Dårleg syn (førskulegut)

Ranveig!

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Hei!

Vi har ein gut på 5 1/2 år. Då han var knapt 3 år begynte han å skjele, etter drøyt eit halvt år fekk han time hos augelege og fekk konstatert at han er svært langsynt. Etter fire mnd med briller hadde skjelinga gått mykje tilbake, men vi fekk då beskjed om at han hadde svært redusert syn på det høgre auget. Hjernen hadde undertrykt signalene frå det auget så lenge at han i praksis var blind på det. Begynte med intensiv lappetrening (7 timar for dagen, 5 dagar i veka) og der er vi egentlig enno, halvanna år etter. Synet på det høgre auget HAR bedra seg ein del, men det var ingen framgang frå september '10 til januar '11. Neste kontroll er i begynnelsen av mai. Han har forresten brillestyrke +6,75 og +7,5, samt skeive hornhinner.

No som vi nærmar oss skulestart kjenner eg at eg begynner å bekymre meg litt. Vil han f.eks. trenge spesiell oppfølging på skulen? Vil han måtte fortsette med lappen? Og om det IKKJE bedrar seg meir, kva i alle dagar gjer ein då? Gir ein opp og lar synet gå tilbake på det dårlege auget? Er det mulig å gjere noko anna enn å trene med lapp? Og kor lenge er det mulig å korrigere synet på denne måten?

Dette er spørsmål som surrar i toppen på meg, og eg burde nok ha snakka med augelegen om det. Problemet er at legen er veldig spesiell... Flink, ja. Veldig flink. Men er nesten som to forskjellige personar frå eitt besøk der til neste. Av og til superbarnevenleg ("Hadde jeg hatt tid skulle vi to ha bygget den lego-bilen sammen"), av og til sånn at eg nesten blir på gråten ("Vi MÅ dryppe øynene dine for mamma sier at du trenger nye briller så da må vi måle øynene skikkelig!"). Veit aldri kva for ein dag vi treffer liksom.

Er det kanskje nokon her som har erfaring som kan vere til hjelp?

Har dessverre ingen råd å komme med, men ville bare si at jeg også har en sønn med synsvansker! Han er bare 6 mnd så derfor har jeg ikke mye erfaring enda, men har mye av samme tankene som deg bare rettet mot barnehagestarten. Gutten vår har et øye som er underutviklet og mye mindre enn et normal øye som han er blind på. Han er i tillegg sterkt svaksynt på det andre øyet pga en misdannelse. Han ser lys/skygger og sterke kontraster virker det som, men ikke stort mer....ser ikke ansiktet vårt f.eks. Han er under utredning så vi vet egentlig veldig lite enda, men har vært igjennom mange undersøkelser. Skal sette inn protese i det lille øyet snart.

Jeg har selv tatt kontakt med sosinom, Huseby kompetansesenter for svaksynte og PPT for å være best mulig forberedt til barnehage starten. Selv om øyenlegene ikke har kommet fram til en klar "diagnose" eller vet hvor dårlig han faktisk ser enda så synes jeg det er greit å være litt føre var.  Har dessverre opplevd å måtte mase en del på øyenlegen for å få ting gjort.....

Håper du får til en god dialog med øyenlegen og kan få svar på spm dine! Masse lykke til!

Hva med å prate med din lokale hs
vet ikke om derre har oppleg før opstart med hs, lege og ppt. Om en der kan ta opp dette med synne og evt tilrettelging
vat at en del skoler har tilrettelgat med at rom er mer lyse og at barne fikk sitte nærmere tavler og slikt. Derfor kansje greit med å få en prat med flere av de som har med barne for å tilrettelege hverdagen
evt det som står om asvarsgruppe slik at du får noen hint, er en egen tråd om det her inne på forumet hvis ejg husker rett

Takk for svar. Ingen har snakka noko om skulestart og synet i det heile tatt, tenkte å ta det opp med barnehagen no når vi skal ha foreldresamtale i mai. Og så håpar eg på å treffe augelegen på ein god dag på neste kontroll om ei veke. Må vel berre stålsette meg litt så eg kan få nokre svar.

Det er jo greitt å vite om guten vår vil ha behov for nokon form for tilrettelegging, før vi skal på neste informasjonsmøte på skulen...

Lykke til med guten din, idabh, det høyrest neimenn ikkje så greitt ut det der.

Jeg kan bare svare for meg selv. Jeg hadde også et dominant øye og gikk med lapp i mange år. Jeg hadde lapp også i første klasse på barneskolen, så jeg tror jeg var 7,5 da jeg sluttet. For meg hjalp lappen og ingenting annet ble gjort. Jeg bruker begge øynene i dag, men det er tydelig hvilket som er dominant.

Pga min historie har min sønn også blitt fulgt opp hos øyenlege fra han var 1 år. De oppdaget tidlig at han var langsynt, men nå er det også oppdaget skjeve hornhinner og antydning til skjeling og dominant øye. Vi skal på kontroll igjen til høsten så da blir det nok både lapp og briller her også.

Takk for svar til deg og, Sanna! Kjekt å høyre frå nokon som faktisk har vore gjennom dette sjølv. Huskar du noko frå lappebruken? Korleis syntes du det var?

Vi var på kontroll i går, og traff heldgivis ein god dag for augelegen. Han kunne fortelle at dei aldri lar ungar bruke lapp på skulen, skuleungar er visst alt for tøffe mot kvarandre for den slags. Egentlig veldig synd at det må vere sånn, men eg er jo og glad for at guten slepper. Om behovet framleis er der ved skulestart blir det lapp på ettermiddagstid. Han bør og sitte langt framme i klasserommet, og det er greitt å vite så skulen kan få beskjed før han begynner.

Vi har enno ikkje hatt nokon framgang sidan september i fjor, så no skal vi gjere ein siste innsats for å prøve å rette opp litt meir før skulestart. Sidan lappen tydelegvis ikkje hjelper meir skal vi prøve augedråpar. Dei gjer synet uklart i eit døgn eller to. Skal då dryppe det gode auget ein gong for dagen, så guten faktisk ikkje KAN bruke det. Det høyres drastisk ut, men vi er villige til å prøve.

Slik det er no så har han ca 50% syn på det dårlege auget og ligg akkruat i grenseland for kravet til å kunne drive med f.eks. persontransport (kjøre taxi, buss, osv) og augelegen hadde veldig lyst til å få synet eit lite hakk bedre for å kunne opne for den yrkesmuligheten. Så vi skal prøve med dråpane. Går det ikkje, så går vi tilbake til lapp og prøver det litt til. Uansett er det ikkje vits i å holde på lenger enn til ca 7 år, sa legen, så vi har berre drøyt eitt år igjen.

Det er godt å ha ein plass å lufte litt tankar og få letta litt på trykket :o)

Jeg har ingen dårlige minner til det å gå med lapp utover at jeg måtte bruke den på skolen. Det er godt de er smartere nå! En gang hakkekylling osv... :( Det jeg husker aller best var å få ta den av, det var så utrolig godt å gni seg i øyet etterpå. Hehe.  Jeg vet ikke hvor mange % mindre syn jeg har på øyet, men jeg har ikke samsyn pga det. Det er mulig jeg kunne fått lov til å kjøre taxi, buss osv, men jeg vet selv at det ikke er så lurt. Jeg kjører bil nå, men prøver å unngå å sette meg i vanskelige situasjoner (rygging på trange steder, lukeparkering osv er et mareritt). Hvis han har mistet samsynet så vil nok kanskje andre oppfatte ham som klossete om du skjønner hva jeg mener, men det er ikke veldig lett å for eksempel skulle hoppe høyde når man ikke kan beregne avstanden til stanga... Man er jo ikke klossete, det er bare ikke så enkelt å beregne avstand hvis man ikke har gjort det før - det må læres rett og slett. :)

Det ble langt gitt, men kort sagt så plager ikke dette meg i hverdagen. Jeg har aldri opplevd hvordan det er å se i 3D og man lærer seg triks for å beregne avstander osv.

Har jo skrevet litt til hverandre på pm vi. Datteren min sin styrke på brillene nå er +7.5 på begge øynene. Brille styrken skulle egentlig vært enda høyere, men kan ikke det pga da begynner hun å skjele utover. Skjelingen med den brillestyrken hun har nå, er mikroskopiske, men synet er langt fra like godt på skjele øyet. Lapp har ikke fungret her på lenge.

Ser noen nevner samsyn her, og det må jeg ta opp med øyelegen. Vet ikke hvordan hun ligger der, ortoptisten har ikke sagt noe. 

Jenta mi kan ikke se 3d bilder eller filmer. Det så vi når vi hadde test hos ortoptisten. Har og vært på 3d kino med henne, men hun hadde ikke noe glede av det stakkars jente.

Hvordan er det med gutten din, kan han se 3d bilder og filmer? Det med å kunne se 3d bilder og filmer har det med dybdesynet å gjøre?

Vi skal heldigvis i overføringsmøte mellom meg, barnehage, skole og ppt av andre årsaker så kommer da til å ta opp dette med synet.

Eg trur nok han har noko 3D-syn. Han klarte å sjå ein av figurane på 3D-biletet hos augelegen (men ikkje dei to andre, som er vanskelegare å få auge på), og han ville ha av seg 3D-brillene på kinoen "fordi det e så skummelt når slangen kommar helt bort til meg".

Takk igjen for at du deler erfaringar, Sanna. Vi får satse på at guten vår og sjølv vil finne ut av sine eigne begrensningar når det gjeld kva synet tillét han å gjere, eller å ikkje gjere når han blir eldre.

Begynner å dryppe med Atropin i morgon, er veldig spent...

Jenta vår (4.5 år) har +7,5 og +8 i styrke. Hun har ikke brukt lapp.. enda.. Vi vet ikke om vil trenge lapp. Til nå har synet blitt verre. Ortoptisten sa at ting vi skulle huske på til skolestart var at hun måtte sitte langt fremme og ha godt lys. Det samme gjelder hvis de skal ha spesielle opplegg i bhg.

3d-syn? Er det dybdesynet dere mener?

Eg kjenner eg blir litt nysgjerrig når eg høyrer om andre med tilsvarande dårleg syn som guten vår... Når blei det oppdaga at jenta di har såpass dårleg syn?

Eg er rett og slett litt bitter fordi guten vår måtte vente så lenge på første time hos augelege, det er jo uhyre viktig å komme i gang med behandling for å rette opp synet i slike tilfeller som hos han. Og så har eg dårleg samvittighet fordi vi ikkje oppdaga det før. Men det hjelper sjølvsagt ikkje nokon å drive å tenke "tenk viss..", så eg prøvar å la vere :p

Vi er i alle fall føre var med lillesøster, har hatt ho på ein kontroll hos augelege og skal igjen når ho er 4, for å kunne utføre testane litt bedre (ikkje lett med ein knapt-tre-åring som ikkje heilt forstår meininga med dette).

Det går forresten veldig bra å dryppe guttungen, men sidan Atropin utvidar pupillen veldig er han ekstremt lysfølsom, og lukkar auget (eller held handa framfor) når han er ute i sola. Har bestilt filterbrillar til han, og satsar på å få dei dekka av NAV, sidan augelegen har bekrefta at han er unormalt lysfølsom pga augedråpar som ledd i behandling.

Eg håpar jenta di ikkje treng lappebehandling, Actrine, men om ho gjer det så håpar eg dåke kjem i gang kjapt. Jo tidlegare ein begynner, jo meir av synet kan som regel reddast.

Ranveig R skrev:
Eg kjenner eg blir litt nysgjerrig når eg høyrer om andre med tilsvarande dårleg syn som guten vår... Når blei det oppdaga at jenta di har såpass dårleg syn?

Det var ren tilfeldighet at det ble oppdaget.. Barnehagen hadde ikke lagt merke til noe, ikke vi heller! Grunnen til at vi ønsket å få testet henne var at mannen min har operert for dobbeltsyn i ung alder. Så vi ville være føre var. I ettertid ser vi tegn som tydet på dårlig syn. Hun tegnet sjeldent, likte ikke å se tv, klarte ikke å fokusere på en ting lenge (perlebrett, film..).

Hun har forresten nettopp fått nytt par med briller. Det viser seg at synet blir bedre. Skjevheten på det ene øyet er forsvunnet og hun har fått litt mindre styrke. 

Actrine skrev:

Det var ren tilfeldighet at det ble oppdaget.. Barnehagen hadde ikke lagt merke til noe, ikke vi heller! Grunnen til at vi ønsket å få testet henne var at mannen min har operert for dobbeltsyn i ung alder. Så vi ville være føre var. I ettertid ser vi tegn som tydet på dårlig syn. Hun tegnet sjeldent, likte ikke å se tv, klarte ikke å fokusere på en ting lenge (perlebrett, film..).

Hun har forresten nettopp fått nytt par med briller. Det viser seg at synet blir bedre. Skjevheten på det ene øyet er forsvunnet og hun har fått litt mindre styrke. 

Så bra at der er framgang hos jenta di! Vi oppdaga det dårlege synet ved drøyt 3 år, då han begynte å skjele (6 mnd venting på time hos augelege, så fekk ikkje briller før ca 3 år og 8 mnd). Vi såg og i ettertid ting som tyda på dårleg syn, han ville alltid holde oss i handa i ulendt terreng og trapper, ville ikkje teikne, perle eller liknande. Men han elska å "lese" bøker og sat i baksetet og kommenterte fartsgrenseskilta, så han må jo ha sett noko :o)

I dag har vi vore på siste kontroll før skulestart, etter 3 mnd drypping med Atropin. Det var dessverre ingen framgang no heller. Synet på det dårlege auget kjem liksom ikkje over 40-50% (dvs han ser dei fire øverste linjene på plakaten når han har briller på. Ein gong såg han eitt bilete på 5. linje og). Augelegen har ikkje meir å bidra med, men han henvist oss til Haukeland for ein second opinion. Dette kan ta nokre månader å få time, og i mellomtida skal vi bruke lapp utanom skuletid, så mykje som mulig.

No er det berre ti dagar til skulestart og vi er veldig spente. Det blir heldigvis ein liten klasse (11 elevar, om ikkje noko har endra seg sidan før ferien), eg skal sørge for at han blir sittande langt framme, og læraren sa at dei uansett samlar elevane heilt fremst i rommet når det "skjer noko". Vi får berre følge med og håpe på at han ser nok. Og det trur eg nok han gjer, han har jo tilnærma fullt syn på det gode auget (kom vel ned på linje 8 på plakaten i dag trur eg).

Det blir spennende å høre hv sykehuset sier!!

Back
Topp