Dårlig jordmor :s ?

Klaramari

Glad i forumet
Dette er vårt første barn så har ikke erfaring med jordmor men alltid hørt at det er hyggelig og koslig med jordmor, at de tar seg tid til deg.
Vært hos jordmor 2 ganger. Inn og ut på 20 min. Bare praktisk informasjon. Ikke engang spurt hvordan går det eller noe i den duren.. Ingen interesse i hvordan jeg eller far har det eller opplever svangerskapet..
Flere som har slik erfaring med jordmor?
Vet jeg kan bytte, men vill første vite om dette er normal oppførsel fra jordmor?

Dette er vårt første barn så har ikke erfaring med jordmor men alltid hørt at det er hyggelig og koslig med jordmor, at de tar seg tid til deg.
Vært hos jordmor 2 ganger. Inn og ut på 20 min. Bare praktisk informasjon. Ikke engang spurt hvordan går det eller noe i den duren.. Ingen interesse i hvordan jeg eller far har det eller opplever svangerskapet..
Vet jeg kan bytte, men vill første vite om dette er normal oppførsel fra jordmor?

Dessverre den følelsen jeg sitter med også (uten å ha vært hos jordmor engang). Jeg ringte for å bestille time, men ble ledd av i røret fordi jeg var kommet så "kort" på vei (17+0 i dag). "De hadde absolutt ikke tid til å ta inn folk før uke 25".
Jeg måtte forstå at det var stor etterspørsel etter jordmødre og at de bare jobbet to dager i uken på klinikken i min bydel.

I tillegg har min bestevenninne endt opp livredd etter at jordmor har skremt henne flere ganger under svangerskapet.

Høres ikke normalt ut...
Jeg hadde verdens beste jordmor sist svangerskap, herregud hun var helt fantastisk! Kan dessverre ikke gå til henne nå for jeg er ikke tilknyttet legekontoret lenger og hun kunne bare ta inn gravide som hadde fastlegen sin der :(

Så jeg er veldig spent på hun jeg skal gå til nå, første time i begynnelsen av mai.

Men min erfaring fra hun forrige var at hun tok seg god tid til både spm og prat. Hun virket alltid som hun gledet seg med meg til å høre på hjertelyd hver gang, husket godt hva vi pratet om fra gang til gang så hun fulgte opp neste time i forhold til hva vi pratet om sist også. Håper virkelig hun nye jeg skal til er likedan altså.
Dumt at du har fått en så kjip jordmor :(

Jordmor skal ikke være slik du beskriver. Jeg ville forsøkt å byttet hvis det var mulig. Du skal kunne snakke med henne om dine plager og hvordan du har det. Min er kjempe flott, snakker med henne i ca 45 min og hun svarer på alle mine spørsmål og det er jeg som til slutt må sette en stopper og si hade:) har vært hos henne to ganger allerede og er kun 16+6 idag:) jordmor er kjempe viktig og det er hun du skal stole på. Kan du bytte bør du gjøre det.

Jeg hadde dessverre også en sånn jordmor forrige gang så jeg byttet. Nei du skal ha en jordmor som du trives godt hos ellers er det bare å bytte.

Dessverre den følelsen jeg sitter med også (uten å ha vært hos jordmor engang). Jeg ringte for å bestille time, men ble ledd av i røret fordi jeg var kommet så "kort" på vei (17+0 i dag). "De hadde absolutt ikke tid til å ta inn folk før uke 25".
Jeg måtte forstå at det var stor etterspørsel etter jordmødre og at de bare jobbet to dager i uken på klinikken i min bydel.

I tillegg har min bestevenninne endt opp livredd etter at jordmor har skremt henne flere ganger under svangerskapet.

Herregud, ikke tid, er jo vanlig med 12 ukers kontroll! :s
Jeg hadde sendt brev til kommunen og klaget!
Er trist når man møter sånt i helsevesnet, det blir en liten skår i gleden!

Det er desverre det inntrykket jeg også har denne gangen:( var veldig fornøyd sist jeg var gravid, men det er jo 7 år siden.
Dette er 3 barn for meg, men første for samboer så jeg trodde det var fint for han å være med til jordmor. Men det var bare spis ditt, gjør datt og ikke les på nett:rolleyes: virket som hun prøvde å ta seg sammen å svare ordentlig når vi spurte om noe. Men man merker jo at de iķke har tid/er interessert.
Jeg tror egentlig hun jeg går til er veldig flink, men at de som alle andre i helsevesenet har altfor dårlig tid til hver pasient. Skal rekke over så mange som mulig på kortest mulig tid:confused: jeg vurderer å fortsette bare hos legen min.

Herregud, ikke tid, er jo vanlig med 12 ukers kontroll! :s
Jeg hadde sendt brev til kommunen og klaget!
Er trist når man møter sånt i helsevesnet, det blir en liten skår i gleden!
Jeg tror desverre dette er normalt. I Trondheim får du ikke time til jordmor før uke 24, 12 ukers kontrollen skal være hos fastlegen. (Med mindre det er noe spesielt). Det er jo forsåvidt greit nok at kommunen har sånne retningslinjer for å gi de som er lengre på vei et ordentlig tilbud. Selv om det er utrolig synd de ikke har et større budsjett! Men det som jeg absolutt ikke synes er greit er å bli ledd av i telefonen! Og jeg har vært hos jordmor med veldig fulle lister, men hun var likevel kjempekoselig, og brukte den tida som var satt av og jeg følte hun brydde seg og var veldig tilstede. Selv om hun opplagt hadde en travel dag.

Kjipt med slike møter med helsevesenet når man gleder seg over noe stort. Det er ekstra spesielt første gangen.
Synes selv ikke det er noe koselig å gå til jordmor, men hun gjør det hun skal så er vi ferdig. Kanskje du burde ha oppfølgingen med fastlegen din?

Her oppe i Tromsø e det så dårlig jordmor dekning at den ikke har ledig før langt uti juni /juli nå.. Så jeg skal til legen på andre kontroll nå i neste uke, og var så "heldig" at jeg for en mnd siden fikk lagt inn en time til meg hos jordmor 31.mai..da er jeg i uke 22-23, Så tror nesten at det er den eneste gangen jeg kommer til å få plass hos jordmor, så det blir vel bare legen på meg regner jeg med.. Sukk..

Dette hørtes ikke normalt ut. Ikke kjekt å få den følelsen vertfall :/ Jeg hadde nok prøvd å bytte jordmor :)
Selv så skal jeg ha tett oppfølging denne gang, så fikk time hos jordmor allerede i uke 5 så vi fikk lagt en plan. Å hun var veldig opptatt av at jeg skulle føle meg trygg i dette svangerskapet :) Så nå er jeg vell hos jordmor en gang i mnd, lege en gang i mnd og pluss noen sykehusbesøk. Så går ikke mer enn to uker mellom kontrollene :)
Håper du finner utav det, så du også kan føle deg trygg i svangerskapet :)

Når det gjelder kontroller, så får gravide (som regel) 8 stk.
Første: uke 8-12
Andre: uke 17-19 (dette er OUL)
Tredje: uke 24
Fjerde: uke 28
Femte: uke 32
Sjette: uke 36
Syvende: uke 38
Åttende: uke 40

Så til dere som ikke får time til jordmor før i uke 24-25, så er det helt normalt :)

Nei, sånn skal det ikke være. Dette er en veldig viktig periode av livet ditt, og du bør gå til noen du føler deg komfortabel med. Var jeg deg ville jeg byttet :)
Jeg hadde en kjempesnill jordmor som tok seg god tid til meg på hver kontroll. Hun stressa ikke gjennom timen, og hørte på det jeg fortalte og spurte om. Hun syntes også det var koselig å høre hjertelyden, så hun gledet seg til det sammen med meg :)

Tror det dessverre er litt sånn i de store byene :( var min erfaring når vi bodde i Oslo første sv.skapet. Hørte da til sagene, og de lo (ikke bokstavelig) av meg når jeg ringte for time rundt uke 12.

Her i byen er det mye bedre - fortsatt press på jm, og jeg måtte vente 6 uker når jeg ringte i uke 9, men det var helt greit. Men når du først har time så er det satt av 1 klokketime på første kontroll og 30 min på de neste.
For meg så var en time litt i overkant mtp mye gjentakende informasjon, men for en førstegangsgravid er det jo gull :)

Veldig synd at du hadde en slik opplevelse :/

Høres ikke normalt ut...
Jeg hadde verdens beste jordmor sist svangerskap, herregud hun var helt fantastisk! Kan dessverre ikke gå til henne nå for jeg er ikke tilknyttet legekontoret lenger og hun kunne bare ta inn gravide som hadde fastlegen sin der :(

Så jeg er veldig spent på hun jeg skal gå til nå, første time i begynnelsen av mai.

Men min erfaring fra hun forrige var at hun tok seg god tid til både spm og prat. Hun virket alltid som hun gledet seg med meg til å høre på hjertelyd hver gang, husket godt hva vi pratet om fra gang til gang så hun fulgte opp neste time i forhold til hva vi pratet om sist også. Håper virkelig hun nye jeg skal til er likedan altså.
Dumt at du har fått en så kjip jordmor :(
Sånn jeg også vill ha!
synd du mistet din, håper denne er like bra :)

Det er desverre det inntrykket jeg også har denne gangen:( var veldig fornøyd sist jeg var gravid, men det er jo 7 år siden.
Dette er 3 barn for meg, men første for samboer så jeg trodde det var fint for han å være med til jordmor. Men det var bare spis ditt, gjør datt og ikke les på nett:rolleyes: virket som hun prøvde å ta seg sammen å svare ordentlig når vi spurte om noe. Men man merker jo at de iķke har tid/er interessert.
Jeg tror egentlig hun jeg går til er veldig flink, men at de som alle andre i helsevesenet har altfor dårlig tid til hver pasient. Skal rekke over så mange som mulig på kortest mulig tid:confused: jeg vurderer å fortsette bare hos legen min.
Værste av alt tror hu hsr god tid for er helt tomt venterom og aldri sett noen det, tror det bare er interessen det står på her :/

Dette er mitt andre barn og jeg har samme jordmor som sist. Hun er helt fantastisk. Første timen, rundt uke 12, satt hun av en time. Da hadde jeg tid til å stille alle spørsmål jeg vil, selv om det andre gang. I tillegg har jeg ny time i mai, rett etter OUL, fordi jeg ønsker keisersnitt denne gang da fødsel ikke gikk bra sist. Sa da har hun satt av en time da også, så vi kan snakke ut om ting. I tillegg henviser hun meg til sykehuset for samtale der. Føler at hun tar mine meninger veldig alvorlig og lytter til det jeg sier. Også er hun super hyggelig:)

Synes alle fortjener en sånn jordmor. Er det noen å bytte til så hadde jeg gjort det hvis jeg var misfornøyd.

Til gjengjeld så har jeg en elendig lege som aldri har tid, så satser på å ha mest mulig oppfølging hos jordmor.

Har alltid hvert utrolig heldig med jordmor når jeg har hatt svangerskapskontroller både sist og denne gangen :)

Det er utrolig synd at kommunene ikke setter av mer penger til god svangerskapsomsorg med jordmor! Men ingen unnskyldning for å behandle gravide sånn syns jeg! Hadde det hvert mitt yrke og jeg ikke hadde fått tid til å utøve yrket hadde jeg ihvertfall hvert ydmyk ovenfor de som ble så uheldige av de sto mellom to stoler!

Superheldig er jeg ser e :o har ny jordmor denne gang men like god å snill som ho jeg hadde forrige gang :) setter av god tid til meg åmed tanke på att jeg har ett høyrisikosvangerskap så får eg ekstra oppfølging både her og på ett større sykehus i e annen by fremover :) så di er kjempeflinke å ta vare på meg så e føler meg trygg denne gang :) tellåme fastlegen mi samarbeider godt med jormor her ,og gynekolog på det større sykehuset :)

Back
Topp