min, deriblant min søster. Hun ble kjempe glad på mine vegne, men begynte å gråte fordi hun selv prøver å få barn uten å lykkes.. Det var så utrolig vondt å høre dette, spesielt etter at jeg hadde fortalt at vårt ikke var helt planlagt. Vi gråt sammen, både av glede for min del og tristhet på deres vegne. Jeg har fortsatt veldig vondt av søsteren og samboeren da jeg vet hvor høyt de ønsker seg barn. Hun sier selv at jeg skal vite at de er glade på våres vegne, noe jeg vet at de er. Samtidig ser jeg at hun er veldig lei seg, fordi hun ikke vet om de kan få barn selv og når dette kanskje skjer.. De bekymrer seg også over at prøverør koster så mye og at det kan ta tid før de har råd til dette. Det er helt ufattelig at prøverør skal koste 20 000 kr! Jeg har så lyst til å hjelpe, samtidig som det er vanskelig.. Er det noen som har noen tips å komme med, enten det er trøstende tips jeg kan gi til min søster, eller andre tips til min søster som prøver? Så setter jeg stor pris på det!! <3 livet er jammen urettferdig.. Jeg sender mine tanker til alle dere der ute som prøver.. Ikke gi opp håpet-det er fortsatt muligheter der ute!
 
Vi prøvde i 2 år før vi lykkes. Etter at vi hadde prøvd i et år fortalte min svigerinne at hun var gravid med barn nr 3. Jeg ble veldig glad på deres vegner men når jeg kom hjem satt jeg å gråt og gråt. Føltes så urettferdig. De klarte det på noen få mnd å vi hadde prøvd så lenge. Følte meg fæl som tenkte slik. Fortalte det til henne og da endte det med at hun snakket lite om graviditeten og jeg følte meg "utestengt" fordi hun prøvde å unngå at jeg skulle bli lei meg.
Så mitt tips er å inkludere henne, men kanskje ikke KUN snakk om babyen. Snakk med henne om hva hun er komfortabel med.
Og hils henne å si at for det om prøverørsbehandling er dyrt så får man ikke en regning på 20 000 plutselig. Det er 500kr her og 200kr der og plutselig så var det ganske overkommelig alikevell ;) den "verste" regninga var medisiner som kom på 3000 + 1000kr samme mnd. (Og ikke alle trenger det)
Ble et veldig langt svar, men kjenner meg så veldig igjen i søstera de.
Sender dere begge en klem <3
 
Prøv å vær helt naturlig ikke over beskyttende eller over inkluderende. Jeg blir svært lett gravid og min bror og hans kone slet. Vi prøvde å være naturlig men der var vanskelig . Da de endelig lykkes ringte de nesten døgnet rundt for råd.
 
Kjenner meg litt igjen i den følelsen, her er vi to venninner som er gravid, mens to andre sliter litt mer, en holder no på med prøverør. Og ville selv så fryktelig gjerne bli gravid, da søs kom og fortalte meg at hun vurderte abort.
Har ingen gode tips, bare gode tanker til dere :Heartred
 
Vi var ute med 10500 på første forsøk.. og var fordelt over 5 uker... husk at alle prøverør over 16000 dekkes av helfo. .. :)
Noen medisiner pr gang var på 1000 kr og største regningen var på 4000 , var da hormon sprøytene... etter nesten 4 år som prøvere så lykkes vi på 1.forsøk :)
 
For oss tok det 6 år før vår første baby kom til verden.Hadde egentlig gitt litt opp, med mange prøverørsforsøk osv. Helt på egenhånd fikk vi plutselig til alikevel:) Nå er han 10 mnd og nå er plutselig nr 2 på vei:) Så en skal aldri gi opp håpet:)
 
åh, jeg kan forstå at det der var vondt.. men samtidig, ikke la dette "ta fra deg" gleden din. hun er nok mer glad på dine vegne enn hun klarer å sette ord på. men samtidig vondt for henne. Vi prøvde i 3 år før denne spiren satt. og hver gang en venninne eller bekjent rundt meg ble gravid presset tårene på. det er en vond påminnelse, men det viktigste er å ikke gi opp håpet <3 Jeg krysser fingrene for søsteren din jeg <3
 
Så fint at dere snakket åpent om det, jeg tror dere har et godt utgangspunkt der.

Synes det Kath3ne sier om å inkludere henne men også snakke om andre ting høres veldig fornuftig ut.

Har de fått vite hva som er grunnen til at de sliter? Er det hun eller ham? Hos en venninne av meg var det mannen som var problemet, men han fikk noen hormoninnsprøytninger og så var alt i orden og de ble gravide.
 
Vi prøvde i 2 år før vi lykkes. Etter at vi hadde prøvd i et år fortalte min svigerinne at hun var gravid med barn nr 3. Jeg ble veldig glad på deres vegner men når jeg kom hjem satt jeg å gråt og gråt. Føltes så urettferdig. De klarte det på noen få mnd å vi hadde prøvd så lenge. Følte meg fæl som tenkte slik. Fortalte det til henne og da endte det med at hun snakket lite om graviditeten og jeg følte meg "utestengt" fordi hun prøvde å unngå at jeg skulle bli lei meg.
Så mitt tips er å inkludere henne, men kanskje ikke KUN snakk om babyen. Snakk med henne om hva hun er komfortabel med.
Og hils henne å si at for det om prøverørsbehandling er dyrt så får man ikke en regning på 20 000 plutselig. Det er 500kr her og 200kr der og plutselig så var det ganske overkommelig alikevell ;) den "verste" regninga var medisiner som kom på 3000 + 1000kr samme mnd. (Og ikke alle trenger det)
Ble et veldig langt svar, men kjenner meg så veldig igjen i søstera de.
Sender dere begge en klem <3

Uff, det er trist at man føler det sånn.. samtidig er det veldig koselig å høre at dere fikk det til etter 2 år!
Det tipset om å inkludere med måte skal jeg jammen ta med meg videre! og så godt å høre at prøverør ikke må betales på en og samme gang. Det gjør ting kanskje enda lettere. Tusen takk for svar <3
 
Vi var ute med 10500 på første forsøk.. og var fordelt over 5 uker... husk at alle prøverør over 16000 dekkes av helfo. .. :)
Noen medisiner pr gang var på 1000 kr og største regningen var på 4000 , var da hormon sprøytene... etter nesten 4 år som prøvere så lykkes vi på 1.forsøk :)

Så om det blir dyrere enn 16 000 kr dekker Helfo resten? Hva med om man må prøve to ganger, dekker Helfo hele den andre gangen da? Dette vet jeg lite om, og tror ikke søsteren min har satt seg så veldig inn i akkurat dette. Men dersom man får resten dekket og man kan betale det andre litt nå og da, så skal jeg jammen nevne det for henne! Tusen takk for tips!! Og så godt å høre at det funket for dere! :)
 
Så om det blir dyrere enn 16 000 kr dekker Helfo resten? Hva med om man må prøve to ganger, dekker Helfo hele den andre gangen da? Dette vet jeg lite om, og tror ikke søsteren min har satt seg så veldig inn i akkurat dette. Men dersom man får resten dekket og man kan betale det andre litt nå og da, så skal jeg jammen nevne det for henne! Tusen takk for tips!! Og så godt å høre at det funket for dere! :)

Først må man utredes av en gynekolog. Så henviser gynekologen de videre til en klinikk. Det er gjerne lang ventetid så hvis de ikke allerede er i gang så råder jeg de til å begynne med engang. Det skal tas blodprøver osv. Mannen må sjekke svømmerne.

Så blir man innkalt til forsamtale. Der må mannen også bli med. Han må som regel ta en ny prøve. Det er en egenandel for begge denne gangen på ca 350 kr per person. Så lenge de ikke har frikort. Så finner de ut behandling utifra hva som er årsaken. Hvor mye det vil koste avhenger av om hva slags behandling du må ha. Som regel er noe som heter lang protokoll litt dyrere. Jeg hadde kort og måtte hente ut medisiner for ca 4000 - 6000 med engang. Men så brukte jeg ikke veldig mye mer enn det på hele forsøket. Ca 8000 til sammen på alle kontroller osv. Når du begynner med medisiner så har du gjerne en eller to kontroller før selve uttak/innsett da må du også betale egenandel på 350(men da er det bare for dama). Uttak/innsett koster 1500(pluss evt. Egenandel for mannen på 350). Så er det gjerne medisiner igjen etter uttak.

Så greia er at du kan hente ut litt og litt, men det er ofte vanskelig å få tak i medisinene og du må ha de til riktig tid så det er lurt å ha spart opp litt før du begynner. Du må betale for alt men du får tilbake det du bruker over 16000 på medisiner.
 
Akkurat som Emiliemor sier :)
Alt over 16000 dekkes av helfo :)
Dersom vi må gjennom et nytt forsøk for barn nr2 så må vi bare ut med 6000 til da vi har fått godkjent de 10500 :)
Jeg hadde frikort så ingen ultralyd undersøkelser og forsamtale betalte vi for...
Kun innsett på 1500 :)
 
jeg vil bare si: kudos til dere som har måttet få hjelp og kommet så langt som dere har <3 jeg blir så glad på deres vegne! Dere viser en enorm styrke over å dele slikt <3 det er håp for alle <3
 
jeg vil bare si: kudos til dere som har måttet få hjelp og kommet så langt som dere har <3 jeg blir så glad på deres vegne! Dere viser en enorm styrke over å dele slikt <3 det er håp for alle <3

<3 <3 <3
 
Akkurat som Emiliemor sier :)
Alt over 16000 dekkes av helfo :)
Dersom vi må gjennom et nytt forsøk for barn nr2 så må vi bare ut med 6000 til da vi har fått godkjent de 10500 :)
Jeg hadde frikort så ingen ultralyd undersøkelser og forsamtale betalte vi for...
Kun innsett på 1500 :)
Er det ikke 16000kr per barn? At du starter på nytt når du skal søke om prøverør for barn 2? mente det var 16000kr Per barn for opptil 3 forsøk. Misforstått jeg da kanskje:p
 
Det er som det de andre jentene skriver at du trenger ikke nødvendigvis og betale alt på en gang for hele prosessen tar jo gjerne litt tid, hvertfall på lang protokoll. Og det er ikke alltid man betaler oppmot 20000kr. Tror jeg betalte rundt 8000kr jeg for medisiner og kontrolltimene.

Og jeg kan (nesten) garantere deg for at hun er kjempe glad på dine vegne. Jeg hadde selv prøvd i 4 år der mange fikk barn i mellomtiden inkludert en som står meg når som har 3 fra før og ikke ville ha fler. Men jeg var kjempe glad for det. Syntes livet var urettferdig men jeg var kjempe glad. :)
 
Tusen takk for alle støttende ord! <3 Det setter jeg veldig pris på. Jeg gleder meg til å fortelle alt dette videre til søsteren min, hun kommer til å bli så glad!!
 
Vanskelig situasjon det der, men det kommer nok til dem også så viktig at du tillater deg selv å glede deg over din situasjon likevel. Her fikk svigerinne vite om det og fikk seg ikke til å gratulerer oss engang fordi hun selv har prøvd noen mnd uten hell. Forstår at hun synes det er kjipt, men noen ganger må man bare oppføre seg anstendig selv om ting ikke går helt veien for en selv, så min sympati blir vel heller deretter. Sånnsett er det jo veldig bra at du og søsteren din kan prate om det på godt og vondt :)
 
Back
Topp