Dårlig samvittighet

Emlas

Flørter med forumet
I går spiste jeg sushi. Jeg har hørt man kan spise det så lenge man vet fisken var fersk. Å det vet jeg. Men føler meg så usikker. Sist svangerskap holdt jeg meg unna ALT sånn. Men klarte ikke å finne noe om det på matportalen når jeg sjekka der (søkte da via telefonen). Planen var jo egentlig å holde seg unna. Så jeg hadde jo ikke søkt i forveien. Men jeg klarte ikke holde meg unna! å nå kjenner jeg at samvittigheten tar meg. For tenk om jeg nå har skadet spira mi! Off. Er det noen som kan bekrefte at det er ufarlig å spise rå fisk under graviditeten? Eller tar jeg heilt feil.?:0

Jeg spurte jordmor om dette og hun sa matportalen.no var trygg å følge ang hva man kan/kan ikke spise. Hu sa leger og jordmødre bruker matportalen når de gir tips til gravide.

Matportalen.no sier: 
Gravide kan spise sushi laget av rå, fersk marin fisk, men bør unngå produktene på listen over. 

Listen du bør unngå er:
  • Rakfisk (bakterier).
  • Hvalkjøtt og selkjøtt (fremmedstoffer).
  • Blåkveite over tre kilo (fremmedstoffer).
  • Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo (fremmedstoffer).
  • Eksotisk fisk som: Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt (fremmedstoffer).
  • Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel Svolværpostei og Lofotpostei (fremmedstoffer).
  • Brunmat i krabbe og hummer, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell (fremmedstoffer).

Jeg spiser sushi ofte så sant jeg føler meg trygg på hygienen på stedet som lager sushi, og jeg unngår fisketypene på listen.

Jeg er sushi-fan :-)

Vi var hos noen venner å spiste:) så er ganske trygg på fisken. Det er heilt utrolig godt. Har drømt om det i evigheter. Så va litt vanskelig å takke nei når det stod rett foran meg og jeg visste jeg hadde hørt at så lenge det var ferskt var det greit. men fant ikke den bekreftende setningen:p

Sushi e trygt bare å unngå dei på listå, og meine at tunfisk og står på matportalen si lista, siden denne fisken kan lagre miljægifter som kvikksølv...

Sushi e digg når d e laga riktig!!! Nam!

Bare å ikke spise bitene med tunfisk det, har hørt at man ikke skal ha rogn heller, men er ikke sikker på den....

Nam Sushi emoticon

I dette tilfellet var det bare laks og scampi::) da blir det mer sushi på meg i løpet av graviditeten:)

Back
Topp