Dårlig oppbygde slimhinner

Mindel

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Junilykke 2022
Ja, visste ikke helt hvor jeg skulle legge dette egentlig. Men noen som vet om det kan være en "feil" å ha dårlig oppbygde slimhinner når man skal beholde en graviditet? Er det evt det man bruker progesteron til?

Jeg er gravid nå da, men sist hadde jeg en MA og da kommenterte hun som tok ultralyd at jeg hadde tynne slimhinner. Graviditeten holdt til uke 8 ca der vi hadde sett hjertet slo før den, og var dødt uken etter. Jeg har samme fravær av symptomer nå som da, og er redd det er pga slimhinnene? Og at det ikke klarer å bære fram et foster over tid.. Og at det vil dø når det blir litt større og slimhinnene ikke er bra nok. Har vært gravid 5 vellykkede ganger før hvor jeg har har hatt vanlige symptomer.

Er tankene mine helt på bærtur? Er dette noe jeg kunne tatt progesteron for?

Har ultralyd om en uke (7+3).
 
Må legge til at jeg mellom MA og ny graviditet hadde veldig lite mens de gangene, 2 dager med blødning (spotting en tid etter).
 
Ja, visste ikke helt hvor jeg skulle legge dette egentlig. Men noen som vet om det kan være en "feil" å ha dårlig oppbygde slimhinner når man skal beholde en graviditet? Er det evt det man bruker progesteron til?

Jeg er gravid nå da, men sist hadde jeg en MA og da kommenterte hun som tok ultralyd at jeg hadde tynne slimhinner. Graviditeten holdt til uke 8 ca der vi hadde sett hjertet slo før den, og var dødt uken etter. Jeg har samme fravær av symptomer nå som da, og er redd det er pga slimhinnene? Og at det ikke klarer å bære fram et foster over tid.. Og at det vil dø når det blir litt større og slimhinnene ikke er bra nok. Har vært gravid 5 vellykkede ganger før hvor jeg har har hatt vanlige symptomer.

Er tankene mine helt på bærtur? Er dette noe jeg kunne tatt progesteron for?

Har ultralyd om en uke (7+3).
Tenker at du kunne brukt progesteron, ja. Jeg har fått det uten å ha tegn til tynne slimhinner.
 
Tenker at du kunne brukt progesteron, ja. Jeg har fått det uten å ha tegn til tynne slimhinner.
Er det for sent å begynne nå tro..? 6+3 i dag, men får ikke tak i noen som jeg kan prate med dette om (det har bare vært i hodet mitt), men evt kunne jeg ta det opp med gynekologen om en uke når jeg skal på TUL. Om det ikke er for sent.. :oops:

Tenkte de som hadde litt progesteron enten mistet tidlig i spontanabort, eller ikke fikk det til å feste seg i det hele tatt. Vet ikke om dette kan være en annen variant?
 
Om jeg ikke tar helt feil her, så tror jeg ikke det er progesteron som bygger tykk slimhinne, det er østrogen. En venninne har nylig vært gjennom IVF og vi har pratet en del. Hun brukte progesterontilskudd frem til 7 dager etter positiv test, men brukte østrogenplaster helt fra eggløsningssprøyta og flere uker over positiv test. Kanskje verdt å sjekke det opp med gyn eller lege om du er i tvil :Heartred
 
Okei, takk for tips, da tar jeg det opp om magefølelsen min stemmer nå også og de ikke blir med videre :)

Tusen takk for svar begge to :Heartred
 
Jeg har tynn livmorslimhinne som dem tenker kan være medvirkende til at jeg ikke blir gravid.

Jeg har derfor fått østrogen tilskudd som jeg skal ta 3 ganger daglig for å gjøre livmorslimhinnen tykkere.
 
Jeg har tynn livmorslimhinne som dem tenker kan være medvirkende til at jeg ikke blir gravid.

Jeg har derfor fått østrogen tilskudd som jeg skal ta 3 ganger daglig for å gjøre livmorslimhinnen tykkere.

Takk for svar, da starter du før du blir gravid å bygge dem opp regner jeg med? Vet du om det er mulig å bli gravid med dårlige slimhinner? Eller ender det ofte med kjemisk og/eller tidlig SA?
 
Hvor tynn var slimhinnen din når du fikk beskjed om at de var for tynne? Jeg har vært gjennom IVF og slitt med tynne slimhinner. Litt usikker på om man kan ta østrogen for å stimulere frem tykkere slimhinner ved naturlig befruktning, østrogen hemmer nemlig modningen av egne egg og setter egen syklus sånn sett på «pause». Men det brukes ved IVF fryseforsøk i styrt syklus, som var det jeg var gjennom. Skal også sies at jeg ble gravid på en tynnere slimhinne enn det de anbefaler, så det kan gå helt fint med tynn slimhinne også. Tror nok det først og fremst er vanskelig for egget å feste seg om slimhinnen er for tynn.
 
For at implantasjon skal kunne skje, må livmorslimhinnen påvirkes av kjønnshormonet progesteron. Follikelen som utskilte egget fra eggstokken, omdannes til et hormonproduserende område som kalles corpus luteum. I corpus luteum produseres store mengder progesteron over en periode på ca. 14 dager. Hormonet stimulerer slimhinnen i livmoren til å skille ut næringsrikt sekret slik at egget kan livnære seg. Et annet kjønnshormon, østrogen, skilles ut sammen med progesteron. Østrogen øker blodsirkulasjonen i livmorveggen slik at den er bedre forberedt til å ta imot egget. Dersom egget befruktes, fortsetter corpus luteum å produsere progesteron i bortimot 12 uker, men gradvis overtar morkaken (placenta) denne funksjonen.

Du kan ta en blodprøve for å sjekke om du har for lite progrestron i kroppen.
 
Back
Topp