Dårlig samvittighet!

Guest
Jeg har en sønn på 16 mnd. Og "måtte" i slutten av permisjonen min være på skolen i noen uker. Han begynte i barnehagen når han var 8 mnd, og var der når jeg var på skole. Og jeg har så forferdelig dårlig samvittighet for det. Tenker på det hele tiden, at han var så liten når han begynte. 
Nå får jeg fortsatt dårlig samvittighet når jeg må på jobb, fordi jeg heller vil være sammen med han. Jeg venter også et barn til nå, og får også dårlig samvittighet fordi jeg føler jeg ikke har fått brukt nok tid med han, og at jeg snart skal dele oppmerksomheten min på to barn. 

Og nå har han falt og slått seg, og måtte sy. Og igjen har jeg så utrolig dårlig samvittighet for at jeg ikke holdt han i hånden så han ikke falt, eller hadde ryddet bort det han sklei på, eller at vi ikke var et annet sted osv.. Gråter mye og syns så synd på han og føler det er min skyld.

Så det jeg lurer på er, er det vanlig å ha SÅ mye dårlig samvittighet? Gutten min har det jo bra, så burde jeg "stoppet" å ha så mye dårlig samvittighet, eller har jeg rett og slett gjort ALT feil? 
 
Hei!
Det du forteller her vitner om at du er en svært kjærlig og omsorgsfull mor. En mor som har så mange gode ,og omsorgsfulle tanker om sitt barn, vil sjeldne kunne gjøre noe galt overfor barnet sitt. Barnet ditt er også istand til å oppfatte den godhet som du føler for ham. BArnehagepersonalet er også opplært til å vise god omsorg og formidle trygghet for barna som de passer på. Jeg synes ikke at du skal bruke kretene dine på å ha dårlig samvittighet. Tenke heller på alt det gode du gjør for ditt barn. Det er av helt avgjørende for ditt barns utvikling. Barn som opplever å ha gode og omsorgsfulle foreldre, vil også takle godt det å få søskenå dele oppmerksomheten med Dette vil i stor grad være med på å utvikle barnets empati for andre, samtidig som det oppstår søskenkjærlighet. Du er helt sikkert den beste moren ditt barn kan få. Ved å vise at du er glad for å være sammen med gutten din, vil du bidra til at han får utvikle alle sine sider. Lykke til videre og vær stolt av deg selv og din familie! Beste hilsen Elin
 
Back
Topp