Dårlig erfaring med folat

Yazzzy

Betatt av forumet
Juliknøttene 2022
Hei. Jeg har slitt en del med kvalme den siste uken og synes egentlig folat er med på å gjøre kvalmen 100 ganger verre. Er det flere som har opplevd det slikt? Hva kan man eventuelt gjøre for å hindre kvalmen den gir? Har ikke akkurat lyst til å kutte ut folat, men orker heller ikke kvalmen den gir meg..

Jeg tar alltid folat på kvelden, sammen med andre medisiner jeg tar før jeg legger meg. Dette gjør at man hvertfall sover seg gjennom det værste :)

Fler som opplever at folat gjør dere ekstra kvalme?
I dag tok jeg folat til frokost, uten mat.... og jeg har vært gørrkvalm i dag, men har trodd at det var fordi jeg skippet frokosten?

Jeg tar alltid folat på kvelden, sammen med andre medisiner jeg tar før jeg legger meg. Dette gjør at man hvertfall sover seg gjennom det værste :)
Jeg sliter allerede med å sovne på kvelden pga kvalmen, så tror ikke at det funker for meg :( men tusen takk for et veldig godt tips!

Jeg tar ikke "bare" folat, så har ingen tips i forhold til det.. men jeg tar gravid-tilskudd med alle vitaminer man skal trenge + omega 3. Ingen kvalme å spore av det i hvert fall!

Jeg tar ikke "bare" folat, så har ingen tips i forhold til det.. men jeg tar gravid-tilskudd med alle vitaminer man skal trenge + omega 3. Ingen kvalme å spore av det i hvert fall!

Disse vitaminene inkluderer folat, selvfølgelig.. :)

Fler som opplever at folat gjør dere ekstra kvalme?
I dag tok jeg folat til frokost, uten mat.... og jeg har vært gørrkvalm i dag, men har trodd at det var fordi jeg skippet frokosten?
Idag så ventet jeg med å ta folat til klokken 12 for å eksperimentere litt, og kvalmen ble mye verre med en gang! Men tror absolutt du ikke må ta folat før du har spist!

Hmm.. Hørtes ut som noe jeg burde prøve ut. Får man kjøpt dette på apoteket?

Jepp! Det er Nycoplus sin jeg bruker. De har en pakke som heter "Gravid" som skal brukes i 1. trimester, og så går man over til en som heter "Mamma" etter det :)

Kanskje ikke nødvendig med alt sånt, men jeg føler meg pigg og tenker at det da ikke er så farlig med matlysten.. for da tar jeg jo tilskudd!

Jepp! Det er Nycoplus sin jeg bruker. De har en pakke som heter "Gravid" som skal brukes i 1. trimester, og så går man over til en som heter "Mamma" etter det :)

Kanskje ikke nødvendig med alt sånt, men jeg føler meg pigg og tenker at det da ikke er så farlig med matlysten.. for da tar jeg jo tilskudd!
Tusen takk! Det skal jeg prøve ut. Sliter en del med matlysten jeg også, så dette hørtes ut som noe jeg trenger.

Jeg har tatt de på kvelden siden jeg begynte å prøve (halvannet år nå), og jeg merker ikke noe til det. Husker ikke når på døgnet jeg tok tidligere, men har aldri kjent noen sånn reaksjon til det tidligere.

Men det var jo noen på før svangerskapet som slet med det samme, så jeg vet det ikke er uhørt å reagere på de.

Det jeg ville gjort da, var å ta en vanlig multivitamin som har mindre dose folat enn det tilskuddet vi tar nå, og så heller passet på å spist noen matvarer hver dag som inneholder mye folat. Det blir sikkert lettere tatt opp i kroppen uansett. :)

Er er noen som har tatt GraVitamin? Jeg har tatt det siden før jeg ble gravid uten problem, men da jeg ble gravid ble jeg sykt kvalm 24/7. De siste 4 dagene har jeg tatt en annen type kosttilskudd med folat, de 2 siste dagene nå har jeg ikke vært kvalm. Kan det ha en sammenheng? Lurer litt på om jeg reagerer på GraVitamin? Noen som har erfaringer?

Sist graviditet kastet jeg opp av folaten.. Selv i uke 18.. :shifty: Var ikke kvalm ellers, men fikk det akutt ca en halvtime etter folat var tatt :yuck: Det var litt bedre om jeg ikke tok det på tom mage :) Har ikke merket det samme denne gangen heldigvis :)

Back
Topp