Dårlig sørvis

Ilona85

Glad i forumet
Vi var på småtroll å kjøpte en babysafe (en sånn natt pose for at barnet ikke skal spenne av seg dynen,snu seg på magen osv..) Men så var glidelåsen bake på den. Noe som gjorde at hun fikk glidelåsen stikkende opp i nakken stakkars. Vi hadfd e den på henne i ca 10minutter. Men da vi skulle levere den tilbake sa de at vi hadde ikke rett på penger tilbake fordi den var åpnet[>:] Er det bare meg...eller høres det lit urealistisk ut??? Jeg mener man har kjøpt en vare man ikke er fornøyd med..har man ikke rett på pengene tilbake eller bytterett????

Er den ødelagt kan de ikke nekte deg noe, tror jeg [&:]

Jeg tror ikke man har det lenger når man har tatt den ut av pakningen.. Det er noe dritt ja!

om det ikke vises at den er åpnet skulle det da ikke være noe problem...

Så lenge dere har tatt den ut av pakningen, og hatt den på jenta deres er det vanlig at dere ikke får levert den inn igjen.
De må jo eventuelt selge den videre, og det er ikke lett når den er brukt..
Selv om det er kun for ti min..
Må nok heller spørre om slike ting før man kjøper dem. Selv om det ikke er alt man kan tenke på heller. [:D]

Butikker har mange forskjellige interne rutiner for slikt, men vær klar over at lovverket alltid overstyrer butikkens egne påfunn/rutiner. "Lov om kjøp" og "Lov om forbrukerkjøp" regulerer dette, og iht. de har du alltid rett til å levere tilbake en vare hvis den ikke svarer til forventningene/det som ble lovet eller hvis det er noe feil på den. Det er helt uavhengig av om varen er pakket opp eller ikke (hvordan skal man ellers få prøvd den?)! I deres tilfelle ville det være naturlig å kunne bytte varen eller heve kjøpet, da varen ikke lar seg bruke uten at det er ubehagelig/skadelig for barnet.

Hvis butikkpersonalet prøver å stå fast på sitt er det bare å henvise til loven. Ta gjerne en titt på lover og forskrifter på www.lovdata.no.

Opplever jeg noe slikt pleier jeg bare å bestemt be om å få prate med daglig leder og sier noe sånn som at "Som angitt i paragraf X i den eller den loven/forskriften har jeg krav på å få bytte denne varen eller heve kjøpet. Jeg regner med dere ønsker å løse dette i henhold til norsk lov slik at jeg slipper å kontakte Forbrukerombudet?" Det fungerer alltid greit, alle blir så smørblide da, atte [:D]

Hallo...En vare en selger på denne måten skal jo ikke på noen måte være skadelig for barnet!!!
Har du i tilegg kvittering,og posen fra varen skal de kunne ta tilbake uansett...
Ellers så slår jeg meg på LindaB sin måte å ta slike ting på- genialt![;)]

ORIGINAL: LindaB

Opplever jeg noe slikt pleier jeg bare å bestemt be om å få prate med daglig leder og sier noe sånn som at "Som angitt i paragraf X i den eller den loven/forskriften har jeg krav på å få bytte denne varen eller heve kjøpet. Jeg regner med dere ønsker å løse dette i henhold til norsk lov slik at jeg slipper å kontakte Forbrukerombudet?" Det fungerer alltid greit, alle blir så smørblide da, atte [:D]

He he, kult svart. Kan du paragrafene, eller bare "later" du som?

ORIGINAL: LindaB

Butikker har mange forskjellige interne rutiner for slikt, men vær klar over at lovverket alltid overstyrer butikkens egne påfunn/rutiner. "Lov om kjøp" og "Lov om forbrukerkjøp" regulerer dette, og iht. de har du alltid rett til å levere tilbake en vare hvis den ikke svarer til forventningene/det som ble lovet eller hvis det er noe feil på den. Det er helt uavhengig av om varen er pakket opp eller ikke (hvordan skal man ellers få prøvd den?)! I deres tilfelle ville det være naturlig å kunne bytte varen eller heve kjøpet, da varen ikke lar seg bruke uten at det er ubehagelig/skadelig for barnet.

Hvis butikkpersonalet prøver å stå fast på sitt er det bare å henvise til loven. Ta gjerne en titt på lover og forskrifter på www.lovdata.no.

OI, at du tør! Jeg er alt for pinglete når det kommer til slike ting! Endten snur jeg og går med halen mellom beina, eller så har jeg med meg mammaen min! [:)]

Hehe![:D] Takk for alle svar jenter! Får håpe de hører på meg da. Skal dra dit på mandagen.

Back
Topp