Dårlig samvittighet overfor storesøsken

Montro93

Forelsket i forumet
Stjerneskuddene 2024
Hei.
Vi fikk nummer to for to måneder siden. Eldste blir snart to år. Sliter sånn med dårlig samvittighet for eldste. Minsten er skikkelig klistremerkebaby. Sover kun på meg. Helst med puppen i munnen. I tillegg vár på lyder, så ofte må jeg gå i et annet rom og amme for å få han til å sove på ettermiddagen/unngå at han blir overtrøtt. Det innebærer at jeg kan bli borte i en time av gangen. Føler at jeg får så lite tide med eldste da minste er veldig avhengig av meg. Eldste har det veldig fint med pappaen sin altså, og er en veldig trygg og glad unge. Det er vel hovedsakelig jeg som kjenner på vonde følelser rundt dette her. :(

Noen som har erfaringer å dele, eventuelt tips til positive tankestrategier?

Løsningen her var bæretøy på babyen og etterhvert slyngevugge hvor hun godtar å sove mens det er litt bråk rundt og også kan slappe av om magen er i ulage eller kveldsuro. Men jeg må sitte ved siden av og vugge i jevnt tempo hele tiden eller pappaen kan gjøre det.

jeg prøver å ta igjen i helgene eller gjøre små ting, som ta på pysj eller hjelpe til med klær før avreise ti bhg sånn at ikke alt bli med hjelp fra pappaen. Og etterhvert fant jeg ut at babyen og pappa må være litt mer sammen og at det går bra om hun skriker litt mens han bærer henne og at jeg bader storebror for eksempel. Hun hadde kanskje roet seg raskere med puppen, men så lenge hun ikke er sulten fant samboer etterhvert frem til sine egne måter å roe henne litt på om jeg ikke var i rommet.

Kan også ta igjen litt i helgene, når baby er mett pg trøtt kan pappaen her hjelpe til med babysoving mens vi leker rett utenfor, så har man mulighet til å bytte om babyen må ha mer melk. Vår godtar flaske da så det gir litt mer frihet om jeg pumper på forhånd, så kan vi være borte litt lenger.

Det går nok helt fint med toåringen :) tar bare litt tid før man er inne i en ny familiedynamikk. Her har jeg ei som straks er 3 mnd og en på 3 år. Synes etterhvert vi begynner å komme inn i en ny rytme, men fortatt litt utfordringer de ettermiddagene jeg er alene med begge ungene og babyen er sliten og storebror er sliten :s

Har tette barn og både mammahjerte og nr 1 hadde det ikke helt greit den første tiden etter at nr 2 kom til verden. Her fant jeg ut at jeg måtte sette av minimum 30 min med egentid til nr 1 hver dag. Da tok pappaen å passet på nr 2. Han klarte ikke å roe like fort som meg, men som veivalsa skriver over fant pappaen etterhvert måter å roe henne på. Pappaen satte etterhvert stor pris på den egentiden han fikk med den lille, mens jeg var sammen med storebror. Som oftest gikk han en tur med vogna eller gav babyen et bad. Jeg og storebror brukte tiden på å leke, lese bok eller bord aktiviteter. Det hjalp veldig på mammahjerte og merket stor forskjell storebror også. Han ble mye mer tolmodig ovenfor lillesøster. Når nr 3 kom gjorde vi det samme hvor jeg hadde egentid med de to største, mens pappen tok babyen.

Back
Topp