Dårlig samvittighet ang. amming

Hannus

Elsker forumet
Januarskatter 2015
Jeg har helt siden vi kom hjem fra sykehuset med lillemor hatt lite melk. Nå er hun 9 uker og det virker som det går mot slutten. Lillemor bare kaver og hyler når jeg legger hun til, suger to-tre ganger og slipper. Sånn fortsetter det helt til jeg gir opp og finner flasken, og den tar hun med en gang (vi har ingen problemer med sugetaket, så er ikke derfor). Har prøvd å pumpe meg i hele dag for å ha klar en flaske til vi skal på tur i morgen, men jeg får ikke nok til en hel flaske engang. Siste gangen fikk jeg under 20 ml, tilsammen på begge puppene..

Hun har begynt å flate ut på kurven sin, selv om jeg vi har økt mengden mme, så det må vel bety at hun ikke får i seg noe særlig når jeg ammer hun lenger. Føler jeg har gjort alt for å prøve å øke produksjonen, men nå er jeg rett og slett lei. Helt siden jeg måtte begynne med tillegg har ikke malingen vært noe kos i det hele tatt. Har tvunget meg til å fortsette mye lengre enn jeg ønsket. Har gruet meg til hver mating fordi jeg synes det er stress og slitsomt å først løpe og sette på flasker, koke vannet, amme, blande flaske, amme igjen, flaske. Det går gjerne 1,5 time på hver eneste mating. Men nå de siste to dagene har jeg ikke ammet (pumpet mellom matingene), og synes alt går lekende lett. Har ferdigkokt vann linet opp i kjøleskapet og bruker 2 sekunder på å lage til hver flaske. Koser meg når jeg gir, får masse øyekontakt, bruker ikke like lang tid og har kontroll på hvor mye hun får i seg. Men samtidig får jeg så sykt dårlig samvittighet for lille, føler at jeg gir opp på en måte.. Mamma skremte meg litt også når hun mente at det er fordi hun ikke ble ammet at hun har et dårlig forhold til sin mor. Føler jeg er flink å gi nærhet utenom, men vet jo aldri. Vet også at jeg ikke skal høre på andre, og ikke har noen grunn til å få dårlig samvittighet for det er jo ikke min feil. Men klarer liksom ikke slå meg til ro med at jeg skal slutte å amme, og er redd hun ikke skal føle den tilknytningen til meg som barn som blir ammet gjør til sine mødre.

Hadde egentlig ikke noe spørsmål, og dette ble langt og rotete, men måtte bare lufte tankene litt.. Det blir jo folk av mme barn også, gjør det ikke?

EDIT: pumpet igjen nå. Kom ikke en eneste dråpe fra den ene puppen og litt under 10 ml på den andre. Har ikke ammet siden forrige pumping og det er ca 3 timer siden, så det burde vært "fullt". Betyr dette at det faktisk er tomt nå?

Hvorvidt det er "tomt" for melk eller ikke kan ikke jeg si noe om. Pumping har ikke fungert for meg på noe tidspunkt, men jeg fullammet til 5,5 mnd til jeg introduserte mat. Ammer fortsatt ved 10 mnd, men får ikke ut noe ved pumping.

MEN det jeg skulle si ellers - du er ikke en dårlig mor hvis du velger å gi flaske! Babyen din trenger mat!

Det er mange som får flaske nå til dags og jeg har aldri hørt at det er årsaken til er dårlig forhold med sin mor. Får man et dårlig forhold med sin mor så er det nok enda flere faktorer som spiller inn. Det virker som om du er bevisst hvordan du kommuniserer og gir nærhet til babyen din - DET er viktig og riktig det!

Du skal ikke bare holde på med amming, men også mamming. Der viktigste er at barnet ditt får nok næring, nærhet og kjærlighet. Om det kommer fra en pupp eller en flaske er uten betydning.

Gjør det som kjennes riktig for DEG - det er trossalt du som vet best hva som er riktig for deg og babyen din.

Gi flaske med god samvittighet, hvis det er det du velger å gjøre :) kos deg med babyen din - tiden nå er så dyrebar :)

Jeg heier på deg! :D

Ikke anstreng deg så mye! Mm er vel og bra, men hvis det tærer så mye på deg så tror jeg at du mister mye av det barseltiden har å by på. At du bekymrer deg hjelper ikke så mye på melke, og barnet tar opp at noe er galt.

Går det ikke så går det ikke. Du har gjort et helhjertet forsøk og det ser ut til å funke best med mme for deg. Barnet trenger mer enn melk, og du har mye annet å tilby. F. Eks kos og nærhet. Du er fortsatt verdens beste mamma for barnet ditt. <3

Hvis du føler at å gå over til MME er det rette for deg og ditt barn så gjør du det! Man kan gi like mye kjærlighet og omtanke til barnet ditt gjennom en flaske som gjennom en pupp.

Det moren din sier om at hennes forhold til moren ble dårlig fordi hun ikke ble ammet er bare sludder og vas. For det første, hadde ingen nevnte det hadde hun ikke engang visst at hun ikke ble ammet. For det andre er det slik at vi mennesker velger hvem vi har gode og dårlige forhold til, det er ikke avhengig av slike forhold som vi ikke en gang kan huske. Vil ikke tro hun ble traumatisert av å få flaske.

Gi deg med rak rygg! Du har prøvd og det er det viktigste. Jeg syns også det er viktigere at du og barnet får en god tid sammen. En stresset og frustrert mor er ikke noe allright verken for barnet eller moren selv.

Hadde det på akkurat samme måte som deg, melkeproduksjon min kom sent i gang å fikk aldri stor nokk produksjon til å dekke behovet til gutten min. Jeg forsøkte å amme av begge bryst men dette var ikke nokk dermed måtte han få mme i tillegg til mm. Dette syntes jeg også var vanskelig, for brukte utrulig mye tid å energi på dette. Så jeg valgte å avslutte med ammingen å gå kun til mme, dette har gjort til at både jeg å barnet mitt har fått det bedre.

Så anbefaler deg å tenke hva som er best for deg. Hvis du ønsker å amme så gjør det, mem hvis du synes det er vanskelig så ta valget å avslutte. Barnet å du vil ha et like godt forhold om du ammer eller ikke, det viktigste er at du har det bra.

Takk for svar! ❤ kjenner det er litt enklere nå. Tror det er det beste for både jenten min og megselv. Og så får jeg bare snu ryggen til de som mener noe annet..

Skal nok klare å dekke behovene hennes både for mat og nærhet på andre måter. :)

Takk for svar! ❤ kjenner det er litt enklere nå. Tror det er det beste for både jenten min og megselv. Og så får jeg bare snu ryggen til de som mener noe annet..

Skal nok klare å dekke behovene hennes både for mat og nærhet på andre måter. :)

Det finnes mange bedrevitende der ute som har mange meninger om hva som er best. Men du må finne det som er best for deg. Prøv å ikke bry deg om hva andre mener, de vet ikke hva du går igjennom. Så lenge du har det bra kan du bruke energien din til å kose deg med barnet ditt

Ganske lik min historie dette! Fikk aldri i gang melkeproduksjonen tilstrekkelig...ga min lille erstatning med kopp de første 2 ukene i tillegg til ofte amming, men la minimalt på seg. Jeg har heller aldri fått til mer enn 20 ml fra begge brystene ved pumping...Dessuten fikk han mye luftsmerter pga koppmating så jeg kapitulerte og begynte å gi flaske etter hver amming. Nå legger han ihvertfall på seg! Tenkte jeg skulle forsette med delamming slik at han ivertfall fikk i seg litt MM. Flaskematingen har dessverre resultert i at han blir veldig utålmodig og irritert under amming...slipper brystet, gråter , drar og kaver....syntes hele ammesituasjonen er bare stress og lite kos....nå tømmer han brystene ennda dårligere og jeg tror dette har resultert i tilstoppede melkeganger da jeg har fått plutselige smerter som kommer og går. han er bare 1 mnd og allerede nå greier jeg ikke å se for meg å skal fortsette slik men som hos deg gjør dårlig samvittighet at jeg "holder ut". Syntes du har vært svært tålmodig som fortsatt greier å holde på!

Back
Topp