Dåpssamtale

Trekløveret <3

Forumet er livet
I forbindelse med dåpen skal en jo inn til en samtale med presten... Hvor lenge før dåpen skal den være? [8|]

Skal ha dåp 10 februar..men har ikke hørt noe fra kirken....[8|] 

Hva snakkes det forresten om under en slik samtale?

skal ha dåp 16 mars og hadde samtale nå i helga. Mulig vi hadde så tidli siden julie skal døpes i en kommune med 1 prest og litt reiseavstand mellom kirkene..

Presten fortalte litt om hva som skjer under dåpen og hva det betyr å døpe barnet sitt. Hvilken rolle fadderne vil få, og at vi kunne tenke over om vi ville introdusere julie for bønn etc, og om vi ville synge på kvelden++ Presten pratet å litt om familierolle og det å ha et lite barn. Så informerte han om søndagskole (vi skal flytte dit julie døpes) og andre aktiviteter barn kan være med på.

Tilslutt fylte han inn hvem som skal være faddere og info om julie og oss.. Er endel som må "meldes" inn..

Julie fikk å ei fin bok der det står de mest kjente bønnene og sanger vi kunne synge ("kjære gud jeg har det godt" etc..) Den var kjempefin[:D][:D]

Det som skjedde på vår dåpssamtale var at vi måtte opplyse om hva fadderne heter, presten snakket litt om gud, hvordan det er å bli foreldre, svagerskapet og fødselen, hva det vil si å få barnet sitt døpt... Var veldig ok, ble ikke for mye snakk om hverken det ene eller det andre...

Vi skal ha dåp 24 februar... og har fått time til samtale den 14 februar...
Den har vi fått for leeenge siden .. Andri skal også da.. *fnis*.. Det er nemmelig en sånn felles samling for alle som skal døpes den dagen [:)]

Vi skal også ha dåp den 10.feb., og fikk beskjed om at presten kom til å ringe oss uken før dåpen for å prate med oss. Dette fortalte de da vi var innom kirkekontoret og booket dagen. Dersom vi ønsket at han ville komme hjem til oss for en "skikkelig" samtale(det var det de kalte det?) så kunne vi avtale en tid.
Men det er vel forskjellig praksis fra plass til plass......

ORIGINAL: bebe

Vi skal ha dåp 24 februar... og har fått time til samtale den 14 februar...
Den har vi fått for leeenge siden .. Andri skal også da.. *fnis*.. Det er nemmelig en sånn felles samling for alle som skal døpes den dagen [:)]

Ja, dere sa jo det på treffet[;)] Arti da[:D]

Men er vel annerledes for dere som har barn fra før...dere får felles...mens vi som er førstegangs får "privattime"..[8D]

vi hadde ikke privat time med elise var felles samtale....

ORIGINAL: unemoren

Samme her. Var 7 dåpsbarn som skulle døpast den søndagen, så vi hadde ein fellessamtale fredagen for dåpen. To dager før altså. Eg syns det var veldig greit. Må innrømme at eg var redd for at det skulle dukke opp ein sånn mørkemann som ville snakke om at vi ikkje er gift og den slags, men det gjorde det heldigvis ikkje. Bur jo på sørlandet, må vite! [;)]

ORIGINAL: unemoren

Ååh, oki.. Bare det jeg fikk beskjed om når jeg snakket med hun på det kirkekontoret....[8D][:D]

er nok forskjellig fra kirke til kirke[;)][;)][;)]

Back
Topp