Dårlig melkeproduksjon

Bkno5180272

Første møte med forumet
Hei,
Jeg fødte min nydelige sønn for en uke siden. Fødselen endte med hk da jeg etter mange timer fikk feber og ikke fremgang i åpning. Etter hk fikk jeg ikke han på brystet med en gang og i etterkant var jeg lite bevegelig og fikk ikke ammet så mye som jeg ønsket. Melka lot vente på seg og jeg fikk akkupunktur for å få hjelp til å få i gang produksjon. Det hjalp og brystene ble harde og jeg fikk pumpet 55ml til sammen på begge bryst. Nå er jeg hjemme og har "mista" melka. Pga veldig såre brystvorter pumper jeg, og nå kommer det bare ca. 40 ml tilsammen. Brystene er myke og jeg har ikke melkespreng lenger. Nå er jeg redd for at jeg ikke skal få opp produkjon slik at jeg får fullammet! Hva kan jeg gjøre for å få mer melk?

Du må bare pumpe mer. Legge til ungen så ofte du kan, de fleste er såre i starten. Du kan prøve ammes kjole. Har du prøvd amme - te?

• Liker
Reactions: EJ
Pumping
Drikk ammete
Spis havregryn

Husk at selv og brystene føles "tomme" så er de garantert ikke det! Det er bare i starten at de står på spreng. Jeg hadde aldri hverken spreng, større pupper eller lekkasjer. Fikk aldri ut noe særlig ved pumping heller. Men nå er hun 10,5 mnd og jeg ammer enda. Ikke bruk pumping som indikasjon for hvor mye melk du har! Babyen får alltid ut mer melk enn du klarer å pumpe. Så lenge han er fornøyd og legger på seg så har du nok melk:)

Ikke gi opp!!
Pumpa får ut mye mindre enn babyen gjør!

Håndmelking får også ut mer melk enn pumpa ;-)

Det viktigste er egentlig å legge til babyen. Såre brystvorte har man, det kommer man ikke utenom. Men hvis ikke brystene herdes og går gjennom sårhet vil det aldri bli bedre heller.
Dessuten kan babyen bli sugeforvirret siden han nå er vant til flaska. Pupp og flaske er to vidt forskjellige måter å suge på.

Dessuten er det ikke sikkert at babyen spiser mer heller, enn de 40-50 ml du pumper ut. Tenk på at han har magesekk på str med en nøtt nå som han er så liten ;-)

40-50 ml er slett ikke værst etter en uke :) husk bare å pumpe om natten også! Er da produksjonen øker. Drikk ammete. Om du klarer så prøv å legg babyen til puppen. Om du bare klarer det litt så legg baby til om natten siden du øker produksjonen da :) Lykke til!!

Legg baby til og ha baby inntil deg. Spis nok, drikk nok, sov så mye du kan og slapp godt av og ikke stresse. Ligg gjerne i bar overkropp med baby inntil deg i sengen.

Luft tørk ofte og jeg kan anbefale albueskjell i bhen hvis du er sår.

Be om hjelp! Fra ammehjelpen, helsestasjonen, barselpoliklibikk...

55ml på begge bryst er MASSE melk!!! En nyfødt drikker ofte ikke mer enn det, de har så knøttliten magesekk ;)

Jeg måtte pumpe etter amming annen hver time døgnet rundt de første to ukene av livet til vesla. Satte med pumpa 10-15min etter at det virket tomt. Da tok produksjonen seg opp og eksploderte plutselig.

Husk å drikke masse masse vann! :)

Ser du har fått mange gode tips :)

Hvis du sliter med såre brystvorter må du la de lufttørke og smøre på morsmelk.
Ikke bruk papirinnlegg, men ullinnlegg :)

Back
Topp