Dårlig opplevelse hos legen i dag..

Nummertoimars

Blir kjent med forumet
Nå kom jeg akkurat ut fra legekontoret.. og jeg er egentlig ganske lei meg og skuffa! Dette var mitt første møte med den nye fastlegen min, og samboeren min og jeg var superspente for vår første svangerskapskontroll (jeg er et sted mellom 6+5 og 7+5). Legen nærmest så rart på oss da vi kom inn, nesten litt sånn «hvorfor er dere her egentlig?». Hun nektet å ta de forskjellige prøvene, fordi hun mente det var aaalt for tidlig. Ikke en eneste gang spurte hun hvordan jeg følte meg, om min helse, eller noen ting. Jeg er jo bekymret siden jeg ikke vet eksakt hvor langt jeg er på vei, og siden jeg bare føler murringer på en siden er jeg redd for svangerskap utenfor livmoren. Jeg spurte om hun kunne måle hcg i blod, og det ville hun ikke. Etter mye ‘om og men’ fikk jeg en henvisning til tidlig UL da..

Både samboeren min og jeg ble helt sjokkert over hvor kjip den dama var, og jeg ble skikkelig lei meg og skuffa! Jeg vil ALDRI sette min fot i hennes legekontor igjen. Jeg er bare så overaasket over hvordan et menneske (en lege!!) kan ha så lite forståelse for at dette er det største som har skjedd oss, og at vi ønsker svar! Hva synes dere jeg skal gjøre nå? Slutte å gå til fastlege og heller forholde meg kun til jordmor/helsestasjon? Går det an?

min erfaring er at når det gjelder graviditet så er det mye bedre å forholde seg til jordmor enn lege. Ene legen jeg var hos sa det selv også. De kan mye mer om dette enn legene.
Synes også at mannlige leger er mye mer sympatiske når det gjelder graviditet enn kvinnelige leger. Da spesielt kvinnelige leger som selv har barn.

Her var jeg aldri innom fastlegen i svangerskapet. Tror ikke han liker å forholde seg til gravide kvinner hehe. Så de to gangene en MÅ være hos lege var jeg hos turnusleger. Og det var bare for å få tatt de nødvendige prøvene. Alt annet snakket jeg med JM om :)

Så utrolig leit at du hadde den opplevelsen! :(
Du må ta de obligatoriske blodprøvene rundt uke 12-16, men annet enn det så kan du faktisk kun velge å gå til jordmor hvis du vil det :)
Lykke til! Håper du får ul fort! :)

Jeg skjønner at det føltes dårlig å ikke bli hørt men det er ingenting å bekymre seg over at du ikke vet akkurat hvor langt du er på vei. Så har ho nokk rett, blodprøver må tas etter uke 12 for eksempel.

min erfaring er at når det gjelder graviditet så er det mye bedre å forholde seg til jordmor enn lege. Ene legen jeg var hos sa det selv også. De kan mye mer om dette enn legene.
Synes også at mannlige leger er mye mer sympatiske når det gjelder graviditet enn kvinnelige leger. Da spesielt kvinnelige leger som selv har barn.

Her var jeg aldri innom fastlegen i svangerskapet. Tror ikke han liker å forholde seg til gravide kvinner hehe. Så de to gangene en MÅ være hos lege var jeg hos turnusleger. Og det var bare for å få tatt de nødvendige prøvene. Alt annet snakket jeg med JM om :)
Akkurat det samme har jeg også erfart! Mannfolk er mye mer sympatiske enn kvinnelige leger når det gjelder graviditet..

Forøvrig - grunnen til at en kontakt med legen under svangerskapet kan være greit er i tilfelle du skulle trenge sykemelding av ulike årsaker :)

Det eneste som hjelper er at du faktisk sier det direkte til henne! Det hadde eg gjort... En slik person trenger å få høre hvordan det påvirker andre med likegyldighet. Eg ville manna meg opp og sagt ifra. Du vil føle deg så mykje bedre etterpå :)

Edit: eg er en snik fra fs forresten ;)

Du var faktisk for tidlig da ;) Fikk du ikke beskjed om det når du bestilte time?
Definer for tidlig? :p

Jeg var hos legen forrige uke, og hverken legen eller de på legekontoret mente det var for tidlig.. Jeg fikk henvisning til tidlig UL pga usikkerhet på når terminen er.. Min lege var bare blid, hjelpsom og hyggelig han! :)

Her får vi ikke velge å kun gå til jm, det er lagt opp at man skal gå annenhver gang til lege/jm.. Har vel noe med kapasiteten til jm å gjøre vil jeg tro.

Er mange som opplever å bli skuffa på første legekontroll fordi det egentlig bare er å fylle ut et papir og ta blodprøver (rundt uke 12 vel og merke). Mange har kanskje forventninger om å få høre hjertelyd, målt symfysen osv, men de færreste gjør dette så tidlig.

Jeg var hos legen forrige uke, og hverken legen eller de på legekontoret mente det var for tidlig.. Jeg fikk henvisning til tidlig UL pga usikkerhet på når terminen er.. Min lege var bare blid, hjelpsom og hyggelig han! :)
For tidlig for å få tatt de blodprøvene man må ta. Dette gjøres ikke før rundt uke 12.

For tidlig å ta tester.

For tidlig for å få tatt de blodprøvene man må ta. Dette gjøres ikke før rundt uke 12.
For tidlig å ta tester.

Joda, jeg vet det er for tidlig for å ta tester.. Men om man er usikker på termin, eller om det er andre ting, så er ikke uke 7 for tidlig å reise til legen allikevel.. Det er ikke for tidlig å teste hcg-nivået eller henvise til tidlig ul pga bekymringen til TS.. Selv om det er for tidlig for prøvene som skal tas i uke 12-16 så er det andre ting som gjør at jeg syns ikke TS var der for tidlig allikevel :)

Sniker fra mai forumet :) Jeg dro til legen i uke 5, visste heller ikke at det var for tidlig - det burde de på legekontoret opplyse om når man bestiller time og sier hvor langt man er/tror man er på vei... Jeg fikk uansett ta alle prøvene, den eneste prøven jeg må ta på nytt i uke 12-16 er blodtypen siden den må tas i det tidsrommet. Fremover skal jeg kun til jordmor, virker som de vet mye mer og jeg fikk beskjed om at de kan rekvirere prøver man ønsker så kan man dra innom sykehuset og ta de der :)

Fastlegen min var negativ til tidlig UL han også, ordnet meg UL privat jeg da.

Nå kom jeg akkurat ut fra legekontoret.. og jeg er egentlig ganske lei meg og skuffa! Dette var mitt første møte med den nye fastlegen min, og samboeren min og jeg var superspente for vår første svangerskapskontroll (jeg er et sted mellom 6+5 og 7+5). Legen nærmest så rart på oss da vi kom inn, nesten litt sånn «hvorfor er dere her egentlig?». Hun nektet å ta de forskjellige prøvene, fordi hun mente det var aaalt for tidlig. Ikke en eneste gang spurte hun hvordan jeg følte meg, om min helse, eller noen ting. Jeg er jo bekymret siden jeg ikke vet eksakt hvor langt jeg er på vei, og siden jeg bare føler murringer på en siden er jeg redd for svangerskap utenfor livmoren. Jeg spurte om hun kunne måle hcg i blod, og det ville hun ikke. Etter mye ‘om og men’ fikk jeg en henvisning til tidlig UL da..

Både samboeren min og jeg ble helt sjokkert over hvor kjip den dama var, og jeg ble skikkelig lei meg og skuffa! Jeg vil ALDRI sette min fot i hennes legekontor igjen. Jeg er bare så overaasket over hvordan et menneske (en lege!!) kan ha så lite forståelse for at dette er det største som har skjedd oss, og at vi ønsker svar! Hva synes dere jeg skal gjøre nå? Slutte å gå til fastlege og heller forholde meg kun til jordmor/helsestasjon? Går det an?

Akkurat sånn følte jeg det når jeg var blitt gravid i februar. Ante ikke hvor langt jeg var etc. Og ønsket å få litt svar. Fikk ikke hjelp. Han sa bare at det ikke var kontroll før uke 12.. fikl tatt en hcg til slutt men fikk ikke beskjed når svarene var klare. Ringte å snakket med en idiot kjærring i skranken for trodde hun ga meg riktig tall, men ingen kunne svare meg på om det var bra eller dårlig .. etter litt googling når jeg mistet ca uke 11 så fant jeg ut at hcg fra mitt første legebesøk var så lavt at det var svaret på at det ville gå galt.. byttet lege tvert. Men rett etter legebesøket kontaktet jeg jordmor. Kan fint gå til jordmor bare :)

Jeg tenkte jeg skulle gå til jordmor nå også, men foreløpig er jeg super fornøyd med min nye lege og legekontor <3.

Føler veldig med deg, ikke noe hyggelig start på et svangerskap. Noe. Leger bryr seg rett og slett ikke og er kalde.

Jeg var også veldig betuttet etter mitt første legemøte forrige graviditet... Jeg vet at legen min har sterke meninger.. og jeg liker han på noen ting og missliker han på andre ting...men..

Det første han gjorde var å putte meg på vekta.. og så så han på meg og så sa han:" ja.. dette er virkelig ikke bra... dette er et risikosvangerskap!! Så her er det bare å få på joggeskoene... Ingrid Kristiansen løp maraton mens hun var gravid.. så det er bare å komme seg ut..." Og der satt jeg..veldig dårlig form... sleit veldig med migrene... og viste jo at jeg hadde noen kg for mye ( noe jeg har nå å)..

MEN jeg husker å det siste han sa på siste kontrollen : " dette tror jeg er det mest problemfrie svangerskapet jeg har sett.. med unntak av migrene og sånt som du uansett har så er det første gang jeg har sett noen med så gode prøver igjennom hele svangerskapet.. og som ikke trenger "påfyll" av noe som helst.. ingen hevelser...ingen vondter... nei.. dette var bra!.."

Ellers ser jeg ut fra kalenderen at jeg hadde min første legetime 16 oktober sist.. ( samme termin nå ca ) og jeg fikk ikke inntrykk av at jeg var for tidlig ute... ( ca 7 + 1 eller 2) og min første JM time 5 november (som blir noe som 10 +0).. så det er jo veldig forskjellig hva legen tenker om dette tydeligvis... husker jeg ringte for å høre når de syntes jeg skulle komme.. og de syntes det bare var å komme...

Usj for en kjip opplevelse :( Og en kvinnelig lege i tillegg! Hun bør jo virkelig ha forståelse tenker jeg! Jeg ville byttet fastlege med en gang! Det er superenkelt å gjøre!

Du var faktisk for tidlig da ;) Fikk du ikke beskjed om det når du bestilte time?
Da jeg bestilte time opplyste jeg om hvor langt jeg trodde jeg var på vei, og ba dem sette opp en passende time for meg til første kontroll.. Så de burde jo gitt meg en time senere hvis de mener der var for tidlig?

Usj for en kjip opplevelse :( Og en kvinnelig lege i tillegg! Hun bør jo virkelig ha forståelse tenker jeg! Jeg ville byttet fastlege med en gang! Det er superenkelt å gjøre!
Hvis kjemien var så dårlig, hadde jeg byttet fastlege.
Bytt fastlege ! :)
Jeg skal bytte lege! Dette er jo egentlig bare en vikar for den ordentlige legen min som er i svangerskapspermisjon.. Takk for alle svarene :)

Back
Topp