Dårlig samvittighet

Meluca

Gift med forumet
Desemberskattene 2014
Sliter så med dårlig samvittighet for tiden. Er jo dødstrøtt før ungene er i seng. Å i værstefall så legger jeg meg samtidig som dem. mellom 18 og 19.
Jeg har ikke energi til å få gjort noe i huset, så føler at noen har slippet en bombe med klær og leker i hele huset.
Jentungen er i sin beste trassalder å " ingen bestemmer over meg " periode.. Skal få noe rådgivning fra pedleder i barnehagen siden hun ser at jeg sliter litt med dette med trassen. Hormoner og trassalder = veeeldig dårlig deal.
De siste ukene så har ungene sloss konstant. Så den tiden de er i barnehagen er en fryd.
Huff høres jo ut som om jeg hater ungene mine, men det gjør jeg altså ikke. Er bare forferdelig sliten for tiden.

Så den samvittigheten terer veldig på meg akkurat nå.

Var ikke meningen at dette skulle bli en klagetråd, men det ble vist det i likevel.

Du er ikke alene altså. Ser mange av oss sliter med samvittigheten ovenfor barn, mann og hus, nå som ikke formen er på topp.

Men du, det gjør ingenting at huset er bomba i noen uker. Eller at ungene må klare seg litt mer selv i en periode. Det går fint å forklare at mamma er litt syk/dårlig form.

Om noen uker er vi forhåpentligvis bedre :) Vi må ikke gjøre det enda tyngre for oss selv med dårlig samvittiget i tillegg. Alle gjør så godt de kan, og snart bli det bedre!

Kjære deg, ta et pust i bakken og slapp av litt. Du er gravid og dermed trenger ikke muligheten til å være supermamma å være til stede. Det er ikke lett å se huset forfalle, det er slik her og. Man er sliten og gjerne kvalm med masse hormoner som tuller med humøret. Det er slitsomt og dersom vi skulle tatt vare på huset ville vi ligget langflat på sofaen hele dagen.

Tror du må forvente litt mindre av deg selv og ta vare på deg selv :)

Hadde jeg ikke kunnet "late" meg om dagen hadde jeg vært helt kaputt. Å ikke ha matlyst tærer på. Alt ordner seg.

Tips til trassen. Les boken De utrolige årene. Ros ALT du ser som du vil jentungen skal gjøre. Prøv å lek med henne der hun kan bestemme, si positive ting om valgene hun gjør. Og prøv å ignorere eventuelle tantrum.
Snakk om følelser. Sint, lei seg, plages og fokuser på klare selv. :)

Har tatt kurset og kan virkelig anbefale det. :)

Jeg sliter også med denne samvittigheten, men de er som de andre sier her; det er bare for en periode. Huset ser ut som et kaos, og det skjærer i hjertet hver gang jeg må si at mamma ikke orker. Men det blir bedre!! Og barna våre kommer ikke til å ta skade av disse få ukene.

Hadde jeg ikke kunnet "late" meg om dagen hadde jeg vært helt kaputt. Å ikke ha matlyst tærer på. Alt ordner seg.

Tips til trassen. Les boken De utrolige årene. Ros ALT du ser som du vil jentungen skal gjøre. Prøv å lek med henne der hun kan bestemme, si positive ting om valgene hun gjør. Og prøv å ignorere eventuelle tantrum.
Snakk om følelser. Sint, lei seg, plages og fokuser på klare selv. :)

Har tatt kurset og kan virkelig anbefale det. :)
Takk for tipset. Denne trassen er ikke bare bare å handtere når hun er min første. Godt man kan få litt hjelp, råd og veiledning av og til :)

Dere aner ikke hvor godt det er å høre at deres hus også er bomba til tider. Får prøver å tenke litt mer positivt og på meg selv fremover. Skal på kafe tur i morgen med en gravid venninne. ( termin 21 mai ) Så spent på om hun melder avbud for at evt fødsel er i gang eller om hun kommer :P

Har det helt likens! Føler jeg er sur og vanskelig ovenfor hun på 4... :(
Men er kvikkere på kveldene faktisk. Men fra formiddagen til 4-5 tida kjennes det ut som jeg er halvdau.... Selvfølgelig når jeg er på jobb.

veldig godt å sjå der e fleire so he d slik.. tungt no første tida.. å alle he høg forventninga om at alle andre ska ha d strøkent rundt sej, men d e no ikkje slik i realiteten.. slappe av å prøve å komme til hektene igjen :)

Back
Topp