Dårlig inntrykk av jordmor

Åå så kjipt møte med jordmor! Var dette tilbud fra kommune eller privat?

Jeg bestilte privat jordmor time til mandag, håper på et bedre møte. Ikke ringt til det kommunale tilbudet enda..
 
Jeg er i uke 9, og idag hadde jeg min første svangerskapskontroll, noe jeg egentlig gledet meg masse til. Tenkte det nå ble virkelig. Jeg hadde kontakt med jordmor over telefon for et par uker siden, og det var en så fin samtale!

Så kommer jeg dit idag, får info og det som er.. når vi kommer til kosthold spør hun om jeg spiser mye fisk og får i meg melk, og jeg svarer ærlig og sier at jeg ikke er så glad i fisk men prøver å få i meg noe, og at jeg heller ikke liker melk. Dette var så galt, for man burde spise fisk 4 dager i uka sier hun, og melk daglig er veldig viktig. Under den nesten to timer lange samtalen blir jeg selvfølgelig tørst, og har pepsi max i veska, så tar meg en slurk. Dette kommenterer hun ganske raskt. Kommer med den regla om hvor usunt og farlig for meg og barnet det kan være å drikke brus og saft, selvom det er sukkerfritt. Avslutningsvis forteller hun om en venninne hun har som skulle slutte med pepsi max, hvor det hadde vært så utfordrende, som å slutte med rusmudler. Jeg tenkte bare hva i alle dager hun prøver å antyde. Jeg har drukket en slurk pepsimax, og ikke drukket det på vel en måned, aldri har jeg hatt antydning til avhengighet heller.. jeg ble så oppgitt og orket ikke si så mye, for jeg føler ikke jeg skal sitte å forsvare meg selv.. hun aner jo ikke min "pepsi max bakgrunn" basert på en slurk!

Da vi snakket i telefon for et par uker siden, var det en selvfølge at jeg skulle dra til tul pga min pcos og veien mot å bli gravid, så hun skulle henvise meg til det. På slutten av samtalen idag spør jeg da når tid jeg kan anta jeg får tul, hvor hun bare svarer at nei det trenger jeg ikke, jeg får nok ul time rundt 10. januar, ikke noe før den tid.. da kjente jeg at jeg var oppriktig lei, så diskuterte meg fram til henvisning tul... hun sa hun kunne henvise, men antok jeg uansett ikke fikk time. Jeg kommer hvertfall til å få tatt ul snart, om jeg så må gå privat!

Dette ble litt langt, men jeg kjenner meg så frustrert. Jeg har hatt litt motstand med tanke på arbeid og slikt, og tenkte det sku bli så godt å komme til jordmor, for har hørt så mye fint om de, at de er en støtte på flere plan. Men jeg sitter ikke med en god følelse nå i ettertid altså.. :(


Åå så kjipt møte med jordmor! Var dette tilbud fra kommune eller privat?

Jeg bestilte privat jordmor time til mandag, håper på et bedre møte. Ikke ringt til det kommunale tilbudet enda..
 
Jeg er i uke 9, og idag hadde jeg min første svangerskapskontroll, noe jeg egentlig gledet meg masse til. Tenkte det nå ble virkelig. Jeg hadde kontakt med jordmor over telefon for et par uker siden, og det var en så fin samtale!

Så kommer jeg dit idag, får info og det som er.. når vi kommer til kosthold spør hun om jeg spiser mye fisk og får i meg melk, og jeg svarer ærlig og sier at jeg ikke er så glad i fisk men prøver å få i meg noe, og at jeg heller ikke liker melk. Dette var så galt, for man burde spise fisk 4 dager i uka sier hun, og melk daglig er veldig viktig. Under den nesten to timer lange samtalen blir jeg selvfølgelig tørst, og har pepsi max i veska, så tar meg en slurk. Dette kommenterer hun ganske raskt. Kommer med den regla om hvor usunt og farlig for meg og barnet det kan være å drikke brus og saft, selvom det er sukkerfritt. Avslutningsvis forteller hun om en venninne hun har som skulle slutte med pepsi max, hvor det hadde vært så utfordrende, som å slutte med rusmudler. Jeg tenkte bare hva i alle dager hun prøver å antyde. Jeg har drukket en slurk pepsimax, og ikke drukket det på vel en måned, aldri har jeg hatt antydning til avhengighet heller.. jeg ble så oppgitt og orket ikke si så mye, for jeg føler ikke jeg skal sitte å forsvare meg selv.. hun aner jo ikke min "pepsi max bakgrunn" basert på en slurk!

Da vi snakket i telefon for et par uker siden, var det en selvfølge at jeg skulle dra til tul pga min pcos og veien mot å bli gravid, så hun skulle henvise meg til det. På slutten av samtalen idag spør jeg da når tid jeg kan anta jeg får tul, hvor hun bare svarer at nei det trenger jeg ikke, jeg får nok ul time rundt 10. januar, ikke noe før den tid.. da kjente jeg at jeg var oppriktig lei, så diskuterte meg fram til henvisning tul... hun sa hun kunne henvise, men antok jeg uansett ikke fikk time. Jeg kommer hvertfall til å få tatt ul snart, om jeg så må gå privat!

Dette ble litt langt, men jeg kjenner meg så frustrert. Jeg har hatt litt motstand med tanke på arbeid og slikt, og tenkte det sku bli så godt å komme til jordmor, for har hørt så mye fint om de, at de er en støtte på flere plan. Men jeg sitter ikke med en god følelse nå i ettertid altså.. :(

Så utrolig leit at det ble slik :( og når det kommer til brusen.. Ikke ta deg nær av den, for du vet jo best om hvor mye og hva du drikker! Og når det kommer til tul, så kan du jo gå til fastlegen din og få legen til å skrive en skikkelig henvisning, slik at du er sikker på å få en! For det skal jo være unødvendig for deg å måtte ordne og betale for det privat... Håper det ordner seg for deg og at de neste samtalene blir bedre! :Heartred Klem fra meg
 
Uff så fæl opplevelse du har hatt. Skal jo så absolutt ikke være sånn å gå til jordmor. Vet de ofte er opptatt av kosthold, for vårt og barnets beste. Men jeg heller greier jo ikke å spise fisk 4 ganger i uka, er flink om jeg spiser 1 gang. Og har aldri fått noe kjeft av jordmor i de 2 andre svangerskapene mine pga det. Så håper også for din del at neste møte blir mye hyggeligere.
 
Litt av en jordmor :banghead:

Jeg fikk aldri noen av de spørsmålene sist runde, møter jeg på ei slik nå bytter jeg jordmor eller går til legen hver gang. Er greit og informere og gi råd, men snakke ned på den måten der er aldeles ikke greit.

Legen din kan henvise deg til tul. Selv fikk jeg aldri henvisning pga. pcos, men valgte å gå privat, dette 8år med prøving og 2ma bak meg.

Håper neste time blir bedre :Heartred
 
Du kan jo velge å bare gå til lege, det gjorde jeg forrige gang. Fikk veldig god oppfølging og ingen teite spørsmål.
 
Når jeg kom hjem igår etter å ha vært hos henne, så drakk jeg en hel pepsi max med god samvittighet for å si det sånn! :D
Men ja, veldig kjipt at det skal være et slikt møte med henne. Dette er første gang jeg er gravod, pg er i en helt ny livssituasjon. Jeg trodde det kom til å være behagelig og gå til henne, hvor jeg hadde en god følelse etterpå.

Jeg kommer nok til å bestille time til fastlege framover, men jordmor har satt meg opp hos henne om litt over en måned, så hvis jeg drar til fastlege, skal jeg da bare avlyse kontrolltimen hos jordmor?

Du kan jo dra begge plasser og se om intrykket av jordmor kommer seg etterhvert? :happy: Jeg HATET kjørelæreren min de første 3 gangene jeg møtte henne, men så snudde det gitt, og vi ble veldig enige etterhvert :happy:

Jeg fikk forresten totalt motsatt beskjed av legen i går. Var bare å spise og drikke det jeg ville, og om jeg fikk i meg litt spekeskinke eller ekstra koffein var det ingen krise. Skulle heller fokusere på røykeslutt og ikke ta alt på en gang. :happy:
 
Jeg hadde ett slikt møte med en jordmor i forrige svangerskap. Hun var fryktelig opptatt av religion, og jeg er ikke spesielt troende akkurat. Hun startet med kristendomsopplæring midt i samtalen ig jeg bare kobla ut. Jeg ringte bare helsestasjonen og bytta neste dag. Neste gang fikk jeg ei kjempeflott dame. Det er viktig med god kjemi og tillit til jordmor. Det finnes helt sikkert en annen du kan bytte til. :happy:
 
Uff, så dumt at du hadde et så dårlig møte med jordmor. Jeg var hos jordmor for første gang i går også. Jeg spiser fisk to ganger i uka og fikk beskjed om at det var bedre enn de fleste. Så tror nok du må ha møtt en som har litt ekstreme tilnærminger til kosthold. Håper dere får bedre kjemi etterhvert, eller at du får byttet til en annen jordmor. Håper henvisningen til TUL går igjennom :)
 
Jeg hadde ikke gått til en jordmor hvor jeg satt igjen med en slik følelse etterpå. Da er hensikten borte nesten.
 
Herregud. Jeg hadde kanskje byttet jordmor og sendt en klage på henne.

Det der er ikke en koselig måte å være på!
 
Jeg husker jeg nesten ble skuffet over manglende spørsmål jeg.... legen nevnte ikke alkohol, røyk eller folat. Neida..... jeg tror hun bare regnet med at jeg hadde kontroll, og det hadde jeg jo.. men jeg stusset litt.
 
Jeg husker jeg nesten ble skuffet over manglende spørsmål jeg.... legen nevnte ikke alkohol, røyk eller folat. Neida..... jeg tror hun bare regnet med at jeg hadde kontroll, og det hadde jeg jo.. men jeg stusset litt.

Det var jo nesten litt rart. Fylte hun ikke ut de feltene på helsekortet i det hele tatt da?
 
Det husker jeg ikkw, er 3 år siden :p men jeg fikk ihvertfall ingen spørsmål og jeg stusset over det.

Ja skjønner du stusset. Nå hadde jeg en jordmorstudent i går så hun var kanskje i overkant nøye, men det gikk mye i "jeg er pålagt å spørre om ditt og jeg må spørre om datt". Spurte f.eks. om alkohol under svangerskap enda jeg nettopp hadde spurt om soyasaus var trygt selv om det stod at det inneholdt litt alkohol på ingredienslista.
 
Om det er helt krasj med jordmor, så har man mulighet til å dra til fastlege i stedet for :)
Tenker at jeg ville sagt i fra til jordmora om hvilken opplevelse du fikk og kanskje dere får ordna opp? Da har du i hvert fall gitt henne en sjanse til å forbedre seg. :)
 
Back
Topp