Dårlig form som gravid men sprek til vanlig

Jozo

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
❤ Juliskattene 2018 ❤
Sommerfuglene
JuniJubel2021
✨️Julestjernene2023✨️
Flere som til vanlig er i god fysisk form men blir helt ødelagt når dere er gravide? :bag:

Er normalvektig, god kondisjon og mye muskler men med en gang jeg blir gravid er det som om kroppen forfaller samtidig som testen får to streker.. Blir utrolig andpusten, alt er tungt, jeg legger på meg kjempemasse, kroppen blir full av vann og bekkenet krangler. Vært helt likt begge gangene.. trodde liksom man skulle være bedre rustet for en graviditet hvis man var i god fysisk form :arghh: også blir det jo ikke bedre av at man ikke orker å gjøre noe fordi man føler jeg tung og alt er vondt.. :bag:

Sender deg mange klemmer ❤️ Hvor langt er du på vei?

Jeg er i god form til vanlig, trener mye.
Var elendig i formen frem til uke ca.12-13. Mye kvalm og oppkast, ekstremt sliten- å gå i trapper føltes som et maraton løp.
Er nå 18+4 og formen har vært veldig bra de siste ukene, trener som vanlig og orker mye mer. Eneste jeg kan klage over er en del kynnere og nedpress.

Har du forsøkt å gå korte turer, støttestrømper (mot væske i kroppen) og sjekket at du ikke mangler jern eller noe annet? Håper formen bedre seg litt ❤️

Sender deg mange klemmer ❤️ Hvor langt er du på vei?

Jeg er i god form til vanlig, trener mye.
Var elendig i formen frem til uke ca.12-13. Mye kvalm og oppkast, ekstremt sliten- å gå i trapper føltes som et maraton løp.
Er nå 18+4 og formen har vært veldig bra de siste ukene, trener som vanlig og orker mye mer. Eneste jeg kan klage over er en del kynnere og nedpress.

Har du forsøkt å gå korte turer, støttestrømper (mot væske i kroppen) og sjekket at du ikke mangler jern eller noe annet? Håper formen bedre seg litt ❤️

Takk for svar:Heartred jeg var kvalm og helt utslitt til rundt uke 10, så hadde jeg ett par gode uker hvor jeg glemte at jeg var gravid før kroppen begynte å si ifra for rundt en ukes tid siden er 16+0 i dag. Er ute og leker/går med toåringen hver dag men tar ikke så lang tid før det begynner å værke i halebeinet og stråle nedover rompa. Har alltid vært ganske konstant på beina igjennom dagen så kan gjerne ha vonde ben som må legges høyt på kvelden hvis det har vært en ekstra lang dag uten pause men nå våkner jeg med hovne fingrer og må sette meg ned med beina opp nesten fra morgenen av :bag:får nok ta en prat med legen å høre hva han tenker. Bare føler de kanskje ikke tar det så seriøst. Forrige svangerskap fikk jeg problemer med bekkenet fra rundt 14-15 uker men jordmor mente det ikke kunne stemme fordi det var så tidlig i svangerskapet. Endte opp med at jeg presset meg alt for mye og hadde problemer med å bevege meg eller i det hele tatt snu meg i sengen etterhvert. Og når jeg nevnte for legen at jeg allerede hadde fått vann i beina forrige kontroll i uke 11 sa han bare "det var tidlig" :shy:

Skal prøve støttestrømper forresten takk:happy:

Takk for svar:Heartred jeg var kvalm og helt utslitt til rundt uke 10, så hadde jeg ett par gode uker hvor jeg glemte at jeg var gravid før kroppen begynte å si ifra for rundt en ukes tid siden er 16+0 i dag. Er ute og leker/går med toåringen hver dag men tar ikke så lang tid før det begynner å værke i halebeinet og stråle nedover rompa. Har alltid vært ganske konstant på beina igjennom dagen så kan gjerne ha vonde ben som må legges høyt på kvelden hvis det har vært en ekstra lang dag uten pause men nå våkner jeg med hovne fingrer og må sette meg ned med beina opp nesten fra morgenen av :bag:får nok ta en prat med legen å høre hva han tenker. Bare føler de kanskje ikke tar det så seriøst. Forrige svangerskap fikk jeg problemer med bekkenet fra rundt 14-15 uker men jordmor mente det ikke kunne stemme fordi det var så tidlig i svangerskapet. Endte opp med at jeg presset meg alt for mye og hadde problemer med å bevege meg eller i det hele tatt snu meg i sengen etterhvert. Og når jeg nevnte for legen at jeg allerede hadde fått vann i beina forrige kontroll i uke 11 sa han bare "det var tidlig" :shy:

Høres ikke godt ut! Ta en prat igjen med lege/jordmor.
Kan Ikke være bra å måtte presse seg sånn at man ender opp med å få mer problemer.
Kan en tur til naprapat/manuellterapeut eller noe i den kategorien vært et alternativ? Sjekke for evt låsning?
Krysser fingrene for at det bedrer seg :happy:

Løp halvmaraton en mnd før jeg ble gravid... Nå har jeg nok med å gå en halvtime-time i 6 km/t hver dag! Alt er tungt! Enn så lenge er det bare kondisen som har fått seg en trøkk, da jeg heldigvis ikke har vondt noen steder... Men er ufattelig slitsomt.. Trodde det skulle bli litt bedre i andre trimester, men pulsen og pusten er fortsatt like trasig!

(Er førstegangs, så alt er nytt for min del!)

Kjenner meg igjenn i å være i god form når jeg ikke er gravid, og ble helt tom for energi fra sånn uke 5-6. Nå er jeg uke 16.0 i dag, noe bedre form, men har egentlig behov for å sove midt på dagen i jula kunne jeg jo bare gjøre det, men tilbake på jobb i barnehage, kan jeg ikke gjøre dette mer. Jobber kun 3 dager i uka nå, og tenker at det bør jeg kunne klare, men kjenner det tar på. Veldig plaga med sterk hodepine og, og er jo mye støy i jobben. Vanligvis går alt dette bra, men som gravid blir jeg bare en helt anna og "klarer" ingenting

Så føler med deg ❤ heldigvis en tilstand som går over, og noe fantastisk kommer ut av det

Har det helt likt, for tredje gang. Trøster meg med at jeg kommer fort til hektene og har godt med treningslyst etter fødsel ❤️

Nå var jeg absolutt ikke sprek før graviditeten etter plager med plantar facitt av og på i to år, men herre gud så godt den lille kondisen jeg hadde har gjemt seg nå!

Bare å bære varer hjem fra butikken tar på og jeg blir andpusten av alt. Prøver å ta noen minutter hver kveld til ryggøvelser, knipeøvelser og arm og skuldre (hadde brist i skulderen i fjor høst og prøver å styrke den før det blir babybæring), men det blir bare tyngre og tyngre, og jeg er fortsatt i første trimester :sorry: Gi meg styrke, bokstavelig talt :wacky:

Høres ikke godt ut! Ta en prat igjen med lege/jordmor.
Kan Ikke være bra å måtte presse seg sånn at man ender opp med å få mer problemer.
Kan en tur til naprapat/manuellterapeut eller noe i den kategorien vært et alternativ? Sjekke for evt låsning?
Krysser fingrene for at det bedrer seg :happy:
Skal sjekke det ut:happy:

Løp halvmaraton en mnd før jeg ble gravid... Nå har jeg nok med å gå en halvtime-time i 6 km/t hver dag! Alt er tungt! Enn så lenge er det bare kondisen som har fått seg en trøkk, da jeg heldigvis ikke har vondt noen steder... Men er ufattelig slitsomt.. Trodde det skulle bli litt bedre i andre trimester, men pulsen og pusten er fortsatt like trasig!

(Er førstegangs, så alt er nytt for min del!)

kondisen min har vært dårlig i alle svangerskapene påfallende dårlig står jeg opp ned puster jeg som en hval, ifra tidlig svangerskap og helt ut. Har hatt helt ok tidligere Så noen ting kan henge i desverre

kondisen min har vært dårlig i alle svangerskapene påfallende dårlig står jeg opp ned puster jeg som en hval, ifra tidlig svangerskap og helt ut. Har hatt helt ok tidligere Så noen ting kan henge i desverre

jeg skal ikke klage dersom det er eneste problemene jeg har :) Men litt umotiverende er det uansett!

Back
Topp