Dåpskjole

Missy

Glad i forumet
Hei:)

Noen som har en mal på dåpskjole de liker?:) her skal det syes:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg hadde egentlig tinga en av kjolene i dette heftet fra Sandnes garn (http://www.sandnesgarn.no/hefter/baby/tema-02-daap-904tema02 - men de er jo strikket da og var kanskje ikke det du var ute etter?), men blir nok ikke noe av da vi plutselig oppdaget at kjolen min kjære er døpt i eksisterte enda....

Men Stoff og Stil har i alle fall et mønster på dåpskjole: http://www.stoffogstil.no/Katalog/Monstre.aspx?group_id=7065

Og på siden "mønsterhobby" på facebook finner du oppskrift på denne med heklede detaljer:
562331_10151536979660804_175711168_n.jpg

Lykke til med syingen!!! :)

Jeg sydde dåpskjole til min datter i fjor, da brukte jeg dette mønsteret fra Stoff og Stil. Jeg brukte et satengstoff som var forholdsvis lett å jobbe med. Men man kan jo feks sy den i blonde med underkjole, hvis man vil gjøre den mer avansert. Eller forskjellige stoffer på bol/kjole/ermer etc

http://www.stoffogstil.no/Katalog/Monstre.aspx?group_id=7065

De har forøvrig ett mønster til på Stoff og Stil, samme utgangspunkt men med litt flere detaljer.

http://www.stoffogstil.no/Katalog/Monstre.aspx?group_id=7066

Tusen takk for tips begge to:) jeg hadde kun sett den avanserte dåpskjolen på stoff og stil, men den dere viste var jo helt super! Satser på den:)

Jeg sydde dåpskjole til min datter i fjor, da brukte jeg dette mønsteret fra Stoff og Stil. Jeg brukte et satengstoff som var forholdsvis lett å jobbe med. quote]

Kan jeg spørre hvor lang tid du brukte på å sy ca? Noen spesielle utfordringer? Jeg er ikke en kløpper på å sy, så er dette noe en nybegynner kan klare (med hjelp:) ) ?:)

Min mor har sydd vår, og den er den enkleste og vakreste dåpskjolen jeg vet om. Jeg er ikke veldig glad i fluff og dill, da;-) har ikke mønster for det var også selvlaget av min mor, men kan forklare.

Den er a-formet, ser veldig lik ut i grunnformen som den fra stoff og stil. Rund hals og ermer som går ut nede. Et par cm fra ermet slutter nederst, er det løpegang til silkebånd. På brystet er det brodert et enkelt kors i hardangesøm. Bak dette fester vi silkebånd. Lik farge til ermer og kors;-) farge etter kjønn;-) kjolen er sydd i lin, faller liksom som ei nystrøket bunadsskjorte;-) utrolig vakkert, synes jeg. Nederst brodert vi navn og dåpsdato for alle som bruker den. Skal legge ved noen bilder, men den oppbevares ustrøket og uten bånd, så blir ikke så fint;-)

ImageUploadedByBV Forum1400588152.435011.jpgImageUploadedByBV Forum1400588164.605477.jpgImageUploadedByBV Forum1400588175.171578.jpgImageUploadedByBV Forum1400588186.438277.jpgImageUploadedByBV Forum1400588195.205800.jpg

Hvor lang tid jeg brukte... Hmmm ja si det, det vet jeg egentlig ikke. Men det tok sin tid, det skal jeg innrømme. Jeg fikk bare sydd på kveldene når mini var i seng, så det gikk med en hel del kvelder. Hvis jeg skal gjette - hver kveld i én uke kanskje? Eller kanskje det var mer.... Uff vanskelig å anslå. Nå er riktignok jeg ikke spesielt flink, i tillegg til at jeg er fryktelig pirkete, og da tar det gjerne sin tid hehe :).

Jeg husker ikke nå akkurat hvilke spesielle utfordringer jeg hadde, utover at jeg sånn generelt brukte litt tid på å tolke oppskriften siden jeg ikke var spesielt erfaren. Også var det litt knot å klippe stoffet, når både stoffet og mønsterpapiret er hvitt (jeg syns det var litt vanskelig å se hva som var hva når jeg klippet). Hvis du ikke er sånn kjempedreven anbefaler jeg at du bruker et stoff som er forholdsvis lett å jobbe med, dvs ikke altfor tynt. Jeg brukte en type sateng med litt tykkelse, etter råd fra min mer erfarne mor :)

Og altså, ja jeg mener du klarer denne kjolen selv om du ikke er en kløpper - det var ikke jeg heller :). Planen var at jeg skulle sy så langt jeg klarte, og så skulle mamma ta over når jeg ikke fikk til mer. Men med litt rådgivning underveis klarte jeg det helt alene :). Jeg satt noen kvelder hjemme hos foreldrene mine og sydde, sånn at jeg hadde rådgiveren tilgjengelig når jeg stod fast. Fungerte helt topp :) Er jo gjerne litt lettere å hjelpe når man kan både de arbeidet og mønsteret foran seg.

Og altså, ja jeg mener du klarer denne kjolen selv om du ikke er en kløpper - det var ikke jeg heller :). Planen var at jeg skulle sy så langt jeg klarte, og så skulle mamma ta over når jeg ikke fikk til mer. Men med litt rådgivning underveis klarte jeg det helt alene :). Jeg satt noen kvelder hjemme hos foreldrene mine og sydde, sånn at jeg hadde rådgiveren tilgjengelig når jeg stod fast. Fungerte helt topp :) Er jo gjerne litt lettere å hjelpe når man kan både de arbeidet og mønsteret foran seg.[/quote] da er jeg i gang med syingen:) lurte på en ting ang armene, kan jeg spørre deg? Skal de festes i både bærestykke front og bak, og undersøkende front og bak? :)

Undersøkende = underdelen :p

Må innrømme at jeg ikke skjønte alt på mønstret, men prøver så godt jeg kan, litt improvisert innimellom!:) har veldig god hjelp i mamma jeg og! :) heldigvis!!:)

Iphonen skifter til det den vil uten at jeg merker det:p

Back
Topp