Dårlig kondis?

JennyAngelica

Betatt av forumet
Baahh... jeg er litt overvektig men har vært ganske godt trent allikevel fram til nå. Har gått en fast runde med voffsen på ca 1 mil hver dag i ett år nå.

Men helt siden dagen før positiv test så begynner jeg å puste og pese og pulsen løper løpsk så fort jeg går opp trappa hjemme :o hva i huleste?!

Føler meg skikkelig dårlig trent, supertjukk og blir skikkelig flau :( er det dumt å begynne å satse enda mer på kondistrening? Kommer jeg til å puste og pese like mye uansett?

Det skjer noe med kondisen, ja

Du er ikke alene! Første tingen jeg reagerte på før positiv test var at jeg holdt på å svime av under den faste joggeruta mi, har aldri skjedd før. Nå merker jeg at jeg blir fortere andpusten enn før, men trener som jeg pleier med både gåturer, jogging og styrke. Får nok heller senke tempoet litt etterhvert.

Joda kjent det sjøl. Da var det bare å tenke at ikke pokker om jeg skal bli i dårlig form så tidlig! Det er nok tid til det, det hjalp litt =)

Niesa til samboeren skulle ha meg til å blåse hardt i en sånn 17.mai-blåsetute-sak.. Hadde ikke sjans :p

Baahh... jeg er litt overvektig men har vært ganske godt trent allikevel fram til nå. Har gått en fast runde med voffsen på ca 1 mil hver dag i ett år nå.

Men helt siden dagen før positiv test så begynner jeg å puste og pese og pulsen løper løpsk så fort jeg går opp trappa hjemme :eek: hva i huleste?!

Føler meg skikkelig dårlig trent, supertjukk og blir skikkelig flau :( er det dumt å begynne å satse enda mer på kondistrening? Kommer jeg til å puste og pese like mye uansett?

Hei!

Jeg har ikke så god oversikt over i hvor stor grad graviditeten påvirker den fysiske formen i de ulike fasene. Dette er nok uansett veldig individuelt. Selv er i 14. uke nå, og kan ikke si at jeg har merket dårligere kondis. Heldig, antagelig...

MEN jeg kan litt om trening. Generelt vil jeg anbefale å ikke "gi opp" å være aktiv, selv om man kjenner at man blir lettere anpusten eller sliten. Treningen hjelper på formen, det er bare at utgangspunktet er litt annerledes pga. de endringene graviditeten påfører kroppen.

Det kan nok hende at det skal mindre til før du puster og peser, også i tiden fremover, selv om du trener. Men om du sluttet å være aktiv, da ville du IALLFALL puste og pese bare verre, om du plutselig måtte anstrenge deg litt ... og du ville ha et langt dårligere utgangspunkt for å komme i grei form igjen etter fødselen.

Det beste er nok å høre med din egen lege, som kjenner akkurat din situasjon aller best. Når jeg har spurt legene jeg har vært hos, har jeg fått beskjed om at jeg kan fortsette med all trening jeg har gjort tidligere (har ikke gjort kontaktsport o.l.), men at jeg må kjenne på kroppen og akseptere at den kanskje krever lavere intensitet enn tidligere, og at jeg må la være hvis jeg får smerter.

Ønsker deg lykke til med trening og graviditet!!

Mener jeg har lest at det har noe med den økte blodgjennomstrømningen å gjøre, at en blir mer andpusten når en er gravid. Merker vertfall det selv. Men husker fra forrige graviditet at dette var verst i første trimester, da er en jo ofte mye trøtt og sliten i tillegg, holdt på å svime av i dansetimene mine (var heldigvis nær semesterslutt), men var på en ukes intensiv dansetrening i uke 14, og det gikk stort sett helt fint:)

Har også hørt at flere får bedre kondis når de er gravide fordi de får høyere oksygenopptak, men vet ikke om jeg merket noe til dette selv. Hør på kroppen, er du veldig sliten er det som regel best å ta det rolig (kanskje en rolig kort gåtur).

Jeg kommer jo til å fortsette med de rutinene jeg har hatt :) men synes bare det var rart at jeg skulle bli så fort andpusten. Har alltid hatt god kondis til tross for noen ekstra kg på kroppen så er ikke vandt med å puste og pese :)
Hadde jo trodd at det skulle bli bedre siden jeg har slutta å røyke også ;) jaja det er jo ikke det verste symptomet akkurat da :) får skylde på pollensesongen hvis noen kommenterer det ;)

Det er kjempevanlig :) Du får med en gang mer blod i kroppen, og det blir mer som skal pumpes rundt av hjertet. Derfor blir du raskere sliten.

Kjenner også at kondisen er elendig, men får bare fortsette å gå turer. Folk kommenterer når jeg går opp trappa på jobb (3 etg). Har tidligere kunnet løpe opp. Men ikke nå.

Fortsett med at ta trappa i det tempoet du fikser, du, så skal du se at du får formen tilbake etterhvert!

Back
Topp