"Dårlig" barnehage?

EndeligTrebarnsmamma

♡2014♡2023♡2025♡
Junibollene 2023
Mailykken 2025
Vi har nylig byttet barnehage til en som er mye nærmere oss, men jeg er redd for at vi har dummet oss ut. I dag da jeg hentet sønnen min hadde han bleie på seg, selv om han har vært bleiefri i 6 uker og uhell fri halvparten av den tiden. Forklaringen var at barnet hadde hatt en uhell fordi de fikk ikke tid til å hjelpe ham til å gå på do (han klarer ikke å dra ned bukse og truse fort nok, og sette seg opp i doen uten hjelp), fordi "de hadde det veldig travelt pga sykdomsfravær". Han er 25 måneder gammel, og for dem i småbarnsavdelingen er det "lettere om han bruker bleie når han er i barnehage", sa de. Det må også sies at han allerede har gått i den nye barnehage en hel uke uten en eneste uhell, men da var alle ansatte tilstede.

Jeg har såklart bestilt et møte med ledelsen. Overreagerer jeg eller er det innenfor å kreve at de skal hjelpe barnet å gå på do selv de er underbemannet?

lettere om han bruker bleie når han er i barnehage
Dette reagerer jeg på. Ugreit og tafatt av barnehagen å ikke følge opp godt nok. En barnehage skal være et pedagogisk læringssted som hjelper barna med å legge gode byggestener for resten av livet. Om de i enkelte perioder har bemanningskrise som fører til uhell hos noen av barna, så er det forståelig. Men denne kommentaren med at det er enklere om han bruker bleie er ikke okei. Hvis de ofte har problemer med nok PEDAGOGER (viktig) på jobb til enhver tid, ville jeg sterkt vurdert å bytte barnehage igjen dessverre.

Skjønner at du reagerer, hadde jeg også gjort. Hadde det vært snakk om at barnet hadde hatt 5 uhell hver dag over flere dager og aldri sa i fra at hen måtte på do kunne jeg kanskje skjønt det om bhg stilte spørsmål ved om kanskje det burde vente litt til før bleieslutt i bhg, men her høres det jo mer ut som dårlige rutiner på avdelingen. Er det pedagog som er syk?
Bra du tar det opp og stiller spørsmål ved dette.

Ja, det er kjipt, men hvis dere tenker over hva dagens bemanning egentlig tilsier, så er det dessverre ikke overraskende. Anbefaler å sjekke ut Foreldreopprøret. Hjelper dessverre lite å ta det med barnehagen og de ansatte der som gjør så godt de kan med alt for lite midler. Det må mer penger på bordet og bedre bemanning.

Takk for svarene!

Da hadde vi en samtale med pedagogen i dag morges, og... vips! Ingen tisseuhell i dag da vi hentet. For et sammentreff. Jeg håper at dette betyr at de skal støtte barnet med å lære å gå på do i barnehagen fremover. :smiley-angelic001

Vi har nylig byttet barnehage til en som er mye nærmere oss, men jeg er redd for at vi har dummet oss ut. I dag da jeg hentet sønnen min hadde han bleie på seg, selv om han har vært bleiefri i 6 uker og uhell fri halvparten av den tiden. Forklaringen var at barnet hadde hatt en uhell fordi de fikk ikke tid til å hjelpe ham til å gå på do (han klarer ikke å dra ned bukse og truse fort nok, og sette seg opp i doen uten hjelp), fordi "de hadde det veldig travelt pga sykdomsfravær". Han er 25 måneder gammel, og for dem i småbarnsavdelingen er det "lettere om han bruker bleie når han er i barnehage", sa de. Det må også sies at han allerede har gått i den nye barnehage en hel uke uten en eneste uhell, men da var alle ansatte tilstede.

Jeg har såklart bestilt et møte med ledelsen. Overreagerer jeg eller er det innenfor å kreve at de skal hjelpe barnet å gå på do selv de er underbemannet?
Trenger ikke angre på barnehagebytte på grunn av én ting. Hvis det er flere ting kan man jo angre gjerne, men å bytte frem og tilbake er verken lett eller gunstig. Så sånn sett er det vel lurt å prøve å finne gode løsninger der ungene er nå.

Syns også det er tullete at de tar på barnet bleie når du ikke vil. Har selv møtt den type motstand i barnehagen, som virker mot sin hensikt, da barnet blir forvirret - skal jeg tisse i bleia eller skal jeg gå på do? Jeg ville tatt det på lavest mulig nivå først, med pedagogen på avdelingen og sagt at du ikke ønsker at de skal ta på barnet bleie i det hele tatt (ha heller ikke med til ditt barn - men mulig de uansett tar fra et annet barns beholdning…). Hvis de sier at det blir for vanskelig for dem, så ville jeg heller sagt bakgrunnen for at han har sluttet, hvordan det har fungert til nå, og at du ønsker å prøve dette i en måned (feks). Hvis det er slik at det blir veldig mye uhell, så kan dere ta en ny prat og vurdere hva dere skal gjøre.

En annen ting som er lurt å ta opp er hvordan dere prater med han når uhellene skjer. Ingen barn ønsker å tisse på seg. De aller fleste synes det er både ubehagelig og flaut. Hvis de blir møtt av de voksne som at det er nettopp det - ubehagelig og flaut, så vil det kunne senke selvfølelsen og gjøre han mer stressa - som kan gi flere uhell. Så oppfordre dem gjerne til å si; «ja! Se der ja! Der kom tisset. Det går fint. Neste gang rekker du å gå på doen. Kom så skal vi se om det kommer litt til om vi setter oss på do.» for så å vaske han og skifte. Positiv støtte og trygge relasjonen har ofte god effekt.

Tilbakefall er dessuten helt vanlig!

Lykke til!

Back
Topp